تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری از خودکشی در محیط های دانشجویی

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵


تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری از خودکشی در محیط های دانشجویی

تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری از خودکشی در محیط های دانشجویی

 

 

 

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت روان وزارت علوم از تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری از خودکشی در محیطهای دانشجویی خبر داد و گفت: با توجه به حساسیت موضوع خودکشی در فضاهای دانشگاهی، برنامه عملیاتی پیشگیری از بروز آن در محیطهای دانشجویی سال آینده تدوین میشود.

دکتر حمید یعقوبی، در بیست و هشتمین گردهمایی رؤسای مراکز مشاوره دانشگاههای سراسر کشور که امروز در سازمان امور دانشجویان برگزار شد، با تأکید بر این‌که در بیش از ۱۱۰ دانشگاه دولتی و غیردولتی، کانون همیاران سلامت روان دانشجویی تشکیل شده است، اظهار کرد: بیش از ۹۰ کانون در دانشگاههای دولتی ایجاد شده است و بیش از ۶ هزار نفر از دانشجویان در این کانونها ثبت نام کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: همایش کانون همیاران سلامت روان دانشجویان، فروردین سال ۹۶ برگزار می‌شود و رویکرد آن فرهنگی و آموزشی خواهد بود که در خصوص مسائل مختلف روان‌شناسی و آسیبهای اجتماعی مباحثی مطرح می‌شود و کارگاههای آموزشی برای همیاران سلامت و این‌که چگونه می‌توانند در زمینه‌های مختلف به دانشجویان کمک کنند برگزار خواهد شد.

دکتر یعقوبی هم‌چنین گزارشی از برنامه‌های سال آینده مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم ارائه داد و افزود: برنامه‌های مختلفی برای سال آینده پیش‌بینی شده است که برنامه «پیام» به‌عنوان یک بسته آموزشی از جمله این برنامه‌ها می‌باشد که در بحث پیشگیری از موادمخدر تهیه شده است.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت برنامه دانشگاه عاری از دخانیات را از دیگر برنامه‌های جدی در حوزه مشاوره و سلامت روان در سال آینده دانست و گفت: برنامه بعدی ما برنامه بدیع یعنی دانشگاه عاری از دخانیات است که سال آینده جدی‌تر به این مسأله پرداخته خواهد شد. به‌طوری‌که ۳۵ دانشگاه اعلام کردند که حاضرند طرح دانشگاه عاری از دخانیات را اجرا کنند.

وی با تأکید بر این‌که تعامل مراکز مشاوره با کمیسیون موارد خاص دانشگاهها افزایش می‌یابد، اظهار کرد: شیوه‌نامه کمیسیون موارد خاص با کمک مراکز مشاوره بازنگری خواهد شد تا این برنامه روشمندتر انجام شود.

یعقوبی از برنامه‌های جدید دیگر که طرح مداخله در شکستهای عاطفی است اشاره کرده و اظهار داشت: مباحث ارتباطی از جمله مباحثی است که در دانشگاهها تعداد مراجعان زیادی دارد، بیش از یک سوم علت مراجعه به مراکز مشاوره توسط دانشجویان، مشکلات ارتباطی است.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم افزود: یکی از مباحث دیگری که از برنامه‌های سال آینده است بحث شناسایی منابع و شدت استرس دانشجویی است و ما دنبال این هستیم با ابزارهایی که داریم دغدغه و نگرانیهای دانشجو را شناسایی کنیم و بتوانیم شدت استرس دانشجو را کاهش دهیم.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: مبحث دیگری که در بحث پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مطرح می‌شود بحث هوش اخلاقی است که این بحث به دانشگاه شهید بهشتی واگذار شده تا طرح مذکور را آماده کند.

یعقوبی در ادامه به تهیه برنامه عملیاتی پیشگیری از خودکشی در محیطهای دانشجویی اشاره کرد و گفت: خودکشی در دانشگاهها بسیار کم است ولی حساسیت آن بسیار زیاد است، برنامه‌ای در این زمینه تدوین کرده‌ایم و هم‌چنین با دانشجویانی که خودکشی کرده‌اند و خودکشی آنها منجر به مرگ نشده مصاحبه‌هایی داشتیم و پرونده دانشجویانی که خودکشی منجر به مرگ داشته‌اند را ارزیابی کرده‌ایم و بر این اساس، بسته‌ای را تهیه کرده‌ایم تا از بحث خودکشی در دانشگاهها پیشگیری شود. منبع: ایسنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *