حق طلاق در برابر دینی به نام مهریه

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲ بهمن ۱۳۹۵


حق طلاق در برابر دینی به نام مهریه

حق طلاق در برابر دینی به نام مهریه

 

939538557

باید توجه داشت همانطور که مهریه حق زن است طلاق نیز حق مرد است و اگر زنی بخواهد بدون دلیل مشروع و بهواسطه کراهتی که از ادامه زندگی با شوهر دارد طلاق بگیرد بایستی رضایت شوهر در صرفنظر از حق طلاق را جلب کند.

لیکن اگر زن بخواهد بدون دلیل مشروع و بدون این‌که شوهر از وظایف شرعی و قانونی خود کوتاهی کرده باشد و صرفاً به دلیل کراهت از شوهر از او جدا شود بایستی رضایت شوهر را در طلاق دادن جلب کند که این امر در قالب طلاق خلع و مبارات محقق می‌شود. اگر زنی به دلیل عسر و حرج ناشی از عدم رعایت حقوق زناشویی مانند عدم پرداخت نفقه، تقاضای طلاق کند حاکم می‌تواند مرد را به رعایت حقوق زناشویی الزام، تعزیر و نهایتاً طلاق زن را بدون رضایت شوهر اجرا کند، ازاین‌رو زن می‌تواند کلیه مهریه خود را مطالبه کند و از شوهر ناسازگار خویش جدا می‌شود. حکمت آن نیز روشن و منطقی است، شوهر برای ازدواج متحمل هزینه‌هایی گوناگون مادی و معنوی شده است و اراده کرده بر اساس قوانین و ضوابط شرعی با همسر خود زندگی کند؛ اما زن به دلایل موردنظر خودش خواهان طلاق است، لذا باید به نوعی جبران کند. ثانیاً طلاق حق مرد است، لذا زن با بذل مال یا مهر خود به نوعی رضایت او را جلب می‌کند و از لجاجت مرد می‌کاهد.

ثالثاً، زن برای رهایی خود این کار را انجام می‌دهد و بدیهی است که کسی که می‌خواهد به خواسته‌ای دست یابد باید از خواسته دیگری چشم‌پوشی کند و این معنا ندارد که زن هم خواهان طلاق باشد و هم خواهان مهریه؛ زیرا زن به دنبال رهایی از مردی است که از وی کراهت دارد و در این صورت طلب مهریه به‌عنوان هدیه و شیرینی زندگی از او توقع بی‌جایی است. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *