آیین‌نامه‌های شناسایی و ره‌گیری کالاهای وارداتی

دسته: تازه های قوانین , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲ آذر ۱۳۹۵


آیین‌نامه‌های شناسایی و ره‌گیری کالاهای وارداتی

آییننامههای شناسایی و رهگیری کالاهای وارداتی

201818997

طی مصوبه شماره؛ 52403/75642 به تصویب هیئت‌وزیران در تاریخ 23/6/1395 رسیده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در تبصره (3) ماده (13) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر تدوین آیین‌نامه‌های شناسایی و ره‌گیری کالاهای وارداتی از طریق مجاری رسمی و تشخیص کالای قاچاق و ماده (79) قانون تجارت الکترونیکی ….

آیین‌نامه‌های شناسایی و ره‌گیری کالاهای وارداتی

1- طبق ماده (13) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شناسایی و ره‌گیری کالاهای وارداتی قانونی از کالاهای قاچاق یا فاقد مجوزهای لازم از قبیل کالای جعلی، تقلبی، غیربهداشتی و غیراستاندارد و همچنین ترخیص کالای تجاری منوط به ارائه گواهیهای دریافت شناسه کالا، شناسه ره‌گیری، ثبت گواهیها و شماره شناسه‌های فوق توسط گمرک شده است و توزیع و فروش کالاهای وارداتی در سطح بازار خرده‌فروشی منوط به نصب این دو شناسه می‌باشد والا کالاهای مذکور قاچاق محسوب می‏شوند. همچنین مطابق تبصره (1) ماده مذکور وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری دستگاههای تخصصی مرتبط، برای شناسایی و ره‌گیری کالا از بدو ورود تا سطح عرضه سامانه‌ای با بهره‏گیری از فناوریهای نوین ازجمله رمزینه دو یا چندبعدی، ایجاد و امکان بهره‏گیری دستگاههای مرتبط را از سامانه مزبور فراهم نماید. تبصره (3) ماده مذکور نیز این‌گونه مقرر داشته است که آیین‏نامه اجرائی این ماده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستگاههای اجرائی عضو آن با لحاظ زمان‌بندی، اولویت کالایی و روش نصب شناسه کالا و شناسه ره‌گیری بر روی کالا و نحوه تخصیص نیازهای فنی هر دستگاه، ظرف سه ماه تهیه می‏شود و به تصویب هیأت وزیران می‏رسد. نظر به تکالیف قانونی مقرر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاههای اجرایی در تبصره (3) ماده مذکور، به‌طور مشترک پیش‏نویس آیین‌نامه شناسه کالا و شناسه ره‌گیری برای طرح در هیئت‌وزیران ارائه شد.

2- پیشنهاد طی جلسات متعدد تخصصی، کمیته فرعی و کمیسیون اصلی لوایح موردبحث و بررسی قرار گرفت و النهایه در جلسه 17 /6 /1395 هیئت دولت با توجه به‌ضرورت شناسایی و ره‌گیری کالاهای وارداتی و تولیدی از مبادی مجاز ورودی و خلق کالا تا سطح عرضه، ایجاد بسترهای لازم جهت اجرایی نمودن نظام شناسه‌های کالا و ره‌گیری، مدیریت زنجیره تأمین و چگونگی تبادل اطلاعات شناسه‌ها با سایر سامانه‌های حوزه قاچاق کالا و به‌منظور تدوین آیین‏نامه شناسه کالا و ره‌گیری جهت بهبود و تسهیل تجارت و شفاف‌سازی و مقابله مؤثر با پدیده قاچاق و همچنین رفع نواقص طرح شبنم به تصویب رسید.

3- آیین‌نامه مصوب طی 20 ماده در دو فصل جداگانه ابتدا احکام ناظر به شناسه کالا و سپس مقررات مربوط به شناسه ره‌گیری را به شرح زیر بیان نموده است:

– ارائه یکسری تعاریف به‌کاربرده شده در متن آیین‌نامه

– تکالیف قانونی برای فراهم نمودن امکان ثبت شناسه‌ها و دریافت گواهی الکترونیکی در سامانه جامع تجارت

– تعیین مرجع تولید و تخصیص شناسه‌ها با رعایت یکپارچگی و چگونگی ثبت آنها در سامانه مورداشاره

– اولویتها و زمان‌بندی برای تهیه شناسه‌های مذکور

– نحوه دریافت شناسه برای کالاهای موجود در بازارها و انبارها

– تکالیف گمرک راجع به دریافت شناسه‌ها و ثبت گواهی و شماره شناسه از طریق سامانه جامع تجارت

– تکالیف شرکت‏های حمل‌ونقل و انباردارها در خصوص ثبت شناسه ره‌گیری کالاهای مشمول

– چگونگی نصب شناسه ره‌گیری، استعلام و پاسخگویی به استعلامات مردم و کاشفان

– نظارت بر اجرای آیین‌نامه و …

ادامه این مطلب را در سایت روزنامه بخوانید

منبع: وب‌سایت دفتر هیأت دولت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *