آیا می‌توان دوباره حضانت فرزند را از همسر پس گرفت؟

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۴ مهر ۱۳۹۵


آیا می‌توان دوباره حضانت فرزند را از همسر پس گرفت؟

آیا میتوان دوباره حضانت فرزند را از همسر پس گرفت؟

 

 

پرسش: همسر بنده سه ماه قبل خانه را ترک کرد و بعد از گذشت بیست روز اظهار کرد که اگر حق طلاق و حق حضانت فرزندمان را به من دهی، برمی‌گردم. با توجه به علاقه‌ام به زندگی و وجود دختر دو و نیم ساله‌مان این ریسک رو کردم و حق طلاق و حق حضانت تام فرزندمان را دادم تا اینکه همسرم به خانه برگشت ولی بعد از گذشت بیست روزبه دادگاه رفت و درخواست مهریه و طلاق داد. آیا می‌توانم با گرفتن وکیل دوباره حضانت فرزندم را از همسرم پس بگیرم؟

پاسخ: مطابق ماده 41 قانون حمایت خانواده، هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است یا درصورتی‌که مسؤول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند و یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی ‌ حق شود، می‌تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری امر حضانت به دیگری یا تعیین شخص ناظر با پیش‌بینی حدود نظارت وی با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ کند.

بنابراین اصل بر صلاحیت اشخاص در توافق اراده است. از طرفی دیگر اصل بر اجرای تعهد توسط طرفین است ولی ازآنجاکه ممکن است هر یک از زوجین از ایفا وظایف و تکالیف متعهد شده نسبت به طفل خودداری کند درنتیجه طفل از حمایت اجتماعی محروم بماند.

پس قانون‌گذار اجازه داده علی‌رغم توافق طرفین برخلاف مصلحت طفل یا خودداری مسؤول حضانت از انجام تکالیف توافق شده، دادگاه دخالت کند.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *