الگوسازی لازمه پیشرفت است

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۹ دی ۱۳۹۵


الگوسازی لازمه پیشرفت است

رئیس جهاد دانشگاهی:

الگوسازی لازمه پیشرفت است

466931064

رئیس جهاد دانشگاهی، الگوسازی را لازمه پیشرفت دانست و گفت: تاکنون فعالیتهای مطلوبی برای الگوسازی انجامشده است، حال باید آنچه را که نمیدانیم از خارج وارد کرده ولی علم آن را آموخته و ارتقا دهیم.

دکتر حمیدرضا طیبی در آیین افتتاح فاز نخست مجتمع آموزشی تحقیقاتی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، اساس پیشرفت را توسعه فرهنگی، آموزشی، علمی، فناورانه و تجاری‌سازی فعالیتهای پژوهشی در خدمت توسعه جامعه دانست.

وی افزود: در جهاد دانشگاهی، اساس کار الگوسازی توان کشور و تحقق اهداف در راستای رسیدن به پیشرفت است.

طیبی با اشاره به این‌که در حوزه علم و فناوری ما توان حرکت در مرز علم را داریم اثبات‌شده گفت: باید این علم را به فن تبدیل کرده و فن را در خدمت جامعه قرار دهیم.

وی اضافه کرد: در حوزه‌های درمان ناباروری، پژوهش، صنایع و مهندسی کارهای مختلف و ارزنده‌ای انجام‌شده که در مرز فناوری هستند.

طیبی با اشاره به این‌که جهاد دانشگاهی جایگاه خود را در افق 1404 تعریف کرده است، تأکید کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه بنابراین بوده است که تمام واحدهای جهاد دانشگاهی بر اساس نیاز ملی و مزیتهای استانی دارای فعالیتهای شاخصی باشند.

وی با اشاره به تبدیل فعالیتهای شاخص این نهاد به قطب علم و فناوری، تصریح کرد: قطب علم و فناوری قطبی است که اگر فعالیتهای علم و فناورانه در استانی شکل گرفت در سطح ملی و بین‌المللی هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به این‌که توسعه گیاهان دارویی در زمینه بومی‌سازی، اصلاح‌ نژاد و تکثیر علمی آن، تولید داروهای گیاهی و عصاره داروهای گیاهی به‌شدت در ایران و دنیا حائز توجه است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در این حوزه‌ها ورود پیداکرده است.

وی هم‌چنین تکثیر نژاد مرغوب بادام و گردو را از مشکلات کشور در حوزه کشاورزی دانست و افزود: این موضوع در جهاد دانشگاهی کارشده و با وزارت جهاد کشاورزی هماهنگ است.

طیبی گفت: طرح محوری در حوزه گردو در حال دنبال شدن است که در استانهای مختلف همچون چهارمحال و بختیاری اجرایی خواهد شد که در این حوزه مبنا بر استفاده از تجربیات علمی است.

وی با تأکید بر عدم انجام فعالیتهای پراکنده در حوزه‌های مختلف، اضافه کرد: در چهارمحال و بختیاری در چند حوزه خاص که از ظرفیتهای استان است، به‌طور تخصصی کارشده است.

رئیس جهاد دانشگاهی الگوسازی را لازمه پیشرفت دانست و گفت: تاکنون فعالیتهای مطلوبی برای الگوسازی انجام‌شده است، حال باید آن‌چه را که نمی‌دانیم از خارج وارد کرده ولی علم آن را آموخته و ارتقا دهیم. وی بابیان این‌که برای پیشرفت به برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت نیاز است، گفت: اولین نیاز کشور وفاق ملی به‌خصوص میان سیاستمداران است که باید تقویت شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعیین اولویتها در کشور و در تمامی حوزه‌ها باید مشخص شود و تحقق یابد که متأسفانه در این زمینه‌ها دچار مشکل هستیم. پس از تعیین اولویتها لازم است توسعه فیزیکی مشخص شود و رقابت ایجادشده را در سطح ملی مشاهده کنیم.

طیبی با تأکید بر الگوسازی در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، خاطرنشان کرد: در چهارمحال و بختیاری این الگوسازی آغاز و کارهای زیادی انجام‌شده است که حمایت بیش‌ازپیش مسؤولان استانی را می‌طلبد.

وی تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم قدمهای بزرگی برداشته و در راستای تحقق اهداف پژوهشی گام برداریم. به گزارش ایسنا، طیبی هم‌چنین در ادامه این بازدید در جلسه دیدار با نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود زیرساختهای مناسب جهاد دانشگاهی در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های جهاد دانشگاهی، برنامه‌ریزی فعالیتهای واحدهای استانی بر مبنای توان آن استان است.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در زمینه اصلاح نژاد درخت گردو و افزایش بهره‌وری این محصول در چهارمحال و بختیاری در زمینه پژوهشی می‌تواند فعالیت کند که پایلوت اجرای این طرح، استان همدان است.

طیبی با اشاره به این‌که جهاد دانشگاهی توان فعالیت در زمینه‌هایی نظیر کشت بادام، شیلات، گیاهان دارویی و صنعت جوش در چهارمحال و بختیاری را دارد، گفت: همه امکانات این نهاد می‌تواند در خدمت توسعه استان باشد و در این زمینه به‌صورت حرفه‌ای فعالیت کند.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: جهاد دانشگاهی 20 درصد از اعتبارات موردنیاز خود را از طریق بودجه عمرانی کشور و 80 درصد آن را از طریق فعالیتهای فناورانه و آموزشی تأمین می‌کند و این نسبت در طی سالهای گذشته معمولاً ثابت بوده است.

وی بابیان این‌که تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو تولید علم و فناوری است، خاطرنشان کرد: در صورتی‌که از تولید ملی حمایت بیشتری صورت گیرد و مسؤولان استانی از جهاد دانشگاهی حمایت بیشتری کنند، این نهاد می‌تواند نقش مؤثرتری در توسعه استانها ایفا کند.

طیبی اظهار کرد: الگوسازی در همه استانها در زمینه‌های علمی، آموزشی و فناورانه از برنامه‌های اصلی جهاد دانشگاهی است.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: پیشرفت کشور نیازمند اتحاد و همدلی است و باید در زمینه‌های مختلف این موضوع نمود داشته باشد.

وی هم‌چنین در این جلسه، با اشاره به این‌که تنها 20 درصد از منابع جهاد دانشگاهی دولتی است، گفت: بودجه جهاد دانشگاهی نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است و برای تأمین اعتبار موردنیاز باید از وامهای بانکی و بخش خصوصی کمک گرفت.

وی با اشاره به وجود تجارب بالای جهاد دانشگاهی در زمینه‌های مختلف، شرایط برای کار را فراهم دانست و افزود: برای استفاده از تجارب نیاز به زیرساختهای موردنیاز مانند پرورش گیاهان دارویی نیاز به زمین مناسب است و هم‌چنین در زمینه‌های باغ و باغداری این نیاز احساس می‌شود.

طیبی بومی‌سازی، اصلاح نبات و تکثیر علمی را شاخص‌ترین اهداف جهاد دانشگاهی در بخش کشاورزی خواند و اظهار کرد: در بحث کشت باید از ظرفیت بخش خصوصی و مردم استفاده کرد.

وی یکی از برنامه‌های اصلی جهاد دانشگاهی را تولید عصاره و داروی گیاهی دانست و تصریح کرد: اصلاح و تکثیر نژادهای مرغوب گردو از برنامه‌های متمرکز جهاد دانشگاهی در بخش کشاورزی است.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: با جهاد کشاورزی در رابطه با بذرهای هیبریدی به توافق رسیده‌ایم و قرار است برخی از این بذرها را از خارج وارد کنیم.

طیبی از اجرای طرح ملی توسعه گردو و صنایع جانبی آن در کشور با همکاری جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: به دنبال تبدیل چهارمحال و بختیاری به پایلوت این طرح هستیم.

وی با اشاره به این‌که اصلاح وضع موجود در زمینه کشاورزی از برنامه‌های جهاد کشاورزی در کشور است، تصریح کرد: استان همدان به‌عنوان پایلوت در زمینه اصلاح نژاد درختان گردو انتخاب‌شده است و استان چهارمحال و بختیاری نیز می‌تواند پایلوت اصلاح نژاد درختان گردو و بادام باشد.

طیبی گفت: مطالعات لازم در زمینه مصرف، تجهیزات مدرن، شیرین کردن و انتقال آب توسط جهاد دانشگاهی انجام‌شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به وجود 54 آب‌شیرین‌کن در کشور، افزود: برنامه‌ریزی برای استفاده 85 درصدی از آب‌شیرین‌کنهای داخلی و استحصال فناوری نمونه‌های خارجی در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار دارد.

وی بابیان این‌که مقاوم کردن نژاد درختان در زمینه پیش‌گیری از سرمازدگی از برنامه‌های دیگر جهاد دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: پیشرفت کشور نیازمند اتحاد و همدلی است و این موضوع باید در زمینه‌های مختلف نمود داشته باشد. منبع: ایسنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *