خیالتان راحت؛ هیچ‌کس قربانی اشتباهات قضایی نمی‌شود!

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۹ آبان ۱۳۹۵


خیالتان راحت؛ هیچ‌کس قربانی اشتباهات قضایی نمی‌شود!

خیالتان راحت؛ هیچکس قربانی اشتباهات قضایی نمیشود!

میگویند سر بیگناه پای دار میرود اما بالای دار نمیرود؛ اما همین بالای دار نرفتن هم خود گاهی آنقدر ماجرا دارد که نگو و نپرس. بسیاری از مظنونین به ارتکاب جرم در مراحل مختلف رسیدگی قضایی بهصورت موقت بازداشت میشوند.

511410372

حال‌آنکه ممکن است پس از پایان رسیدگیهای قضایی کاشف به عمل آید که بی‌گناه بوده‌اند و این بازداشت موقت تنها موجب ورود ضرر و زیان مادی و معنوی به خود و خانواده‌هایشان شده است.

  آیا جبران خسارت برای شخصی که بیگناه بوده و بهصورت موقت بازداشتشده معنا دارد؟

که اگر کسی تحت عنوان متهم بازداشت و بعد از تحقیقات اولیه قرار مجرمیت وی صادر شد اما پس از مرحله دادرسی و محاکمه در دادگاه بی‌گناهی‌اش به اثبات رسید، در جهت رفع صدمات لطمات روحی و روانی که ممکن است در طول فرایند رسیدگیهای کیفری به وی واردشده باشد اقدام شود این جزو حقوق شهروندی است

  نحوه تعیین جبران خسارت توسط قانونگذار چگونه است؟

قانون آیین دادرسی کیفری جدید، نحوه جبران خسارت برای ایام بازداشت را پیش‌بینی کرده است. مطابق ماده 255 این قانون «اشخاصی که در جریان تحقیقات مقدماتی و دادرسی به هر علت بازداشت می‌شوند و از سوی مراجع قضایی حکم برائت یا قرار منع تعقیب در مورد آنان صادر شود، می‌توانند با رعایت ماده 14 این قانون، خسارت ایام بازداشت را از دولت مطالبه کنند.» بر اساس قانون شاکی می‌تواند جبران تمام ضرر و زیانهای مادی و معنوی و منافع ممکن‌الوصول ناشی از جرم را مطالبه کند. منظور از زیان معنوی همان صدمات روحی یا هتک حیثیت و اعتبار شخصی و خانوادگی یا اجتماعی است. دراین خصوص دادگاه گاهی علاوه بر صدور حکم به جبران خسارت مالی به رفع زیان از طریق دیگر از قبیل الزام به عذرخواهی و درج حکم در جراید و امثال آن نیز حکم می‌کند.

  هزینه انتشار چنین آگهیهایی بر عهده کیست؟

هزینه انتشار چنین آگهی‌هایی بر عهده مقصر است. اگرچه صدمات روحی و روانی واردشده به این افراد و خانواده آنها شاید هیچ جوری التیام نیابد و حتی گاهی غیرقابل‌جبران باشد اما به‌هرحال پرداخت وجه که ازنظر قانون‌گذار دور نمانده و به‌نوعی غرامت محسوب می‌شود می‌تواند تااندازه‌ای خسارت ناشی از این موضوع را جبران کند.

منبع: پایگاه آموزشی مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *