کلینیکهای حقوق شهروندی در سرای محلات راه‌اندازی می‌شود

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۳ آبان ۱۳۹۵


کلینیکهای حقوق شهروندی در سرای محلات راه‌اندازی می‌شود

معاون حقوق بشر وزیر دادگستری:

کلینیکهای حقوق شهروندی در سرای محلات راهاندازی میشود

معاون حقوق بشر و امور بینالملل وزارت دادگستری با اشاره بهضرورت آموزش حقوق شهروندی و اجتماعی بین اقشار مختلف جامعه، از تشکیل کلینیکهای حقوق شهروندی در سرای محلات کشور در همین راستا خبر داد.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-10-29 15:01:25Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

محمود عباسی یکی از دغدغه‌های جدی رئیس‌جمهور از ابتدای تشکیل دولت یازدهم را بحث حقوق شهروندی خواند و اظهار کرد: با تشکیل دولت تدبیر و امید، موضوع حقوق شهروندی به‌عنوان یکی از اقدامات راهبردی دولت یازدهم مطرح و برای اولین بار در دولت، معاونتی با همین عنوان در ذیل مجموعه وزارت دادگستری تشکیل شد که این بیانگر اهتمام جدی دولت به موضوع حقوق بشر و ضرورت خروج از حوزه انفعالی در بخش روابط بین‌الملل است.

وی اجرای صحیح قانون را ازجمله ویژگیهای دولت تدبیر و امید عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه در همین راستا نیز در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، شاهد تحولات شاخصی هستیم.

عباسی دراین رابطه تصریح کرد: به‌عنوان نمونه در حوزه‌ی قانون‌گذاری تا قبل از تشکیل دولت یازدهم، بیش از 31 درصد بخش‌نامه‌های دولت که توسط رئیس مجلس رصد و مغایرت و عدم مغایرت آنها با قانون بررسی می‌شود، مغایرت داشتند ولی این مغایرتها بعد از تشکیل دولت تدبیر و امید به کمتر از یک درصد رسیده و این نشان‌دهنده اهتمام دولت به قانون‌گرایی و ترویج بیش‌ازپیش فرهنگ قانون‌گرایی در لایه‌های مختلف نظام و جامعه است.

وی اضافه کرد: در حوزه‎های فرهنگی و اقتصادی به‌ویژه در موضوع اقتصاد مقاومتی نیز دولت گامهای بلندی برداشته و برنامه‌هایی را تدوین کرده است که دلالت بر رعایت حقوق شهروندی دارد.

وی به برخی اقدامات انجام‌شده از سوی دولت در راستای تحقق حقوق شهروندی اشاره و یکی از مهم‌ترین فعالیتهای صورت گرفته دراین راستا را اجرای تحول نظام سلامت و کاهش پرداختی هزینه‌های درمانی از جیب مردم از 70 درصد به زیر 10 درصد در شهرها و زیر پنج درصد در روستاها ذکر کرد.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در ادامه‌ی سخنانش گفت: این معاونت علاوه بر مدیریت امور بین‌الملل دادگستری، حقوق بشر و حقوق شهروندی را ملاک عملکرد خود قرار داده و سعی کرده که بحث حقوق شهروندی در دو سطح دستگاههای اجرایی و جامعه دنبال کند.

این مقام مسؤول افزود: در دستگاههای اجرایی با همکاری آنها تلاشهایی انجام‌شده تا نسبت به شناسایی برخی از مسائل نظیر امنیت غذایی، اقتصاد مقاومتی و بهداشت که از دغدغه‌های اصلی مردم است، مسائل حقوق شهروندی دنبال شود.

وی در مورد اقدامات انجام‌شده در بستر اجتماع نیز تصریح کرد: به دنبال تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت دادگستری و رئیس شورای عالی استانها به امضا رسیده است، زمینه‌ی مناسبی برای بهره‌گیری از نهادهای عمومی و مدنی ایجادشده و قرار است با این امتیاز، توسط شوراهای اسلامی شهر و شهرداریهای کشور بحث آموزش، گسترش اخلاق و حقوق شهروندی انجام شود.

معاون وزیر دادگستری یکی از راهکارهای پیش‌بینی‌شده در راستای ترویج فرهنگ اخلاق و حقوق اجتماعی را تشکیل کمیته‌های حقوق شهروندی عنوان کرد و گفت: هدف از تشکیل این کمیته‌ها، هدایت، برنامه‌ریزی، نظارت و راهبری کلینیکهای حقوق شهروندی است که باید در سرای محلات با حضور یک نفر حقوقدان، یک روانشناس و یک نفر مددکار اجتماعی تشکیل شود.

عباسی در پایان نیز ازجمله وظایف تعیین‌شده برای کلینیکهای حقوق شهروندی را آموزش حقوق شهروندی، معاضدت حقوقی، مشاوره حقوقی و روان‌شناختی عنوان و خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که در پرتوی این نگاه می‌توان با به صحنه آوردن نهادهای عمومی و مدنی، شاهد تحول دراین حوزه بود به‌ویژه این‌که آسیبهای اجتماعی در جامعه بسیار گسترده است و حضور نهادهای اجتماعی نقش مهمی در مدیریت و کاهش این آسیب ایفا می‌کنند.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *