تحلیلی بر مضرات رشوه در معاملات و تاثیر ان بر بازار کسب و کار و اقدام حقوقی مناسب

دسته: آخرین مطالب , جامعه شناسی جنابی
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶


تحلیلی بر مضرات رشوه در معاملات و تاثیر ان بر بازار کسب و کار و اقدام حقوقی مناسب

تحلیلی بر مضرات رشوه در معاملات و تاثیر ان بر بازار کسب و کار و اقدام حقوقی مناسب

علی دیلمی

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَینَکُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَکُونَ تِجَارَهً عَنْ تَرَاضٍ مِنْکُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا.

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اموال یکدیگر را به باطل ( و از طرق نامشروع ) نخورید مگر اینکه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد. و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است.

رشوه یا ارتشاء پرداخت پول یا چیزی به شخصی است که مصدر انجام کاری است تا وی کاری خلاف قانون انجام دهد یا حقی را نا حق کند به این چیزی که به رشوه گیرنده تعلق می گیرد رشوه می گویند.

رشوه یکی از قدیمی ترین جراِئم بشری است که باعث ظلم ها و تضییع حقوق سیاسی و اجتماعی و غیره در طول تاریخ شده است.

از مضرات آن می توان به رشد فساد در جامعه و سیستم اداری،تضییع اخلاقی دولتمردان،ناعدالتی و عدم توزیع عادلانه ثروت و موقعیت شغلی، بد بینی و بی اعتمادی مردم به سیستم اداری و حکومتی کشور اشاره کرد.

عدم شایسته سالاری، ایجاد فرصت های رانتخواری، کسب سود و درامد بالا از طریق خرید افرادی که در مشاغل حساس دارای منصب هستند ،ازبین رفتن عدالت و انصاف در دستگاه قضایی و محاکم نیز از بزرگترین مضرات رشوه در کشورها است.در معاملات و بازار کسب و کار هم رشوه باعث عدم توزیع عادلانه ثروت در جامعه شده و سبب می گردد که قسمت اعظم ثروت و درآمد جامعه در اختیار یک قشر خاص قرار گرفته و قشر محروم و متوسط جامعه در رکود، عدم ثبات و اطمینان از کسب و کار و فعالیت اقتصادی خویش قرار گرفته و در نهایت،فساد در جامعه رشد فزاینده خواهد یافت.

برای مبارزه با این آفت می بایست عزمی قوی در دولتمردان وجود داشته باشد البته به شرط اینکه خودشان از این الودگی پاک و مبرا باشند.یک ضرب المثل معروف می گوید: «رطب خورده منع رطب کی کند؟» به همین سبب در اسلام و قوانین کیفری کشور ما برای این جرم مجازات سخت و پیشگرانه در نظر گرفته شده است.رشوه دهنده و رشوه گیرنده و حتی واسطه یا کسی که باعث این عمل می گردد را مجرم شمرده شده و برای هر سه مجازات در نظر گرفته شده است.

به امید روزی که طمع چشیدن این رطب در جامعه مبرا گردد.

منبع:ارسال شده توسط کاربر افتخاری

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *