بسیاری از پرونده‌ها نیاز به کارشناسی دارد

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۳ آبان ۱۳۹۵


بسیاری از پرونده‌ها نیاز به کارشناسی دارد

معاون اول قوه قضائیه در همایش کارشناسان رسمی

بسیاری از پروندهها نیاز به کارشناسی دارد

حجتالاسلاموالمسلمین اژهای گفت: بسیاری پروندهها نیاز به کارشناسی دارد که همین مسئله کار رسیدگی را طولانی میکند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای در همایش روز کارشناس رسمی گفت: صیانت و حفاظت از حرمت و جایگاه هر دستگاهی به مسؤولان و متولیان آن دستگاه است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه اعتماد مردم به قوه قضاییه، اعتماد اثرگذاری است، افزود: اگر هر مسؤولی در کاری که به او سپرده‌شده است ایمان و انگیزه لازم را داشته باشد، در صورت نواقص احتمالی تحمل کرده و اعتماد دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: کار کارشناسی کارشناسان رسمی دادگستری ارزش بسیار زیادی دارد و اگر کارشناسی متعهد نباشد، اثرات منفی بسیار زیادی دارد.

%d8%a8%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%be%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%af-%d9%87%d9%87%d8%a7-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d9%87

معاون اول قوه قضاییه بابیان اینکه کارشناسی برای قاضی موضوعیت ندارد، گفت: در بسیاری از موارد قاضی مجبور است به کار کارشناسی اعتماد داشته باشد و قاضی در مواردی ناگزیر است نظری برمبنای نظر کارشناس بدهد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در صورت صدور رأی نادرست از سوی قاضی، کارشناس هم دراین میان نقش دارد.

وی به طولانی شدن برخی پرونده‌ها اشاره و تصریح کرد: بسیاری پرونده‌ها نیاز به کارشناسی دارد که همین مسئله کار رسیدگی را طولانی می‌کند.

معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: اگر اعتماد به کسی که نیاز به کارشناسی دارد و کسی که به کارشناسی ارجاع داده می‌شود وجود نداشته باشد، خللی در پرونده رخ می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای بابیان اینکه در امر قضا دودسته پرونده وجود دارد، گفت: یک سری از پرونده‌ها، پیچیده و حجیم است و برخی دیگر هم دارای حجم کم است و نباید هر دو را به یک دسته از کارشناسان داد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: در نحوه ارجاع و توزیع کار به کارشناس باید تجدیدنظر شود. بعضی از قضات مستقیماً و برخی را از طریق کانون به کارشناس ارجاع می‌دهند.

وی افزود: اینکه قاضی خودش مستقیم پرونده را به کارشناس می‌دهد، آسیبهای جدی به پرونده‌ها وارد می‌کند. برخی دادگاهها یا نهادها سالیان سال با کارشناسی کار می‌کنند و یک تعداد کارشناس خاص برای شهرداری تهران، یا بانکها هم با برخی کارشناسان برای سالهای سال کار می‌کنند که این مسئله می‌تواند آفتها و آسیبهایی داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: در برخی پرونده‌ها، بین کارشناسان مختلف بر سر یک موضوع و یک ملک اختلاف فاحشی وجود دارد که این مسئله نیاز به آسیب‌شناسی دارد چراکه گاهی این اختلاف حدود ده برابر است.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای گفت: درباره طولانی شدن نظرات کارشناسی و تفاوت نظرات کارشناسان در یک موضوع واحد گفت: کار کارشناسی یک اقدام لازم است و در مواردی باید به کارشناسان ارجاع شود، باید کارشناسان افراد موثقی باشند و مسؤولانه کار خود را انجام دهند و دستمزد هم باید بر اساس تعرفه مشخص‌شده باشد.

وی ادامه داد: اگر چنانچه مبلغ کارشناسی خارج از تعرفه باشد فرد می‌تواند حق‌الزحمه را پرداخت نکرده و به کانون اعتراض کند.

این مسؤول قضایی اظهار کرد: کارشناسان باید در همان مرحله اول کارشناسی خود را با دقت انجام دهند که نیازی به دوباره‌کاری نباشد ضمن اینکه پرونده‌های مهم هم باید با چند کارشناس کارشناسی شوند. معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: اگر برخی جاها هم اصلاح قانون نیاز است باید این اقدام شود و درهرصورت اختلاف‌نظر بین کارشناسان درست نیست.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *