«کشور یهود» و حذف حق بازگشت!

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۸ دی ۱۳۹۵


«کشور یهود» و حذف حق بازگشت!

شاهکار کری برای فلسطینیها

«کشور یهود» و حذف حق بازگشت!

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu (R) listens as US Secretary of State John Kerry makes a statement to the press before a meeting at the Prime Minister's Office on January 2, 2014 in Jerusalem. Kerry traveled to the Mideast for talks with Israeli and Palestinian officials to finalize a framework to guide the final stages of a comprehensive Middle East peace agreement. AFP PHOTO/ POOL / BRENDAN SMIALOWSKI        (Photo credit should read BRENDAN SMIALOWSKI/AFP/Getty Images)

   وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین طرحی برای مرحله آتی است؛ طرحی که مقدمهای برای توافق و گفتگو بر سر پروندههای مشمول حل نهایی حتی پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ رئیسجمهور منتخب آمریکا خواهد بود.

 روزنامه فلسطینی «القدس» به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که کلیات این طرح که قرار است طی روزهای آینده ارائه شود، نشان می‌دهد کری سعی در پیدا کردن راهی برای به رسمیت شناخته شدن «کشور یهود»، تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ همراه با مبادله اراضی و باقی ماندن ۷۵ الی ۸۰ درصد از شهرک نشینان صهیونیست ساکن کرانه باختری تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی را دارد. بر اساس این طرح، طرف فلسطینی باید «کشور یهود» را به رسمیت بشناسد و در مقابل، اسرائیل هم کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی را به رسمیت بشناسد و سپس طرفین پایان منازعه میان خود را اعلام کنند.

بر اساس گزارش این روزنامه، سند مذکور هیچ اشاره‌ای به‌حق بازگشت آوارگان فلسطین یا پرداخت غرامت مادی به آنها نکرده است و مسأله قدس را هم موردبررسی قرار نداده است، اما اتخاذ تدابیر امنیتی در منطقه غور اردن و مرزهای کشور آتی اسرائیل و اردن و نیز اتخاذ بسیاری از سازوکارهای فنی پیشرفته را که زیر نظر سازمان ملل خواهند بود، موردبررسی قرار داده است.

روزنامه فلسطینی قدس خاطرنشان کرد که جان کری در جریان سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی صلح فرانسه یا قبل از آن، طرح خود برای پایان منازعه فلسطینی ـ اسرائیلی را ارائه خواهد داد و به‌موجب آن، بخش شرقی قدس پایتخت کشور فلسطین خواهد شد و اسرائیل باید از کرانه باختری عقب‌نشینی کرده و به مرزهای سال ۱۹۶۷ بازگردد. علاوه براین، طرفین باید به مبادله اراضی میان خود بپردازند و شهرکهای صهیونیست نشین تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی باقی بمانند. این روزنامه به نقل از یک مسؤول آگاه آورده است که بخش شرقی قدس پایتخت کشور فلسطین خواهد بود و در مقابل، باید «کشور یهود» به رسمیت شناخته شود، اما خبری از بازگشت آوارگان فلسطینی به مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸ نخواهد بود.

این مسؤول خاطرنشان کرد که کری و دولت باراک اوباما و نیز اتحادیه اروپا در تلاشهای خود برای نزدیک کردن دیدگاههای دو طرف اسرائیلی و فلسطینی جدی هستند و وزیر خارجه آمریکا با جدیت قصد ارائه طرحی برای حل مسائل اصلی منازعه فلسطینی و اسرائیلی را دارد.

در همین راستا، دیپلماتهای اروپایی با ارسال پیامی آشکار و در جریان دیدارهای محرمانه با مقامات فلسطینی، وجود چنین طرحی را تأیید کردند. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *