استعمال وقیحانه تعبیر «ازدواج سفید»

دسته: حقوق خانواده
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۴ تیر ۱۳۹۵


استعمال وقیحانه تعبیر «ازدواج سفید»

معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان با انتقاد از مصاحبه اخیر یکی از مسئولان وزارت بهداشت درباره بچه‌دار شدن یا نشدن در ازدواج سفید گفت: باید از ایشان پرسید درحالی‌که در عرف جامعه ما و قوانین کشور این نوع رابطه تعریف‌نشده است، چطور ایشان انتظار فرزندآوری در ازدواج به‌اصطلاح سفید را مطرح می‌کنند؟
به گزارش «نسیم آنلاین»، فرشته روح‌افزا، معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان بابیان اینکه ازدواج سفید یک رابطه‌ناپایدار است که نه مبنای‌شرعی دارد و نه قانونی، افزود: در جلساتی که به‌منظور بررسی این موضوع تشکیل‌شده است، هنوز به‌‎اصطلاحی برای توصیف این‌شیوه زندگی نرسیده‌ایم اگرچه اصطلاحاتی مثل «همباشی» یا «همخانگی» مطرح‌شده، اما هنوز به تایید نرسیده است. منتظریم تا فرهنگستان زبان فارسی یک لغت متناسب با قبح این نوع رابطه در نظر بگیرد تا زشتی آن را بازنمایی کند.
وی تأکید کرد: ما این نوع زندگی را در فرهنگهای مختلف بررسی کردیم و در هیچ فرهنگی به این شیوه زندگی، ازدواج نمی‌گویند. ازسوی دیگر نمی‌دانیم چرا به این سبک غلط زندگی، «سفید» گفته می‌شود؟ حتی اگر اثبات شود دونفر رابطه‌ای خارج از عرف دارند ما قوانین محکمی برای برخورد با این رابطه داریم پس چطور به‌این زندگی ازدواج سفید گفته می‌شود؟ آیا این به‌آن‌معنا نیست که ازدواجهای شرعی و قانونی سیاه است؟
معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان ادامه داد: در ازدواج شرعی یک‌سری حقوق مدنی و قانونی برای زن مترتب است اما در این شیوه، زن هیچ پشتوانه قانونی و هیچ حق‌وحقوقی ندارد.
روح‌افزا با اشاره به‌اینکه عده‌ای دانسته یا ندانسته با به‌کار بردن این لفظ می‌خواهند فرهنگ‌سازی کنند، خاطرنشان کرد: هرکس این لغت را وارد فرهنگ ما کرده، حساب‌شده کارکرده است.
وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها که در جهت عادی‌سازی این نوع رابطه در کشور به‌کار می‌رود، گفت: فردی در دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در مورد بچه‌دار شدن این افراد صحبت کرده و گفته است که انتظارات برای افزایش نرخ باروری در کشور با این ازدواجها محقق نمی‌شود. باید از ایشان پرسید درحالی‌که در عرف جامعه ما و قوانین کشور این نوع رابطه تعریف‌نشده است، چطور ایشان انتظار فرزند‌آوری در ازدواج به‌اصطلاح سفید را مطرح می‌کنند؟
معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: ما این نوع روابط را قبول نداریم پس بچه حاصل از این رابطه نیز دردی از جامعه ما دوا نمی‌کند. اگر وزارت کشور یا هر نهاد دیگری بخواهد مسئول بررسی این موضوع شود، باید ابتدا زشتی این عمل معرفی شود. وقتی درمورد بچه‌دار شدن یا نشدن این زندگیها صحبت می‌کنیم یعنی اساس این رابطه را پذیرفته‌ایم درحالی‌که این سبک زندگی به‌هیچ‌وجه موردپذیرش ما نیست منبع: خبرگزاری نسیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *