اساسنامه مؤسسه عمومی غیردولتی بنیاد فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (یادمان هفتم تیر)

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۷ مهر ۱۳۹۵


اساسنامه مؤسسه عمومی غیردولتی بنیاد فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (یادمان هفتم تیر)

اساسنامه مؤسسه عمومی غیردولتی بنیاد  فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (یادمان هفتم تیر)

شماره 1942/17/1/ش م مورخ 18/5/1395

جناب آقای سینجلی جاسبی

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور

سلام‌علیکم

با عنایت به اوامر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص مؤسسه عمومی غیردولتی بنیاد فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (یادمان شهدای هفتم تیر) به‌موجب نامه شماره 6543 ـ 1/م مورخ 23/11/1391 (پیوست شماره 1) مقرر گردیده است با تعیین هیأت امنای مربوطه به شرح نامه فوق‌الذکر و تنظیم اساسنامه مصوب (تصویر برابر اصل آن پیوست است) مراتب اساسنامه در روزنامه رسمی چاپ و منتشر گردد.

لذا مقرر فرمایید در اولین شماره آن روزنامه موضوع اقدام گردد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ـ سید مهدی خاموشی

شماره 6543 ـ 1/م مورخ 23/11/1391

جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای خاموشی

رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی

سلام‌علیکم

پیرو نامه‌ی شماره‌ی 6178 ـ 1/م مورخ 27/4/1391 متضمن ابلاغ اوامر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در خصوص مدیریت یادمان شهدای هفتم تیر، گزارشی مجدد از جلسات و مشاوره‌های انجام‌شده پیرامون موضوع مذکور به استحضار معظم له رسید، مقرر فرمودند:

1 ـ مدیریت مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر بر عهده‌ی سازمان تبلیغات اسلامی خواهد بود که از ظرفیت بنیاد فرهنگی هفتم تیر هم استفاده خواهد نمود. کلیه‌ی املاک و اموال واقع در مجموعه یادمان نیز به این سازمان منتقل خواهد گردید.

2 ـ برای اداره‌ی این مجموعه هیأت امنایی مرکب از افراد زیر تشکیل می‌گردد:

رئیس سازمان تبلیغات (رئیس هیأت امناء)، شهردار تهران، رئیس بنیاد فرهنگی هفتم تیر، مدیر مجموعه یادمان و یک فرد حقیقی به پیشنهاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و تأیید مقام معظم رهبری.

3 ـ همکاری بنیاد فرهنگی هفتم تیر در مجموعه یادمان بر اساس طرحی خواهد بود که به پیشنهاد بنیاد در هیأت امناء به تصویب خواهد رسید.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری ـ محمدی گلپایگانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

اساسنامه

مؤسسه عمومی غیردولتی بنیاد فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی

(یادمان هفتم تیر)

سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در بازدید از قتلگاه شهدای هفتم تیر (سال 1362)

اینجا به همه تعلق دارد و لازم است در تشریح و انعکاس حادثه هفتم تیر به همه ابعاد آن توجه شود. وقتی این ویرانه را بازسازی کنیم خواهید دید چقدر حرف دراین ویرانه هست.

این حادثه نقطه عطف انقلاب است نقطه عطفی بود که جریان کلی انقلاب را در مسیر خود قرارداد.

ما آدم مثل شهید بهشتی کم داریم. اعتقاد ما براین است که جلوه دادن شخصیت شهید بهشتی هیچ زمانی ندارد مرحوم بهشتی از شخصیت‌های بدیع، کم‌نظیر و چندبعدی است؛ نه‌فقط برای اینکه آدم عاقلی بود یا خیلی فاضل بود و تجربه داشت.

مانند شهید بهشتی کم داریم زیرا این اجزا معمولاً باهم خیلی کم ترکیب پیدا می‌کنند شخصیت شهید بهشتی باید دراین بنا ساخته و تجسم شود و شهادت نیز یکی از ابعاد شخصیتی عظیم ایشان باشد.

ایجاد یک‌شبه نمایشگاه یا مکانی برای عبادت اشکالی ندارد. یک وجه کل مجموعه می‌تواند نمایشگاه و یک وجه آن می‌تواند عبادتگاه باشد.

مقدمه:

قال ابوعبدالله علیه‌السلام: رحم الله من احیا امرنا، یتعلم علومنا ثم یعامها الناس «و قال ابوالحسن علیه‌السلام:»علموا الناس محاسن کلامنا فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا «و قال امیر المومنین علیه‌السلام:» علیکم بالاحداث «و قال علیه‌السلام: انما قلب الحدث کالارض الخالیه کلما القی فیها من شی ء قبلته »

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) تحولی در جهان معاصر به وجود آورد که هرچه بیشتر می‌گذرد ابعاد گوناگون آن بیشتر آشکار می‌گردد. بارزترین جلوه این تحول آمادگی و تشنگی روزافزون مخاطبان گسترده در عرصه جهانی برای شنیدن رسالت نبی مکرم اسلام و پیام خاندان رسالت (علیهم‌السلام) است.

این معارف که به برکت قرنها تلاش مجاهدانه حوزه‌های علمیه شیعه محفوظ مانده و شناخته‌شده میراث گران‌قدری را تشکیل می‌دهد که لازم است به اقتضای نیاز و شرایط مخاطب ارائه شود و در عرصه جهانی و برای مخاطبان گسترده دنیای اسلام بازخوانی گردد.

دراین میان توسل به ساحت مقدس سیدالشهدا علیه‌السلام و تمرکز بر موضوع قیام حسینی نقش محوری و اساسی دارد و بی‌تردید مهم‌ترین قدرتی است که می‌تواند همه ارزش‌ها و اصول دینی را به شکل یک جریان مستمر و جوشان شکل و امتداد مطمئن و مستقیم ببخشد.

تجربه‌هایی چون حسینیه ارشاد، کانون توحید در ایران و نمونه‌هایی مشابه در کشورهای دیگر نشان می‌دهد که اگر با تمرکز براین محور اساسی به اقتضائات و شرایط روز توجه شود نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد و اندیشه‌ها و آرمانهای بزرگانی چون امام خمینی (ره) استاد شهید مطهری (ره)، آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) شهید بهشتی (ره) شهید باهنر (ره) و امام مـوسی صدر که در عیـن وفاداری به مبانی و مبادی فکری اسلامی بارزترین جلوه‌های روحانیت پیشرو و متـرقی بوده‌اند تجلی خواهد یافت.

فعالیت فرهنگی و دینی در مجموعه‌ای که در قتلگاه هفتادودو تن شهدای انقلاب اسلامی و بر مزار شهدای دفاع مقدس شکل می‌گیرد به‌طور طبیعی باهدف احیای امر خاندان رسالت و بر اساس التزام به محوریت اندیشه و عمل حسینی برای تربیت نیروی انسانی جهت مدیریت فرهنگی و گسترش تبلیغ عمومی و غیرتخصصی علوم و معارف اسلامی خواهد بود.

تعریف:

ماده 1: نام مؤسسه:

مؤسسه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (یادمان شهدای هفتم تیر) مجموعه‌ای است فرهنگی و دینی که بر اساس حکم ابلاغی شماره 6543 ـ 1/ م مورخ 23/11/1391 مقام معظم رهبری (مدظله) تشکیل‌شده و زیر نظر و تحت هدایت مجمع عالی و در چارچوب اهداف و وظایف سازمان تبلیغات اسلامی مبادرت به ارائه فعالیت می‌نماید و دارایی‌های آن کلاً متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی بوده و دارای شخصیت حقوقی مستقل است.

ماده 2: شخصیت حقوقی:

مؤسسه نهادی است فرهنگی، قرآنی، دینی و هنری که ازنظر حقوقی مستقل بوده و وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است. در کنار نظام رسمی آموزشی به ارائه برنامه‌های تکمیلی با رویکرد مهارت افزایی برای جریان سازی تبلیغات دینی می‌پردازد. البته به‌طور طبیعی اقتضای استقرار مجموعه دراین موقعیت خاص مکانی توجه به پیشینه و هویت تاریخی و اجتماعی خاص و لوازم برنامه‌ریزی فرهنگی متناسب با آن خواهد بود.

ماده 3. مرکز اصلی مؤسسه

تهران ـ میدان بهارستان ـ خیابان شهید مصطفی خمینی ـ کوچه شهید صیرفی پور

ماده 4. مدت مؤسسه:

از تاریخ 1/11/1391 به مدت نامحدود

ماده 5. تابعیت مؤسسه:

تابعیت ایرانی است.

ماده 6. اهداف:

در کنار نظام آموزشی به ارائه برنامه‌های تکمیلی با رویکرد مهارت افزایی برای جریان سازی تبلیغات دینی می‌پردازد. البته به‌طور طبیعی اقتضای استقرار مجموعه دراین موقعیت خاص مکانی توجه به پیشینه و هویت تاریخی و اجتماعی خاص و لوازم برنامه‌ریزی فرهنگی متناسب با آن خواهد بود.

سازمان‌دهی تشکلها و نیروهای فعال در حوزه تبلیغات اسلامی به اجرای برنامه‌های گوناگون می‌پردازد و می‌کوشد تا پیام روایات اهل‌بیت را بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی و به زبان روز در قالبهای متنوع به مخاطبان گسترده عرضه کند و با سرمایه‌گذاری بنیادین در گروه سنی نوجوان و جوان و نیروهای لازم را برای تأمین این هدف تربیت نماید.

1 ـ 6. اهتمام به حفظ اصول و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی به‌ویژه پاسداری از حریم ولایت و ایجاد علاقه و ایمان به فرهنگ خودی و خودباوری با اهتمام به افزایش باور دینی و معارف و عقاید اسلامی و اعتلای روح معنویت و مکارم و فضائل اخلاقی.

2 ـ 6. بهره‌برداری مناسب و درست از ظرفیت‌های موجود فرهنگی، آموزشی اجتماعی و تربیتی و برقراری ارتباط با مراکز فرهنگی، علمی و نیز تشکل‌های مشابه در داخل و خارج از کشور و تبیین راهکارهای عملی به‌منظور هماهنگی و همکاری کلیه تشکل‌های دینی و فرهنگی با یکدیگر.

3 ـ 6. مطالعه و پژوهش در مبانی تئوریک انقلاب اسلامی و تقویت گفتمان پیشرو و متعالی انقلاب اسلامی و برنامه‌ریزی برای حضور فعال نخبگان حوزوی و دانشگاهی در جهت تبیین اصول و مبانی فکری و تبیین اندیشه سیاسی اسلامی و ولایت‌فقیه.

4 ـ 6. تحکیم مناسبات و علایق اجتماعی و عاطفی نخبگان با علایق دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی و تربیت نیروی انسانی کارآمد متناسب با چشم‌انداز آینده انقلاب اسلامی و بیداری جهانی و استفاده از ظرفیت نخبگان فکری و علمی جوان و همچنین ابزار مختلف تبلیغی و رسانه‌ای که فضا را جهت تبیین اندیشه‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی مهیا و فراهم خواهد ساخت و همچنین شناسایی جذب حمایت و هدایت طرح‌های فرهنگی و تبلیغی به‌منظور اعتلا و ارتقای سطح کمی و کیفی ظرفیت‌های فرهنگی و تبلیغی.

5 ـ 6. حفظ یاد و نام و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و اجرای برنامه‌های متنوع و مختلف در جهت تداوم این ارزشها و آرمانها متعالی خصوصاً توجه به ویژگیهای شخصیتی و فکری شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و تبیین اندیشه و آثار ایشان و اتخاذ تدابیر لازم در جهت تداوم این ارزشها و آرمانهای متعالی.

ماده 7: وظایف:

1 ـ 7. طراحی و پایه‌گذاری الگوهای مناسب در جهت ایجاد و تقویت رویکرد قرآنی، فراهم کردن شرایط و زمینه‌های مناسب برای فعالیت افراد و گروههای تأثیرگذار مردمی و بهره‌گیری از ظرفیتهای نخبگان قرآنی کشور جهت برگزاری محافل، مراسم و همایش‌های قرآنی همچنین انجام تبلیغات و انتشارات در حوزه قرآن کریم از طریق ایجاد و راه‌اندازی مراکز انتشاراتی و ایجاد نمایشگاهها و ارائه آثار و محصولات قرآنی اعم از مکتوبات، نرم‌افزارها و آثار هنری قرآنی

2 ـ 7. ایجاد شرایط و تسهیلات مناسب برای مطالعات و تحقیقات علمی و اجرایی فرهنگی از طریق تشکیل گروههای پژوهشی و فرهنگی و اجرای طرحهای پژوهشی، آموزشی و مشاوره برای افزایش توانمندی‌های فکری و فرهنگی کلیه اقشار مردم و طراحی آموزش‌ها و پژوهش‌های علمی و فرهنگی تخصصی در کلیه سطوح و مهارت‌های موردنیاز و همچنین اجرای مطالعات و نظرسنجی‌های کاربردی لازم برای تحقق اهداف مؤسسه.

3 ـ 7. اجرای برنامه‌های مناسب به‌منظور افزایش میزان تعهد عملی نسبت به احکام و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و بسط فرهنگ امربه‌معروف و نهی از منکر

4 ـ 7. ایجاد ارتباط و سازمان‌دهی تشکلهای فرهنگی همسو با گفتمان انقلاب جهانی اسلامی و برگزاری گردهماییها، همایشها، جشنواره‌ها، اردوها و مسابقات فرهنگی، کنگره‌ها و مجامع گوناگون دینی و برگزاری مجالس عمومی در جهت آماده‌سازی مبلغان دینی عمومی و صنوف.

5 ـ 7. استفاده از علوم و فنون و فناوری‌های نوین و ابزارهای آموزشی، فرهنگی و هنری و بهره‌گیری از تجارب علمی در سطوح ملی و بین‌المللی به‌ویژه تجارب حوزه‌های علوم دینی و دانشگاهی و نیز مطالعه و بهره‌گیری از تجربیات تبلیغی و فرهنگی موفق در عرصه داخلی و خارجی.

6 ـ 7. توجه به خصوصیات جغرافیایی منطقه و پیشینه تاریخی و موقعیت مکانی متبرک و مقدس این مجموعه و توجه به ماهیت حسینی و عاشورایی انقلاب اسلامی و حفظ رویکرد سنتی و بنیادین انقلاب اسلامی در حفظ و احیای شعائر دینی و امر اهل‌بیت علیهم‌السلام.

7 ـ 7. توجه به مخاطب عام و نسل جوان و پوشش دادن طیف‌های مختلف نسل جوان و جذب آنان به شیوه‌های گوناگون رسانه‌ای و تبلیغی و همچنین ارائه مشاوره کارشناسانه در حوزه‌های فرهنگی و هنری و تشکیلانی و نیز بازشناسی و تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی و برگزاری نمایشگاه‌های کاربردی سبک زندگی اسلامی ایرانی.

8 ـ 7. توجه به مخاطب عام و نسل جوان ضمن عنایت خاص و ویژه به تولید محتوای متعالی البته باملاحظه قالب‌های نو کارآمد و جذاب و حفظ رویکرد سنتی و بنیادین انقلاب اسلامی و آموزش معارف دینی با به‌کارگیری کلیه قالبهای متنوع هنری و کاربردی برای عرضه مفاهیم فرهنگ دینی.

9 ـ 7. تولید محتوای لازم در جهت جریان سازی در قالبهای مختلف برحسب نیاز روز وتو جه به محتوای متعالی و تولید فکر و اندیشه تراز انقلاب اسلامی در عین ملاحظه قالبهای نو و کارآمد و جذاب و مؤثر از طریق توزیع و عرضه کتاب و محصولات فرهنگی در حوزه معارف دینی و عاشورایی و ترجمه و نشر کتابها و مجلات و محصولات فرهنگی متنوع و نشر مقالات و جزوات در راستای اهداف مؤسسه.

ماده 8. ارکان مؤسسه:

ارکان مؤسسه عبارت‌اند از: هیأت امنا، مدیرعامل و رکن نظارتی که مؤسسه حسابرسی مفید راهبر خواهد بود.

ماده 9. هیأت امناء:

هیأت امناء متشکل از چهار شخصیت حقوقی و یک فرد حقیقی به شرح ذیل است:

الف. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس هیأت امناء

ب. شهردار تهران

ج. رئیس بنیاد فرهنگی هفتم تیر

د. مدیرعامل مؤسسه

ه. یک فرد حقیقی به پیشنهاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و تأیید مقام معظم رهبری.

جلسات هیأت امناء با حضور حداقل چهار عضو از اعضا، رسمیت یافته و تصمیمات بارأی حداقل سه نفر به تصویب می‌رسد.

ماده 10. وظایف و اختیارات هیأت امناء:

1 ـ 10. تعیین و تصویب خط و مشی، بودجه و ترازنامه سالانه مؤسسه

2 ـ 10. رسیدگی و تصویب تشکیلات، آیین‌نامه‌های مالی واداری، استخدامی مؤسسه بنا به پیشنهاد مدیرعامل

3 ـ 10. نظارت مالی بر کلیه فعالیت‌های مؤسسه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم

4 ـ 10. انجام تغییرات در اساسنامه در صورت لزوم بنا به پیشنهاد مدیرعامل

5 ـ 10. انتصاب مدیرعامل مؤسسه که از سوی رئیس هیأت امناء پیشنهاد می‌شود.

ماده 11. وظایف مدیرعامل:

مدیرعامل نماینده قانونی و تام‌الاختیار مؤسسه بوده و می‌تواند در کلیه امور مداخله و اقدام نماید مخصوصاً در موارد ذیل:

1 ـ 11. مسوولیت اداره و حسن جریان امور و حفاظت از امور و اموال مؤسسه

2 ـ 11. اجرای مصوبات مجمع و انجام کلیه امور مؤسسه برابر مقررات.

3 ـ 11. امضای نامه‌های اداری، افتتاح حساب‌های بانکی در حدود مقررات و با رعایت ضوابط بودجه مصوب.

4 ـ 11. مدافعات مؤسسه چه مدعی باشد و چه مدعی علیه، در تمام مراحل با تمام اختیارات از رجوع به دادگاههای صالحه و ابتدایی و تجدیدنظر و دیوان عالی کشور و غیره، انتخاب وکیل در توکیل.

5 ـ 11. تنظیم گزارش‌های دوره‌ای سه‌ماهه از امور جاری، وضعیت مالی و اقدامات انجام‌شده برای تسلیم به هیأت امناء.

6 ـ 11. امضای کلیه چک‌ها، قراردادها و اوراق تعهدآور به همراه امضای رئیس حسابداری مؤسسه همچنین انتخاب و انتصاب مستخدمین، کارمندان و کارگران.

7 ـ 11. تهیه آیین‌نامه‌های آموزشی و پژوهشی و تدوین آیین‌نامه‌های داخلی، کمیسیون‌ها و کمیته‌های کارشناسی جهت ارائه و تصویب به هیأت امناء.

اختیارات فوق جنبه محدودیت نداشته و هر تصمیمی را که هیأت امناء جهت پیشرفت مؤسسه اتخاذ نماید معتبر است.

ماده 12. وظایف رکن نظارتی و بازرسی (مؤسسه مفید راهبر)

1 ـ 12. می‌توانند در هر زمان هرگونه رسیدگی و باز‌رسی لازم را انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به مؤسسه را مطالبه کرده و مورد رسیدگی قرار دهد و مسترد نماید.

2 ـ 12. رکن نظارتی موظف است هرگونه تخلف، وقوع جرم یا تقصیر را که در امور مؤسسه از ناحیه عوامل اجرایی و مدیر اجرایی و مدیرعامل مشاهده می‌کنند به مجمع (هیأت امناء) اطلاع کتبی دهند.

3 ـ 12. گزارش بازرس حداقل باید 10 روز قبل از تشکیل مجمع که به‌طور سالیانه تشکیل می‌شود در اختیار رئیس هیأت امناء قرار گیرد.

4 ـ 12. تصویب صورتهای مالی سالانه مؤسسه پس از قرائت گزارش رکن نظارتی معتبر خواهد بود.

ماده 13. منابع مالی مؤسسه:

1 ـ 13. درآمدهای اختصاصی حاصل از ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی و دیگر فعالیت‌های مرتبط و ماموریتهای مؤسسه

2 ـ 13. هدایا و کمک‌های مؤسـسات و اشخـاص حقیقی و حـقوقی (ازجمله سازمان تبلیغات اسلامی) و نیز درآمدهای ناشی از موقوفاتی که به مؤسسه اختصاص داده خواهد شد.

3 ـ 13. وام تسهیلات مالی

4 ـ 13. وجوه ناشی از فروش و اجاره اموال

5 ـ 13. مشارکت در سرمایه‌گذاری مناسب به‌منظور وصول درآمدهای بیشتر مانند مشارکت در مؤسسات چاپ و نشر کتاب.

6 ـ 13. کمک‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که مستقیماً یا به‌واسطه سازمان تبلیغات اسلامی به موضوع فعالیت مؤسسه اختصاص داده می‌شود.

ماده 14. سال مالی مؤسسه:

سال مالی مؤسسه از اول فروردین‌ماه هرسال شروع و به آخر اسفندماه همان سال ختم می‌گردد، به‌استثنای سال اول که ابتدای آن از تاریخ تأسیس مؤسسه است.

ماده 15. صورتهای مالی

تمامی صورت‌های مالی و گزارش عملکرد سالیانه، حداکثر باید تا پایان خرداد سال بعد جهت بررسی و تأیید به هیأت امناء مؤسسه ارائه گردد و این اسناد باید حداقل 15 روز قبل از تشکیل جلسه هیأت امناء در اختیار رکن نظارتی گردد.

تبصره: هیأت امناء با لحاظ نظرات رکن نظارتی نسبت به بررسی و تأیید صورت مالی و گزارش عملکرد سالیانه مبادرت می‌ورزد.

ماده 16. انحلال مؤسسه:

انحلال مؤسسه بنا به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیأت امناء (مجمع) امکان‌پذیر خواهد بود و پس از تصویب یک نفر به انتخاب رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با رعایت مقررات قانونی امر تسویه را به عهده خواهد داشت و پس از تسویه اموال و دارایی‌های باقی‌مانده به سازمان تبلیغات اسلامی انتقال می‌یابد.

ماده 17. موادی که دراین اساسنامه پیش‌بینی‌نشده تابع مقررات مصوب سازمان تبلیغات اسلامی و سایر قوانین موضوعه است.

ماده 18. این اساسنامه در 18 ماده تنظیم و به امضاء کلیه اعضاء هیأت امناء (مجمع) به اسامی ذیل رسید و تمام صفحات امضاشده است.

به نقل از روزنامه رسمی شماره 20850 مورخ 14/7/1395

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *