تکرار در جرایم موضوع قانون مواد مخدر طبق همان قانون قابل مجازات است و تعدد جرم به لحاظ سکوت قانون یاد شده مشمول عمومات قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 می‌باشد

دسته: نظرهاي مشورتي اداره حقوقي
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۹ مرداد ۱۳۹۳


تکرار در جرایم موضوع قانون مواد مخدر طبق همان قانون قابل مجازات است و تعدد جرم به لحاظ سکوت قانون یاد شده مشمول عمومات قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 می‌باشد

نظریه شماره 1371/92/7                 تاریخ 14/7/92

سؤال:

در سال جاری قانون مجازات اسلامی با اهداف عالیه و روشن مورد اصلاح و تصویب قرار گرفته ولازم­الاجرا گردیده است اما اجرای آن دربرخی موارد با ابهاماتی مواجه است لذا مستدعی است در پاسخ اعلام فرمائید.

1- آیا مقررات این قانون دربخش تکرار جرم در مورد جرائم موضوع قانون مبارزه با مواد مخدر جاری می‌باشد؟ (با توجه به اینکه قانون مبارزه با مواد مخدر در مواد6 و 9 مقررات خاصی را در مورد تکرار بیان داشته است.)

2- آیا مقررات این قانون دربخش تعدد جرم درمورد جرایم موضوع قانون مبارزه با مواد مخدر جاری می‌باشد؟

3- در صورت مثبت بودن پاسخ سوال دوم درفرض اینکه در یک پرونده قضائی فردی به اتهام نگهداری 1 گرم تریاک و نگهداری2 گرم هروئین تحت تعقیب قرار گیرد نحوه تعیین مجازات به چه صورتی خواهد بود مستدعی است پاسخ به سوال سوم را به صورت تعیین مجازات دقیق اعلام فرمائید.

نظریه اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 (1و2)- ” قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر” مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است وطبق نظریه تفسیری شماره 5318مورخ 24/7/1372شورای محترم نگهبان، هیچ یک از مراجع قانون گذاری حق ردّ وابطال ونقض ونسخ مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام را ندارد؛ و لذا درهر مورد که حکم خاصی در قانون مذکور وجود دارد باید براساس مقررات این قانون عمل شود ودر مواردی که این قانون ساکت است مشمول عمومات قانون مجازات اسلامی1392است وچون درخصوص تکرار جرم مقررات خاصی در قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر طبق مواد 2-5-6-9 این قانون درنظر گرفته شده، لذا باید مطابق این مقررات درخصوص جرائم موضوع قانون مذکور عمل شود. ولی در خصوص تعدّد جرم، با توجه به سکوت این قانون، مشمول مقررات ماده 134قانون مجازات اسلامی است.

3- درفرض سؤال درصورت اثبات واحراز هر دو جرم، مجازات مرتکب درخصوص نگهداری 1گرم تریاک طبق بند 1ماده 5قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر ونگهداری 2سانتی گرم هروئین نیز مطابق بند1ماده 8قانون مذکور که با لحاظ مقررات صدر ماده 134قانون مجازات اسلامی 1392حداکثر مجازات مقرر در قانون تعیین می‌شود وصرفاً مجازات اشد قابل اجراء خواهد بود.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷۵
برچسب ها: