دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
 گشایش یافت

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵


دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
 گشایش یافت

با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛

دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
 گشایش یافت

دکتر محمد فرهادی در مراسم گشایش دانشکده حقوق و علوم سیاسی و کلینیکهای حقوقی دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر ضرورت تهیه برنامه کلان ساماندهی آموزش عالی در نقشه جامع علمی کشور، اظهار کرد: هرچند طرح کلی آمایش سرزمینی در کشور وجود ندارد اما طرح آمایش آموزش عالی ایران هم‌اکنون تصویب و ابلاغ‌شده است.
وی افزود:
باید رشته‌های تحصیلی جدید و نو ازجمله فرا رشته‌ای، چند رشته‌ای و بین‌رشته‌ای در دانشگاههای کشور راه‌اندازی و از ظرفیت آموزش عالی به نحو احسن بهره‌برداری شود.
وزیر علوم در مورد ایده راه‌اندازی کلینیکهای حقوقی در دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: این ایده‌ی بسیار جالبی است و برای من تازگی دارد، هرچند که مطلع شدم در کشور آلمان حتی کلینیکهای فلسفه برای آدمهای سرگردان و حیران راه‌اندازی شده که هدفش هویت بخشی به افراد است.
دکتر فرهادی با اشاره به اینکه امروز هم در داخل کشور و هم در تعاملات بین‌المللی به افراد حقوقی و سیاسی نیاز داریم، بیان کرد: رشته روابط بین‌الملل نیز باید به‌زودی در دانشگاه فردوسی مشهد دایر شود تا نقص این مرکز آموزش عالی به‌عنوان یک دانشگاه برتر در این زمینه جبران شود.
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی نیز در این مراسم بابیان اینکه افتتاح این دانشکده تحقق مطالبه تاریخی در این دانشگاه است؛ اظهار کرد: دانشکده حقوق و علوم سیاسی در تمام نظامهای آکادمیک یکی از استوانه‌های هر دانشگاه جامع است.
دکتر جوان جعفری بابیان اینکه وجود دانشکده مستقل مبادلات علمی و پژوهشی داخلی و بین‌المللی را افزایش خواهد داد، افزود: متأسفانه پتانسیل بالای رشته‌های حقوق و علوم سیاسی در سالهای اخیر، ظهور و نمود لازم را نداشته است.
وی با اشاره به گسترش بی‌سابقه تحصیلات تکمیلی در دنیا و ایران بیان کرد: وجود بیش از 40 گرایش مختلف در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته‌های حقوق و علوم سیاسی، استقلال و هویت مجزا برای این دو رشته را ضروری می‌سازد.
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی در مورد تاریخچه تأسیس این دانشکده نیز گفت: بررسیها نشان داده است که در سال 56 پروژه تأسیس دانشکده حقوق در دانشگاه فردوسی مشهد تصویب‌شده و برای این امر افرادی به‌عنوان بورسیه به خارج اعزام شدند که به علت مشکلات پس از انقلاب تأسیس این دانشکده در دستور کار قرار نگرفته است.
دکتر جوان جعفری ادامه داد: در دوره مدیریت قبل نیز مطابق برخی اسناد موجود این مهم پس از موافقت هیأت رئیسه در هیأت امنا مطرح و تصویب‌شده است که البته اصل صورت‌جلسه مذکور پیدا نشده و عملاً از دستور کار خارج شد.
وی با اشاره به تصویب تأسیس این دانشکده در هیأت امنای منطقه شمال شرق کشور اظهار کرد: هیأت امنا یک‌نهاد قانون‌گذاری مستقل است و تمام تصمیمات آن با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و برخی معاونان و مشاوران وی، ریاست دانشگاه و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی اتخاذشده و ضمانت اجرا دارد.
دکتر جوان جعفری بابیان اینکه رشته‌های حقوق و علوم سیاسی قابلیت گسترش فراوانی دارند گفت: گروه دیگری به این دانشکده اضافه نخواهد شد و دلیل انفکاک این رشته عدم تناسب با دیگر رشته‌های دانشکده علوم اداری و اقتصاد بوده است.
وی تربیت نیروهای متخصص برای دادگستری و نهادهای سیاسی را یکی از ضرورتهای تأسیس این دانشکده دانست و اظهار کرد: استقبال خاص دانش آموزان ممتاز از رشته‌های حقوق و علوم سیاسی در گروه علوم انسانی، نشان از اهمیت این رشته‌ها در جامعه دارد و تردیدی نیست که در آینده نه‌چندان دور، بخش قابل‌توجهی از حقوقدانان، وکلا، قضات، اساتید و کارشناسان برجسته علوم سیاسی از فارغ‌التحصیلان این دانشکده خواهند بود.
وی در خصوص افتتاح کلینیک حقوقی دانشگاه فردوسی نیز گفت: این کلینیک باهدف ارائه خدمات مشاوره‌ای به مردم و انجام پژوهش و استفاده از ظرفیت اساتید حقوق این دانشگاه راه‌اندازی شده است که از ماه آینده به‌طور رسمی شروع به فعالیت خواهد کرد.
گفتنی است با افتتاح دانشکده حقوق و علوم سیاسی از ابتدای مهر، دانشجویان این رشته که قبلاً در دانشکده علوم اداری و اقتصاد مستقر بودند به این دانشکده منتقل می‌شوند.
لازم به ذکر است دانشگاه فردوسی مشهد با تأسیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی هم‌اکنون ١٣ دانشکده دارد. منبع: دانشگاه فردوسی

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *