کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر اسلامی در دانشکده مطالعات جهان برگزار می‌شود

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۶ فروردین ۱۳۹۶


کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر اسلامی در دانشکده مطالعات جهان برگزار می‌شود

کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر اسلامی در دانشکده مطالعات جهان برگزار می‌شود

کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر اسلامی (مبانی، مفاهیم، تمایزات و اولویتها) به همت مرکز حقوق بشر اسلامی لندن، مرکز بین‌الملل دفتر تبلیغات اسلامی قم، دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و انجمن علمی مطالعات جهان، امروز شنبه 26 فروردین‌ماه در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این کنفرانس بین‌المللی، ایجاد بستری آکادمیک برای برون‌رفت از هژمونی گفتمان غالب حقوق بشر غربی و فاصله گرفتن از برخورد منفعلانه با این مسأله و زمینه‌سازی برای دستیابی به الگویی اسلامی برای حقوق بشر بر مبنای عدالت و کرامت انسانی است.

ایده حقوق بشر اسلامی به منزله چالشی واقعی نسبت به تسلط گفتمانی غرب در این حوزه است و ظرفیت رهبری فکری حرکتهای مردمی در سراسر دنیا برای عدالت و کرامت انسانی را داراست.

در کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر اسلامی، اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران، بریتانیا، مالزی و آمریکا به ارائه مقالات خود در رابطه با نقاط اشتراک، افتراق و امتیاز حقوق بشر اسلامی در مقایسه با دکترین غالب حقوق بشری می‌پردازند.

کنفرانس سه محور عمده در این رابطه یعنی مبانی و مفاهیم حقوق بشر اسلامی و نقد حقوق بشر مبتنی بر مبانی دکترین حقوق بشر غرب را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مقالات فارسی ارائه‌شده در این کنفرانس، آزادی از منظر عقلانیت اسلامی توسط احمد واعظی، نسبت حق دین‌ورزی و حقوق بشر توسط محمدحسین طالبی، بررسی برخی قواعد مهم فقهی فقه امامیه در حمایت و حفاظت از محیط‌زیست توسط سید نصرالله ابراهیمی، حقوق بشر اسلامی و منشور حقوق شهروندی توسط الهام امین‌زاده و احتیاط؛ اصل عرفی در اتحادیه اروپایی؟ توسط عباسعلی کدخدایی.

مقالات انگلیسی ارائه‌شده در این کنفرانس عبارت‌اند از مشکلات گفتمان فعلی حقوق بشر و تقاضاها برای شفاف‌سازی آن توسط خانم آرزو میرلی از بریتانیا، آن‌چه آنها حقوق بشر می‌خوانند توسط آقای محمد العاصی از آمریکا، شریعت سرچشمه حقوق بشر و کرامت انسانی توسط آقای محی‌الدین عبدالقادر از مالزی و حقوق بشر جهانی، استثناگرایی آمریکایی و شرق‌شناسی آمریکایی: نقد یک پروژه هژمونیک توسط حکیمه سقای بی‌ریا از ایران است.

کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر اسلامی (مبانی، مفاهیم، تمایزات و اولویتها) روز شنبه 26 فروردین‌ماه در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان واقع در پردیس شمالی دانشگاه تهران از ساعت 8:30 تا 17 برگزار می‌شود. شرکت در این جلسه برای تمام استادان، دانشجویان و دانشگاهیان آزاد است. منبع: فارس


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *