ترور نمازگزاران در کانادا

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵


ترور نمازگزاران در کانادا

ترور نمازگزاران در کانادا

 711098698

کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن‌که نخست‌وزیر کانادا در پیامی توییتری اعلام کرد درهای کشورش به روی مهاجران و پناه‌جویان باز است، حمله‌ای تروریستی به یکی از مساجد این کشور ۶ کشته بر جا گذاشت.

در کبک 2 مهاجم مسلح با ورود به «مرکز فرهنگی اسلامی کبک» به روی نمازگزارانی که برای ادای نماز مغرب به این محل رفته بودند، آتش گشودند. طبق اعلام پلیس کانادا، قربانیان بین 35 تا 70 سال بوده‌اند. بر این اساس، 8 نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

نیروهای پلیس موفق شدند یکی از مهاجمان را در محل مسجد و دیگری را در نزدیکی آن دستگیر کنند. از آنها یک قبضه سلاح کلاشنیکف و چند قبضه سلاح کمری به‌دست‌آمده است. گفته می‌شود در زمان حمله بین 40 تا 50 نفر در مسجد حضور داشته‌اند.

حمله بی‌سابقه به مسجد کبک در شرق کانادا در حالی اتفاق می‌افتد که در همسایگی این کشور در آمریکا طبق دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور، ورود اتباع 7 کشور مسلمان ممنوع شده است.

هم‌زمان روند پذیرش پناه‌جویان به‌خصوص پناه‌جویان سوریه‌ای هم به دستور ترامپ متوقف‌شده است. ترامپ هدف از این اقدام را «حفاظت آمریکا از تروریسم» عنوان کرده است؛ سیاستی که اعتراضات گسترده‌ای هم در آمریکا و هم در خارج از این کشور در نقاط مختلف جهان را به دنبال داشته است.

دستور ترامپ برای ممانعت از ورود پناه‌جویان و اتباع کشورهای ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، سومالی و لیبی واکنش جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا را به دنبال داشت. او در توییتی نوشته بود: «به آنهایی که از ظلم و تروریسم و جنگ فرار کردند، می‌گویم که مردم کانادا صرف‌نظر از عقیده و دینتان به شما خوشامد می‌گویند.» ترودو دیروز هم بلافاصله به حمله مسجد کبک واکنش نشان داد و در پستی توییتری نوشت: «مردم کانادا برای کسانی که در این حمله ناجوانمردانه به مسجدی در شهر کبک کشته شدند، اندوهگین هستند».

نخست‌وزیر کانادا برخلاف روال همیشگی در کشورهای غربی که چنین حمله‌هایی را «تیراندازی» می‌خوانند و نه «اقدام تروریستی»، در بیانیه‌ای حمله کبک را «تروریستی» خواند و گفت که حمله به مسلمانان در مکانی که «محل نیایش و آرامش» تلقی می‌شود، محکوم است. در بیانیه جاستین ترودو آمده است: «مسلمانان کانادا بخش مهمی از کالبد ملی ما هستند و این اقدامات احمقانه هیچ جایی در جامعه ما ندارد».

افزایش اسلام ‌هراسی در غرب

جامعه کانادا یک جامعه چند فرهنگی است و مهاجران از کشورهای مختلف جهان ساختار اصلی جمعیتی این کشور را شکل می‌دهند. این‌گونه حملات تروریستی به مساجد کانادا بی‌سابقه بوده است. در این کشور قوانین سرسختانه‌ای در خصوص حمل سلاح برقرار است. بااین‌حال، مسجد مرکز فرهنگی اسلامی کبک که بزرگ‌ترین مسجد شهر کبک است حدود 7‌ماه پیش در طول ‌ماه رمضان هم مورد هتک حرمت قرارگرفته بود. افرادی ناشناس با پرتاب بسته‌ای حاوی سر خوک، مخالفت خود را با اسلام و جامعه مسلمان کانادا ابراز کرده بودند. یک سال قبل از آن هم در استان اونتاریو، در مجاورت کبک، یکی از مساجد به آتش کشیده شد. این حمله اندکی پس از حوادث تروریستی پاریس روی داد.

موج اسلام هراسی طی سالهای اخیر با افزایش اقدامات تروریستی گروههایی همچون داعش در کشورهای غربی افزایش پیداکرده است. اسلام هراسی در کشوری همچون کانادا که بیش از یک میلیون نفر جمعیت مسلمان دارد، کمتر دیده‌شده اما در همسایگی این کشور در آمریکا که بیش از 3.5 میلیون نفر جمعیت مسلمان دارد طی سالهای اخیر تشدید شده است.

ساعاتی پس از صدور فرمان ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا، یک مسجد در شهر ویکتوریا در ایالت تگزاس در آمریکا به آتش کشیده شد. حمله به مساجد مسلمانان و جمعیت مسلمان آمریکا به‌خصوص طی 2 سال اخیر که جامعه آمریکا درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری بوده افزایش‌یافته است. مقابله با مسلمانان، پناه‌جویان و مهاجران از محورهای اصلی برنامه‌های دونالد ترامپ بوده که اکنون به‌عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا وارد کاخ سفید شده است. طبق آمار پلیس آمریکا در سال گذشته در هر‌ماه به‌طور متوسط 18 حمله علیه مسلمانان این کشور اتفاق افتاده است. این تعداد حمله در تاریخ آمریکا یک رکورد محسوب می‌شود. منبع: همشهری

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *