حق تشکل، تجمع و راهپیمایی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
جمعه - ۱۰ دی ۱۳۹۵


حق تشکل، تجمع و راهپیمایی

منشور حقوق شهروندی(7)

حق تشکل، تجمع و راهپیمایی

 حقوق شهروندی

در ادامه انتشار موادی از منشور حقوق شهروندی دراین شماره به مواد 43 تا 50 این منشور به همراه مستندات قانونی آن اشاره میشود.

  الف: مواد

د- حق تشکل، تجمع و راهپیمایی

ماده 43-شهروندان از حق تشکیل، عضویت و فعالیت در احزاب، جمعیتها، انجمنهای اجتماعی، فرهنگی، علمی، سیاسی و صنفی و سازمانهای مردم‌نهاد، با رعایت قانون، برخوردارند. هیچ‌کس را نمی‌توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت دریکی از آنها مجبور ساخت. عضویت یا عدم عضویت نباید موجب سلب یا محدودیت حقوق شهروندی یا موجب تبعیض ناروا شود.

ماده 44-حق شهروندان است که در قالب اتحادیه‌ها، انجمنها و نظامهای صنفی در سیاست‌گذاریها، تصمیم‌گیریها و اجرای قانون مشارکت مؤثر داشته باشند.

ماده 45-فعالیتهای مدنی در حوزه‌های حقوق شهروندی حق هر شهروند است. سازمانهای مردم‌نهاد باید حق دسترسی به اطلاعات و دادگاه صالح را برای دادخواهی در مورد نقض حقوق شهروندی داشته باشند.

ماده 46-حق شهروندان است که آزادانه و با رعایت قانون نسبت به تشکیل اجتماعات و راهپیماییها و شرکت در آنها اقدام کنند و از بی‌طرفی دستگاههای مسؤول و حفاظت از امنیت اجتماعات برخوردار شوند.

ذ-حق تابعیت، اقامت و آزادی رفت‌وآمد

ماده 47-حق مسلم هر فرد ایرانی است که از مزایای تابعیت ایران بهره‌مند شود و کسی نمی‌تواند مانع استیفای این حق شود.

ماده 48-حق هر شهروند است که آزادانه در داخل کشور رفت‌وآمد کند و از ایران خارج و یا به ایران وارد شود، مگر این‌که به‌موجب قانون این حق محدودشده باشد.

ماده 49-حق شهروندان است که در هر نقطه از سرزمین ایران، اقامت و سکونت کنند. هیچ‌کس را نمی‌توان از محل اقامت خود تبعید کرد یا از اقامت در محل موردعلاقه‌اش ممنوع یا به اقامت در محلی مجبور ساخت مگر درمواردی که قانون مقرر می‌دارد.

ماده 50-اتباع ایرانی در هر نقطه از جهان حق‌دارند از خدمات و حمایتهای حقوقی، کنسولی و سیاسی دولت ایران بهره‌مند شوند.

  ب: مستندات

ماده 43- اصل بیست و ششم قانون اساسی، قانون فعالیت احزاب، جمعیتها و انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده– مصوب 1360.

ماده 44-اصول بیست و ششم و بیست و هفتم قانون اساسی، قانون نظام صنفی کشور – مصوب 1382 با اصلاحات بعدی، آیین‌نامه تشکلهای مردم‌نهاد – مصوب 1395.

ماده 45-اصول بیست و ششم و بیست و هفتم قانون اساسی، قانون نظام صنفی کشور – مصوب 1382 با اصلاحات بعدی، آیین‌نامه تشکلهای مردم‌نهاد – مصوب 1395، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات – مصوب 1388، ماده 66 قانون آیین دادرسی کیفری – مصوب 1392.

ماده 46- اصل بیست و هفتم قانون اساسی، ماده 6 قانون فعالیت احزاب، جمعیتها و انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته‌شده– مصوب 1360، آئین‌نامه چگونگی تأمین امنیت اجتماعات و راهپیماییهای قانونی- مصوب 1381.

ماده 47- اصل چهل و یکم قانون اساسی، مواد 976 و 991 قانون مدنی – مصوب 1307- قانون ثبت‌احوال–مصوب 1355.

ماده 48- قانون گذرنامه – مصوب 1343 و اصل سی و سوم قانون اساسی.

 ماده 49- اصل سی و سوم قانون اساسی، ماده 12 قانون مجازات اسلامی – مصوب 1392.

ماده 50- بند 6 ماده 2 قانون وظایف وزارت امور خارجه – مصوب 1364 و قانون الزام دولت به پیگیری و استیفای حقوق اتباع و دیپلماتهای ایرانی آسیب‌دیده از اقدامات دولتهای خارجی – مصوب 1389.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *