آیا می‌دانید تخریب و اخلال در داده‌ها یا سیستمهای رایانه‌ای و مخابراتی جرم است؟

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۶ مهر ۱۳۹۵


آیا می‌دانید تخریب و اخلال در داده‌ها یا سیستمهای رایانه‌ای و مخابراتی جرم است؟

آیا میدانید تخریب و اخلال در دادهها یا سیستمهای رایانهای و مخابراتی جرم است؟

باهوش و خرابکار- دست خودشان هم نیست، اینها اگر خدای‌ناکرده دست به اختراع هم بزنند چیزی می‌سازند که نسل انسانها را منقرض کند.

اصلاً پیشرفت و فنّاوری باب دندانشان است اسم رایانه که به میان می‌آید، طوری حرف می‌زنند که کسی سر از حرفهایشان درنیاورد، اصلاً دوست دارند طوری باشند که عجیب جلوه کنند برای همین دست به فنّاوری که می‌برند خرابکاری می‌کنند، طوری که کسی نتواند کارشان را رتق‌وفتق کند.

اسمشان را اخلال گران سیستمهای رایانه‌ای گذاشتند و روشهای تنبیه آنان را نیز در قانون مشخص کرده‌اند.

شمارا درک می‌کنیم و به شما یاد می‌دهیم چطوری این افراد از خود متشکر را گوشمالی بدهید.

اگر پای رایانه در میان باشد

قانون جرایم رایانه‌ای آن بخشی از قانون است که اگر دراین حوزه مشکلی برای شما ایجاد شود، به میدان می‌آید و حساب مجرم را می‌رسد. پس آب‌وآتشی را بر دل شما انداخته‌اند دراین قانون می‌توانید پیدا کنید.

اما در ابتدا این نکته را به خاطر داشته باشید که این قانون به هر جرمی رسیدگی می‌کند که توسط رایانه انجام شود؛ یعنی هر کاری را که باعث شود منافع یک فرد از او گرفته شود و با استفاده از کلک به شخص دیگری برسد و البته برای این کار از رایانه استفاده‌شده باشد. به این موارد «جرم رایانه‌ای» می‌گویند.

این دسته از جرایم را می‌توان به دودسته تقسیم کرد:

  1. سنتی 2. مدرن

جرائمی مانند کلاه‌برداری و سرقت جرایمی قدیمی یا سنتی هستند که اگر دراین جرایم از رایانه استفاده شود جرم رایانه‌ای رخ‌داده است. برخی از جرایم نیز بعد از تولد رایانه پا به عرصه گذاشته‌اند که به جرایم مردن تغییر می‌شوند و در دودسته جای می‌گیرند:

  1. جرایم علیه صحت (درست و صحیح بودن) داده‌ها 2. تمامیت (کامل بودن) داده‌ها

برابر قانون هیچ‌کس حق ندارد به‌عمد در سیستمهای رایانه‌ای اخلال ایجاد کند. این مورد در ماده 8 قانون جرم رایانه‌ای پیش‌بینی‌شده است.یعنی هیچ‌کس حق ندارد داده‌هایی را که در سیستمهای رایانه‌ای وجود دارد با صلاحدید خود حذف یا تخریب کند. حتی مختل یا غیرقابل‌پردازش کردن این داده‌ها نیز جرم است و وای بر حال مجرم!

برابر قانون کسی که یکی از این جرایم را مرتکب بود به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده تا چهل میلیون ریال محکوم می‌شود. البته ممکن هم هست که قاضی برای وی هر دو مجازات را در نظر بگیرد.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *