کودتا در ترکیه

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۷ تیر ۱۳۹۵


کودتا در ترکیه

کودتا در ترکیه

رئیس‌جمهور ترکیه با حضور در جمع هواداران خود در استانبول، درباره کودتا در این کشور گفت که او منتخب مردم است و همچنین تأکید کرد کشورش را ترک نمی‌کند.
تعداد کشته‌شدگان تا این لحظه: 104 کودتاگر، 49 غیرنظامی، 41 نیروی پلیس
در همین حال “امیت دندار”،جانشین رئیس ستاد ارتش ترکیه در یک نشست خبری گفت: کودتای افراد مسلح در ترکیه طی ساعات آینده به طور کامل خنثی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ملت ترکیه تمامی درها را به روی کودتاگران بسته‌اند اظهار داشت: نیروهای مسلح ترکیه و امنیت داخلی در کنار ملت ترکیه قرار گرفته‌اند. دندار با بیان اینکه رئیس ستاد ارتش ترکیه اکنون بر سرکارش قرار دارد و با ما ارتباط برقرار می‌کند تصریح کرد: تلاش برای کودتا از طریق نیروی هوایی و برخی از نیروهای امنیتی اجرا شد.
جانشین رئیس ستاد ارتش ترکیه افزود: در جریان حوادث شب گذشته در ترکیه 104 نفر از کودتاگران کشته و 1563 نفر دیگر بازداشت شده‌اند.
*شبکه العربیه گزارش داد: فرودگاههای استانبول و آنکارا به تدریج در حال بازگشایی به روی مسافران است.
* خبرگزاری آناتولی شمار مصدومان را 1154 نفر و کشته‌شدگان را تا این لحظه 90 نفر عنوان کرد.
*
خبرگزاری رسمی دولت ترکیه از تسلیم حدود 200 نیروی نظامی در مقر اصلی ارتش این کشور خبر داد.
*پارلمان ترکیه پس از کودتا نافرجام از برگزاری جلسه فوق‌العاده خبر داد.
در همین حال نیروهای امنیتی ترکیه قصد یورش به محل تحصن کودتاگران را دارند.
*شبکه الجزیره گزارش داد: س
فرهای هوایی داخلی به صورت جزئی در فرودگاه بین‌المللی آتاتورک استانبول از سرگرفته شده است.
در پی تلاش افراد مسلح برای اجرای کودتا در ترکیه فرودگاه بین‌المللی آتاتورک بسته شده بود.
در همین حال شبکه الجزیره گزارش داد: شمار بازداشت‌شدگان در پی کودتای نافرجام در ترکیه به عدد 1563 نفر رسیده است.
* نیروهای ویژه پلیس (طرفدار دولت ترکیه) ژاندارمری، محل استقرار شماری از کودتاچیان، را به تصرف خود درآوردند.
*شبکه اسکای نیوز گزارش داد: هاکان فیدان، رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه در مکانی امن قرار دارد.
بر اساس گزارشها ارتباط فیدان با اردوغان و یلدریم، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ترکیه ادامه دارد.
*شبکه اسکای نیوز گزارش داد: نیروهای طرفدار رجب طیب اردوغان در پی تلاش برای کودتا در ترکیه 55 نظامی را در فرودگاه آتاتورک دستگیر کردند.

در همین حال یک مقام دولت ترکیه گزارش داد که در جریان تلاش برای کودتا در این کشور دستکم 60 نفر کشته و 800 تن زخمی شدند.
از سوی دیگر نیروهای هوادار اردوغان فرمانده نیروهای پیاده‌نظام این کشور را در استان هاتای دستگیر کردند.
همچنین به دستور رئیس ستاد ارتش ترکیه 29 افسر نظامی و 5 ژنرال از کار برکنار شده‌اند.
*خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که فرمانده لشگر پیاده در استان هاتای بازداشت شده است
*داوود اوغلو، نخست‌وزیر سابق ترکیه در واکنش به کودتای ارتش این کشور علیه حزب حاکم گفت: اقدام به کودتا شکست خورده و «سیستم موازی» پشت این کودتاست. (منظور اوغلو از سیستم موازی، اقدامات گولن است).
* شبکه اسکای نیوز گزارش داد: نیروهای طرفدار رجب طیب اردوغان در پی تلاش برای کودتا در ترکیه 55 نظامی را در فرودگاه آتانورک دستگیر کردند. در همین حال یک مقام دولت ترکیه گزارش داد که در جریان تلاش برای کودتا در این کشور دستکم 60 نفر کشته شدند.
* نیروهای هوادار اردوغان فرمانده نیروهای پیاده‌نظام این کشور را در استان هاتای دستگیر کردند. همچنین به دستور رئیس ستاد ارتش ترکیه 29 افسر نظامی و 5 ژنرال از کار برکنار شده‌اند.
*
خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد: 754 تن از کودتاچیان در سراسر این کشور بازداشت شده‌اند.
*
پس از حدود 10 ساعت درگیری و آشوب، نیروهای امدادی در میدانها اصلی شهر آنکارا مستقر شدند.
* چندین خودرو در برخورد با تانک و تجهیزات نظامی در نقاطی از شهر آنکارا واژگون شدند.
* نخست‌وزیر ترکیه دقایقی پیش در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: بر اوضاع کنترل داریم و رجب طیب اردوغان به عنوان دولت قانونی به کار خود ادامه می‌دهد.
آمار رسمی از تعداد قربانیان منتشرنشده است اما بر اساس تخمینها، دستکم 60 نفر کشته‌شده‌اند.
* کودتاچیان طی بیانیه‌ای اعلام کردند که همچنان برای ادامه مبارزه مصمم هستند و از مردم خواستند در منازل خود بمانند.
* مقامات دولتی ترکیه می‌گویند که کودتا در حال حاضر به پایان رسیده است، بااین‌حال، اردوغان تصدیق کرد که آشوبهای اندکی همچنان در آنکارا ادامه دارد.
* فرماندار استانبول می‌گوید یک ژنرال که فرماندهی کودتا را بر عهده داشته، بازداشت شده است.
* وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد تاکنون 336 تن در سراسر ترکیه بازداشت شده‌اند.
سخنان اردوغان پس از ورود به استانبول
باگذشت نزدیک به پنج ساعت از اعلام کودتا، رئیس‌جمهور ترکیه پس از فرود در فرودگاه آتاتورک استانبول، با حضور در جمع مردم، کودتای این کشور را شکست‌خورده خواند.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در جمع مردم استانبول با تأکید بر شکست کودتا گفت «دست در دست ملت ترک به جنایتکاران درس عبرت خواهیم داد. کودتاگران با هر گرایش و وابستگی با پاسخ مناسب روبه‌رو خواهند شد.
وی افزود کودتاگران وحدت کشور را هدف قراردادند». وی در این کنفرانس خبری گفت: «برخی در ارتش ترکیه از پنسیلوانیا یعنی محل سکونت فتح‌الله گولن دستور گرفته‌اند. این کودتا نشان داد که سازمان گولن تروریستی است. گروهی کوچک از نظامیان مردم را هدف قراردادند و نیروهای مسلح ترکیه با کمک نیروهای پلیس توانستند بر آنها مسلط شوند و این کسانی که این اقدام خائنانه را انجام دادند بهای کار خود را خواهند پرداخت». وی در ادامه گفت: «دولت ترکیه هوشیارانه با پشتیبانی مردم به کار خودش ادامه می‌دهد و ما بار دیگر با دولت قانونی و شرعی خود به کار خود ادامه می‌دهیم. این یک مسئله‌ای بود که باعث شد نیروهای مسلح ترکیه دست‌به‌دست هم دهند و کنترل را در دست بگیرند.
این اقدام پیش از نشست نظامی کشور انجام شد و این سؤال را ایجاد کرد که چرا اکنون این مسئله باید رخ دهد اما گویا عاملان نمی‌دانستند که ترکیه، ترکیه قدیم نیست و آنها هر کاری انجام دهند نمی‌توانند به اهداف خود دست پیدا کنند».
 اردوغان با تأکید بر حضور خود در فرودگاه آتاتورک ادامه داد «ما اکنون در فرودگاه آتاتورک هستیم و تنها در مدت کوتاهی این اتفاقات رخ داد. ما تنها مدت کوتاهی شاهد حملات این گروه و کنترل آنها بر فرودگاه بودیم. اکنون باوجود اینکه زمانی از حملات داعش نمی‌گذرد شاهد قدرت موازی هستیم که با اقدامات نظامی تلاش می‌کند به اهداف خود برسد؛ اما ما این اجازه را نخواهیم داد». رئیس‌جمهور ترکیه درباره اقدامات فعلی ارتش کشور گفت جنگنده‌های ترکیه اکنون به مأموریت خود ادامه می‌دهند و از ملت ترکیه دفاع می‌کنند. من در جای دیگری بودم و از آنجا اوضاع را رصد می‌کردم. شورشیان تلاش کردند تا به مقر ریاست جمهوری و سازمان اطلاعات حمله کنند که ناکام ماندند» اردوغان خطاب به ارتش و رؤسای سه‌گانه قوای نظامی گفت «من به شما اعتماد دارم. شما از جان مردم دفاع می‌کنید. برخی از نظامیانی که این کار را انجام داده‌اند خائنند. این افسران دون‌پایه در ارتش ترکیه جایی ندارند. ارتش ترکیه از ملت ترکیه دفاع می‌کند و شما در کنار ملت هستید و از مردم حمایت می‌کنید و ملت ترکیه به شما افتخار می‌کند». «ارتش ترکیه، ارتشی پاک و شفاف است. به شما می‌گویم که ما به شما افتخار می‌کنیم و نیروهای مسلح کار خود را مثل گذشته انجام خواهد داد. همان‌طور که ترکیه را از سازمانهای تروریستی پاک‌سازی کرده‌اند. شما موردحمایت ملت ترکیه هستید و پیروز خواهید شد».
 اردوغان گفت «برخی نمی‌خواهند ترکیه متحد باشد؛ اما به اهداف خود نمی‌رسند و این گروه کوچک با ملت ترکیه می‌جنگند و ما با قدرت به کار خود ادامه می‌دهیم و وزرای دولت، در کابینه حاضر خواهند شد و این‌گونه نیست که شورشیان می‌خواهند. ما در اینجا حضور داریم و مردم در حمایت از دولت حاضر شده‌اند». رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت «مقامات ترک از جمله نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور در بین مردم حاضر خواهند شد و قدردان شما مردم ترکیه خواهند بود. ملت ترکیه، ملت هوشیار و متحدی است و هرگز از خواسته‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کند».
وی در حالی که نشست خبری خود را نیمه‌تمام گذاشت در آخرین اظهارات خود عنوان کرد «مردم ترکیه به حضور هوشیارانه خود در خیابانها ادامه خواهند داد و تا زمانی که سربازان به پادگانها بازگردند آنها از خیابانها خارج نخواهند شد. همه‌چیز آشکار خواهد شد که چه کسانی در این شورش دست داشتند». اگرچه دیشب در ترکیه توسط برخی از سران نظامی این کشور کودتای نظامی علیه رژیم حاکم رخ داد، اما این کودتا با حضور مردم و دفاع از اردوغان خنثی شد.
گروهی از نیروهای نظامی به فرماندهی عابدین اونال و غالب مندی در دو شهر اصلی ترکیه یعنی آنکارا و استانبول با تجهیزات نظامی وارد خیابانها شده و مناطق مختلف از جمله فرودگاهها، پارلمان و ساختمان صداوسیمای دولتی را تحت کنترل خود درآوردند و درگیریهای شدیدی در برخی مناطق روی داد. نیروهای ارتش ترکیه هم‌چنین پلهای اصلی استانبول را بستند و هواپیماها و بالگردهای جنگی در ارتفاع کم بر فراز استانبول و آنکارا به پرواز درآمدند.
در پی این رویدادها بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه گفت حضور نیروهای نظامی در خیابانهای استانبول بدون مجوز بوده و او اجازه نمی‌دهد تلاشهای غیرقانونی گروهی نظامی به نتیجه برسد. نخست‌وزیر ترکیه در عین حال گفت اتفاقی که افتاده کودتا نیست. او اطمینان می‌دهد که دموکراسی در ترکیه آسیب 
نمی‌بیند. 
ییلدیریم در این باره تأکید کرد که نیروهای امنیتی فراخوانده شدند تا هر آنچه که لازم است را انجام دهند. وی هم‌چنین به نیروهای ارتش دستور داده تا به پادگانهایشان باز گردند.
در آنکارا و استانبول صدای تیراندازیهای پیاپی شنیده شد. منابع خبری در حالی از ورود تانک‌ به خیابانهای آنکارا خبر می‌دادند که گروهی از مردم این شهر در مسیر حرکت تانکها دراز کشیدند و مخالفت خود را با این اقدام ارتش ابراز کردند. هزاران تن از مردم در مخالفت با این اقدام ارتش به خیابانها آمدند و با شعار حمایت خود را از دولت اعلام کردند. در آغازین دقایق کودتا فرودگاه آتاتورک استانبول به تصرف ارتش درآمد و تمام پروازها متوقف شد. به گزارش سایت حریت، تانکها در مقابل ورودی فرودگاه آتاتورک مستقر بودند و ورود و خروج به این فرودگاه متوقف شد.
 تصاویری نیز از حضور سربازان ارتش درون ساختمان تلویزیون دولتی ترکیه منتشر شده است.
تلویزیون دولتی که در آن موقع به تصرف نیروهای ارتش درآمده بود اعلام کرد که ارتش قدرت را در سراسر کشور به دست گرفته است. از سوی دیگر، در بیانیه‌ای که در ساعات اول کودتا از سوی ارتش ترکیه منتشر شد، آمده است که ارتش «برای دموکراسی و حقوق بشر» اداره امور را در دست گرفته است. در این بیانیه آمده است که تمام روابط خارجی کشور به شکل موجود باقی خواهد ماند. ارتش در بیانیه‌اش آورده است که برقراری قانون باید اولویت اصلی باشد. همچنین خبرگزاریهای رسمی ترکیه گزارش دادند که عده‌ای از افسران ارتش رئیس ستاد کل ارتش را به گروگان گرفته‌اند اما بعداً او نیز آزاد شده است. خبرگزاری آناتولی ترکیه هم‌چنین به نقل ازشاهدان عینی گزارش داده است که بالگردهای نظامی به سوی کاخ ریاست‌جمهوری تیراندازی کردند. باگذشت ساعاتی از وقوع کودتا، وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که کودتاچیان در دستیابی به اهداف خود شکست خورده‌اند. وزیر دادگستری‌ ترکیه اعلام کرده است که «اینها از گروه فتح‌الله گولندستور می‌گیرند و مستقل از فرماندهی ارتش عمل می‌کنند».
در همین حال گزارشها و تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حکایت دارد گروههایی از مردم در ترکیه برای برداشتن پول نقد جلوی ماشینهای خودپرداز بانکها صف بسته‌اند. اردوغان خطاب به مردم نیز گفته است «در مقابل کودتا از دولت مشروع حمایت کنید». باگذشت ساعتی از وقوع کودتا رئیس‌جمهوری ترکیه با انتشار پیامی از مردم کشورش خواست در مقابل کودتایی که به راه افتاده، از دولت مشروع آنکارا حمایت کنند. درحالی که برخی منابع از خروج رجب طیب اردوغان از ترکیه و سفر وی با استفاده از هواپیمای شخصی به یک کشور همسایه خبر می‌دادند، منابع دیگری اعلام کردند که رئیس‌جمهوری ترکیه به سمت استانبول رفته است. اردوغان از مردم کشورش خواسته است در اعتراض به کودتا به خیابانها بریزند. اردوغان در پیامی که از طریق اسکایپ منتشر کرده است، از مردم خواسته است تا علیه کودتاچیان در میدانها اصلی تجمع کنند. وی با تأکید بر این که ترکیه بر این کودتا پیروز خواهد شد، تصریح کرده است، کودتای نظامی بعد از مدت زمانی کوتاه برچیده خواهد شد. اردوغان از مردم خواسته است با حضور در خیابانها از دولت مشروع این کشور در مقابل کودتا حمایت کنند. رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه وی همچنان فرمانده کل قوا در کشور است، اظهار کرد که کودتاچیان بهای سنگینی را بابت اقدامی که انجام داده‌اند، خواهند پرداخت.
اردوغان در این باره گفته است کاملاً مشخص است که اقدام روی‌ داده یک کودتاست و من منتظر این هستم که همه‌ی مردم ما به میدانها و خیابانها بیایند. ما در کنار یکدیگر می‌توانیم پاسخ لازم و کافی را بدهیم.
 مشخص است که این کودتا در یک ساختار موازی (جنبش گولن) مدیریت و رهبری شده است. هم‌زمان در حالی که گروهی از نظامیان در ترکیه کودتا کردند، شبکه‌های اجتماعی پس از وقوع ناآرامیها قطع شدند. توئیتر، یوتیوب و فیس‌بوک در این کشور قطع شدند.
منبع: میزان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *