تفاوتهای نفقه زوجه و نفقه اقارب

دسته: آخرین مطالب , حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶


تفاوتهای نفقه زوجه و نفقه اقارب

 

نفقه

مطابق با تعریف ذکرشده در ماده 1107 ق.م بر طرف کردن نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن می‌باشد و شرایطی که نفقه را ایجاد می نماید تمکین زوجه از زوج نسبت به وظایف همسری و زندگی در منزل شوهر عنوان شده است. همانطور که در ماده 1108 ق.م آمده « هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود » می توان مشاهده کرد که تاکیدی بر مورد عدم تمکین می باشد اما چنانچه زوجه با دلایلی مشروع که شرایط آن در قانون آمده است از ادای وظایف امتناع کند همچنان مستحق دریافت نفقه خواهد بود، با این حال زوجه ، هم می تواند در حین زندگی زناشویی، هم در زمان طلاق درخواست دریافت نفقه خود را داشته باشد.

  تفاوتهای نفقه زوجه و نفقه اقارب

۱- نفقه زوجه در هر صورت بر عهده مرد است صرف نظر از تمکن یا عدم تمکن مالی مرد .

اما نفقه اقارب در صورتی بر عهده فرد می آید که آن شخص متمکن از انفاق باشد .

۲- نفقه زوجه در هر صورت بر عهده مرد است ; صرف نظر از نیاز مالی زوجه یا عدم آن ، اما نفقه اقارب در صورتی بر عهده فرد می آید که شخص مستحق انفاق محتاج باشد و توان کار نیز نداشته باشد .

۳- میزان نفقه زوجه با توجه به وضعیت زن تعیین می شود ، اما میزان نفقه اقارب به میزانی است که نیازها و حوایج مستحق نفقه برآورده شود ; البته تا جایی که شخص ملزم به انفاق توانایی و تمکن پرداخت آن را داشته باشد .

۴- نفقه زوجه بر نفقه اقارب مقدم است .

۵- زوجه می تواند نفقه زمان های گذشته را نیز مطالبه کند یعنی برای مطالبه نفقه معوقه طرح دعوی کند ، اما نفقه اقارب فقط نسبت به زمان حاضر و آتی قابل مطالبه است و اقارب نمی توانند نفقه معوقه خود را مطالبه نمایند .

به عبارت دیگر نفقه اقارب فقط از زمان تاریخ طرح دعوی به بعد محاسبه می شود .

منبع: دانشجویان حقوق


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *