اگر اعتیاد در شکل تجاهر ظاهر شود، جرم است

دسته: گزارش حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۷ مهر ۱۳۹۵


اگر اعتیاد در شکل تجاهر ظاهر شود، جرم است

اگر اعتیاد در شکل تجاهر ظاهر شود، جرم است

 

نشست تخصصی و کاربردی «روش‌شناسی راهکارهای پیشگیری و مقابله با آسیبهای اجتماعی» با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در دانشگاه تهران برگزار شد.

 دراین نشست مهدی امیری اصفهانی قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه عنوان کرد: رسالت انقلاب اسلامی، زمینه‌سازی برای ارتقای انسان در نقطه اوج کرامت خود و ایجاد نظام پیشرفته و عاری از جرم است که به‌طور ویژه در قانون اساسی مورد تاکید قرارگرفته است. دولت به معنی عام (کل حاکمیت) وظیفه دارد زمینه‌های جامعه عاری از آسیب را فراهم کرده و رشد فضائل اخلاقی و دور ساختن آحاد جامعه از هر نوع تباهی را در دستور کار داشته باشد.

وی افزود: اما از طرفی تلاش دشمنان نظام جمهوری اسلامی براین مبنا استوار است که این هدف را مخدوش کند و می‌بینیم در سالهای گذشته واژه‌های تکان‌دهنده‌ای از طرف مقام معظم رهبری مثل شبیخون فرهنگی، غارت فرهنگی، قتل‌عام فرهنگی و ناتوی فرهنگی مورد تاکید قرارگرفته است.

امیری اصفهانی اضافه کرد: درحالی‌که در قانون اساسی توصیف‌شده نظام اسلامی می‌خواهد انسان را به کمال برساند به تعبیری مأموریت نظام اسلامی فراملی است؛ لذا اساساً دراین نظام، جرم پذیرفته نیست و با این نگاه، پیشگیری از وقوع جرم، بازتولید گفتمان نظام اسلامی است، یعنی اگر از این منظر نگاه کنیم موضوع در اعتقاد ما قرار می‌گیرد و این‌یک رکن است.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: البته امروزه در دنیا اثبات‌شده که رویکرد مقابله‌ای تنها راه‌حل خروج از بحرانهای اجتماعی و روابط نامناسب و گسترش ناهنجاریها نیست و قطعاً «پیشگیری» با دامنه گسترده‌تری نسبت به «مقابله» موردتوجه قرارگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاهها در امر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی پیشرو هستند و انتظاری که از آنها وجود دارد این است که در حوزه جنگ نرم افسران ارشد باشند و پیوند بین آسیبها، مطالعات و پیشگیری یک ضرورت است. همه آحاد جامعه حق‌دارند در یک جامعه عاری از جرم زندگی کنند و سؤال اینجاست که برای احقاق حق زندگی در جامعه سالم چه باید بکنیم؟

امیری اصفهانی ادامه داد: گاهی جرم زائیده آسیب اجتماعی است، مثل طلاق که جرم نیست و فی‌نفسه آسیب اجتماعی است اما طلاق جرایم زیادی را ممکن است باعث بشود یا اعتیاد اگر در شکل تجاهر ظاهر شود جرم است و زمینه‌های آسیب را در خانواده ایجاد می‌کند و ارتباط بین جرم و آسیب اجتماعی مهم است و غفلت از آن خیلی مهم‌تر است.

این مقام مسؤول یادآور شد: جرم به‌خودی‌خود شکل نمی‌گیرد و یک فرایند منتهی به وقوع آسیب می‌شود. پس هم‌شکل فرایندی دارد و هم چندوجهی و پیچیده است و به یک حوزه مرتبط نمی‌شود و شناخت وجوه آن ضرورت دارد و باید موردتوجه جدی قرار گیرد.

وی در ادامه افزایش اعتماد عمومی و ارائه تصویر مناسب از نظام را یکی از الزامات پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانست و گفت: اعتقاد و باور به پیشگیری در همه بخشهای حاکمیت یک ضرورت است. همچنین جدی نبودن سیاستهای کلان در امر پیشگیری از جرم و آسیبهای اجتماعی کاملاً محسوس است؛ چراکه خود سیاستهای کلان وحدت‌آفرین هستند.

امیری اصفهانی اضافه کرد: پیشگیری محقق نمی‌شود الا با پرهیز از بخشی نگری و توجه جدی به موضوع فرابخشی بودن پیشگیری و بین بخشهای مختلف باید همگرایی شکل بگیرد تا از اسراف منابع جلوگیری شود.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه همچنین خاطرنشان کرد: توجه به پیشگیری رشد مدار با توجه به جمعیت جوان و نقشی که در آینده برای راهبری جامعه دارند و ارتقای آگاهیهای عمومی و اطلاع‌رسانی از وضع موجود از الزامات جدی امر پیشگیری است.

وی در پایان پیشگیری را با توجه به سخنان مقام معظم رهبری یک امر علمی دانست و به‌عنوان یک مطالبه از دانشگاهیان خواست تا قوه قضاییه را دراین مسیر همراهی کنند. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *