اعطای حق طلاق به زن، حق مرد را سلب نمی‌کند

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۴ شهریور ۱۳۹۵


اعطای حق طلاق به زن، حق مرد را سلب نمی‌کند

اعطای حق طلاق به زن، حق مرد را سلب نمیکند

«اگر واگذاری حق طلاق به زن در دفتر اسناد رسمی به‌عنوان یک قرارداد بلا عزل میان دو طرف ثبت شود زن نیز همچون همسرش می‌تواند به دادگاه برود و بدون نیاز به اثبات شرایط خاص، طلاق بگیرد.»

یک حقوقدان بابیان اینکه اعطای حق طلاق به زنان در هنگام ازدواج و یا بعدازآن از طریق دفا‌تر اسناد رسمی (و نه دفاتر ازدواج و طلاق) ضمانت اجرای بیشتری دارد و می‌تواند به‌صورت بلا عزل دربیاید؛ تأکید کرد که این فرایند مردان را از داشتن حق طلاق محروم نمی‌کند بلکه سبب می‌شود هردو به‌اندازه‌ای مساوی برای طلاق گرفتن حق داشته باشند.

معصومه طهماسبی زاده، حقوقدان و وکیل پایه‌یک دادگستری در مورد چگونگی اعطای حق طلاق به زوجه گفت: ازنظر قانونی حق طلاق با مرد است، اما مرد می‌تواند طبق یک سند رسمی هم‌زمان با جاری شدن عقد و یا بعدازآن این حق را به همسرش اعطا کند.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد این حق در سند ازدواج قید می‌شود، گفت: دراین صورت هرگاه یکی از طرفین منصرف شوند می‌تواند این قرار را لغو کند، همچنین ازنظر قانونی نیز ضمانت اجرایی در پی ندارد.

این حقوقدان افزود: اگر واگذاری حق طلاق به زن در دفتر اسناد رسمی به‌عنوان یک قرارداد بلا عزل میان دو طرف ثبت شود زن نیز همچون همسرش می‌تواند به دادگاه برود و بدون نیاز به اثبات شرایط خاص، طلاق بگیرد.

طهماسبی زاده گفت: این نکته نیز قابل‌توجه است که اعطای حق طلاق به زن سبب ساقط شدن مرد از این حق نیست بلکه ثبت این وکالت‌نامه شرایطی را به وجود می‌آورد که زن و مرد به‌طور مساوی حق طلاق داشته باشند.

وی در مورد اینکه برخی دفا‌تر ثبت ازدواج از ثبت حق طلاق زنان خودداری می‌کنند، گفت: قانونی وجود ندارد که این دفا‌تر را ملزم به ثبت حق طلاق کند و معمولاً برخی دفا‌تر بنا به نظر شخصی و یا مصلحتشان از این کار خودداری می‌کنند درحالی‌که در دفا‌تر ثبت‌اسناد رسمی مانعی دراین راه وجود ندارد.

منبع: ایلنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *