۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال حبس برای افشای «چت» و «اسکرین شات»

دسته: حقوق و اجتماع , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۳ آذر ۱۳۹۵


۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال حبس برای افشای «چت» و «اسکرین شات»

۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال حبس برای افشای «چت» و «اسکرین شات»

در قانون مجازات اسلامی آمده است: افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای ‌‌نقدی و تا دو سال حبس در نظر گرفته است و چتها و ایمیلها و متنها در فضای مجازی بهعنوان دلیل پذیرفته است.

فضای مجازی

  در برخی پرونده‌های قضایی در کلانتریها یا دادسراها مشاهده می‌شود که علت اصلی نزاع یا درگیری و حتی قتل افشای عکس خصوصی یا چت و پیامکهای یکی از طرفین دعوا بوده است. درحالی‌که شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که در قانون مجازات اسلامی به‌طورکلی در این خصوص جرم مشخص و مجازات آن‌هم تعیین شده است.

قانون مجازات‌ اسلامی، در ماده 745 (ماده 16 قانون جرایم‌ رایانه‌ای) افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای نقدی و تا دو سال حبس در نظر گرفته است. البته اسرار خصوصی در قانون ایران به‌صورت مشخص تعریف نشده‌ اما صرفاً در ماده 8 قانون «احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی» نامه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها و فیلم‌های خصوصی را از مصادیق بارز آن دانسته‌ است.

همچنین بر اساس ماده 669 قانون مجازات اسلامی تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود تا 74 ضربه شلاق و یا تا دو سال حبس برای آن در نظر گرفته‌شده ‌است. بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود در صورت هرگونه تهدید در این حدود باید از آن فرد شکایت کنند.

این در حالی است که قانون به‌روشنی عنوان کرده که تمامی متنها در فضای مجازی اعم از ایمیل، صدای ضبط شده، تلگرام و وایبر و فیس‌بوک و غیره به ‌عنوان دلیل از فرد شاکی پذیرفته می‌شود و دادگاه، با مکانیسم مشخصی که توسط کارشناسان حوزه فناوری اجرا خواهد شد، صحت مدارک شما را بررسی کرده و در صورت تایید، ملاک و مبنای صدور حکم قرار خواهد گرفت.

منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *