کنترل قیمتها زیر ذره‌بین تعزیرات حکومتی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲ اسفند ۱۳۹۵


کنترل قیمتها زیر ذره‌بین تعزیرات حکومتی

کنترل قیمتها زیر ذرهبین تعزیرات حکومتی

 

 

967672006

در سالهای اخیر با افزایش جمعیت و تراکم جمعیت شهری، پیچیده شدن زندگی امروزی و تفاوت سطح زندگی، مشکلات تازهای خودنمایی میکند که مهمترین آنها رشد هزینههای زندگی و گران شدن کالاها و رشد قیمتهاست.

این در حالی است که با نزدیک شدن به سال جدید، رشد قیمتها در برخی از مراکز به بالاترین حد خود می‌رسد و برخی افراد از این پروسه زمانی سوء‌استفاده کرده و بدون ضابطه قیمتهای کالا‌ها و مواد غذایی را افزایش می‌دهند؛ درواقع در این ایام برخی به دنبال انجام سوءاستفاده‌هایی در فروش محصولات با قیمتهای نامناسب هستند که نیاز است با نظارت بیش‌تر نظم مناسب در قیمتهای بازار ایجاد شود.

خوشبختانه هر ساله برای کنترل و نظارت قیمتها و ایجاد رفاه مردم، سازمان تعزیرات حکومتی به‌عنوان ناظر و متولی امر به میدان آمده و با اجرای طرح نظارت ویژه در نوروز قیمتهای کالا‌ها را کنترل و در‌نهایت با متخلفان در این خصوص برخورد می‌کند.

هم‌چنین با توجه به‌ضرورت نظارت و کنترل دولت بر فعالیتهای اقتصادی و لزوم اجرای مقررات قیمت‌گذاری موادی در قانون تعزیرات حکومتی مصوب 67 مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای برخورد و میزان جریمه با متخلفان وجود دارد که این مجازاتها از تشکیل پرونده، ممهور کردن پروانه واحد به مهر تا جریمه نقدی در نظر گرفته‌شده است؛ در حقیقت در این قانون آمده است که گران‌فروشی عبارت است از عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخهای تعیین‌شده توسط مراجع رسمی به‌طور علی‌الحساب یا قطعی و عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار شود. حال در سالهای گذشته ما شاهد تشکیل پرونده‌های قضایی در این زمینه بودیم که افراد در برابر تخلفات خود جریمه نیز پرداخت کردند ولی این امر به‌تنهایی کافی نیست چراکه سایر‌ نهاد‌های متولی و موظف از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با سازمان تعزیرات حکومتی همکاریهای لازم را داشته باشند تا سال جدید نیز با در نظر گرفتن رفاه برای مردم رقم بخورد.

اجرای طرح نوروزی تعزیرات تا ۱۵ فروردین

امسال نیز مانند سالهای گذشته سازمان تعزیرات حکومتی با بازرسان ویژه و اجرای طرح نظارت خود در این راستا گام مؤثری بر خواهد داشت، عبدالعلی میر کوهی، سرپرست سازمان تعزیرات حکومتی در این رابطه می‌گوید: دستورالعمل طرح نوروزی تعزیرات به استانها ابلاغ‌شده و به‌نوعی کارهای مقدماتی این طرح آغازشده است. وی می‌افزاید: طی روزهای آینده پایگاههای سیار تعزیرات حکومتی برای بازرسی و کنترل قیمتها برقرار می‌شود. سرپرست سازمان تعزیرات حکومتی با بیان این‌که طرح نوروزی تعزیرات تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت، اظهار می‌کند: هماهنگی با دستگاههایی که در این طرح ما را همراهی می‌کنند، صورت گرفته و به‌صورت رسمی این طرح آغاز می‌شود.

سرپرست سازمان تعزیرات حکومتی با بیان این‌که همچون سالهای گذشته در صورت مشاهده تخلف در محل حکم صادر می‌شود، گفت: تلاش ما این است که اگر کسی تخلفی می‌کند و حقوق مردم را رعایت نمی‌کند با او برخورد شود تا مردم تأثیرگذاری و فوری بودن اقدامات تعزیرات را به‌طور کامل حس کنند.

آمادهباش سازمان تعزیرات حکومتی برای کنترل قیمتها در ایام نوروز

در این میان هم‌چنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری از آماده‌باش سازمان تعزیرات حکومتی برای کنترل قیمتها و قیمت خدمات گردشگری نیز خبر داد.

وی ادامه می‌دهد: به‌منظور مراقبت از افزایش قیمتها، سازمان تعزیرات حکومتی برای کنترل قیمتها و قیمت خدمات گردشگری با توجه به‌قرار داشتن در آستانه ایام نوروز در حال آماده‌باش قرار دارند.

ضرورت کنترل و نظارت بر قیمتها در سال جدید

محمدعلی پور مختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «‌حمایت» در خصوص اقدامات سازمان تعزیرات حکومتی در راستای فرارسیدن سال جدید، می‌گوید: سازمان تعزیرات حکومتی باید مانند سالهای گذشته در خصوص کنترل قیمتها نظارت دقیق داشته باشد. وی ادامه‌ می‌دهد: متخلفان باید بدانند که هر‌سال تشدید مجازات و برخورد‌ها سخت‌گیرانه‌تر خواهد شد و بدانند که سوء استفاده‌کنندگان از این ایام برای به فروش رساندن محصولات خود با قیمت بالا، در امان نیستند و در مقابل قانون باید پاسخگو باشند. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بیان می‌کند: مردم نیز می‌توانند این تخلفات را به سازمان تعزیرات اطلاع دهند تا به‌طور قاطع با متخلفان برخورد شود.

پور مختار با اشاره به این‌که باید متخلفان بدانند که این امر رفاه مردم را به خطر می‌اندازد و نظم بازار را مختل می‌کند، می‌گوید: امیدواریم امسال نیز نظارتها و طرحهای نوروزی باقوت بیش‌تری اجرایی شود.

مردم میتوانند با سامانه 124 تماس بگیرند

در این خصوص نیز محمدحسن سرابیان، مدیرکل نظارت سازمان تعزیرات حکومتی و سرپرست دفتر مدیریت بازرسی و عملکرد این سازمان در این زمینه می‌گوید: در این طرح ادارات کل سازمان تعزیرات حکومتی و ستاد مرکزی این سازمان از ساعت 8 صبح تا 21 به‌صورت ویژه در ایام غیر تعطیل و از ساعت 8 و 30 دقیقه تا 13 و 30 دقیقه در ایام تعطیل حضور فعال خواهند داشت. وی می‌افزاید: وظیفه سازمان تعزیرات حکومتی، رسیدگی و اجرای حکم و کنترل و نظارت با دستگاههای نظارت از جمله اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاههای نظارتی است اما در راستای اجرای ماده 19 آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی در برخی از موارد می‌توانیم در طرحهای مختلف از جمله طرح ویژه نوروز نسبت به راه‌اندازی گشتهای مشترک در معیت بازرسان دستگاههای نظارتی اقدام کنیم. سرابیان ادامه می‌دهد: مردم می‌توانند چنان‌چه شکایتی دارند با سامانه 124 صنعت، معدن و تجارت تماس بگیرند و در اسرع وقت پس از تشکیل پرونده توسط بازرسان دستگاههای نظارت نسبت به صدور و اجرای حکم اقدام می‌شود. منبع: حمایت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *