کاهش اعتماد عمومی از دلایل گرایش به مهرهای نامتعارف

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۱ مهر ۱۳۹۵


کاهش اعتماد عمومی از دلایل گرایش به مهرهای نامتعارف

کاهش اعتماد عمومی از دلایل گرایش به مهرهای نامتعارف

519198030

دکتر علیرضا شریفی یزدی بابیان اینکه مهرهای عجیب‌وغریب و یا نامتعارف نشان‌دهنده کارکرد ثانویه مهر است، گفت: برخی افراد اعتقادی به رابطه مهر وار در ازدواج ندارند و صرفاً به‌اجبار قانون و زیبا جلوه دادن ازدواج خویش به سراغ مهر‌های خاص مانند کاشت چند اصله نهال و آزاد کردن تعدادی پرنده و حمایت از کودکان بی‌سرپرست می‌روند.
این روانشناس اجتماعی بابیان اینکه کارکرد ثانویه مهر در بین جوانها همه‌گیر نشده است، اظهار کرد: جوانانی که به مهر به‌عنوان ابزار درآمدی و قوام دهنده زندگی مشترک نگاه نمی‌کنند، مهرهای خاصی مانند سرپرستی کودکان بی‌سرپرست ر ا برمی‌گزینند که به لحاظ حقوقی باید در قباله ازدواج چگونگی و تبدیل آن به پول قید شود چراکه مهر بنا بر تعریف حقوقی باید قابل تملک باشد.
به گفته شریفی یزدی، با تغییر اشکال مهریه، قانون‌گذار با در نظر گرفتن جایگاه دینی مهر و شرایط جدید اجتماعی می‌تواند چنین نگرشهایی را ترویج دهد.
این جامعه‌شناس با اشاره به مهرهایی چون تعدادی تمساح و چند رأس آهوی وحشی اظهار کرد: به نظر می‌رسد این نوع مهرها نه‌تنها توجیه حقوقی و شرعی ندارد بلکه ابزاری برای تفاخر اجتماعی و اعلام متفاوت بودن از دیگران است. این افراد ضمن اینکه خود را تافته جدا بافته می‌دانند، در حقیقت به دنبال کسب شهرت هستند.
شریفی یزدی در خصوص پیشگیری از گسترش مهرهای نامتعارف و ساری شدن آن در جامعه گفت: دراین خصوص ما نیاز به زمان و آموزش داریم چنانچه مطالعات میدانی نشان می‌دهد یکی از دلایل افزایش مهرهای نامتعارف چشم‌وهم‌چشمی است. از سویی دیگر برخی زنان مهر را نشان‌دهنده عزت خود و یا میزان عشق مرد به زن می‌دانند؛ از طرفی زنان براین باور هستند که دستگاه قضایی هنگام مراجعه زوجین به محاکم قضایی، حمایت لازم و کافی را از زنان ندارد و همین مسئله سبب افزایش مهرهای نامتعارف خواهد شد.
دکتر مهدی جوهری – معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز- بابیان اینکه مهر چه منقول و غیرمنقول باید مالیت داشته باشد، گفت: درصورتی‌که مهری مالیت نداشته باشد یعنی قابل تملک و تسلیم کردن نباشد مانند یک کیلوگرم بال مگس، دست و قلب و چشم داماد، نامتعارف تلقی می‌شود. وی تاکید کرد: مهرهای نامتعارف به‌هیچ‌عنوان در دفترخانه‌های ازدواج ثبت نمی‌شود و در صورت مشاهده چنین مواردی، تخلف و مهر ازنظر قانونی باطل است.
این حقوقدان مهرهایی که در قالب ازدواج سبز ثبت می‌شود را قانونی دانست و خاطرنشان کرد: درصورتی‌که فردی مهر خود را کاشت درخت انتخاب کند، به دلیل صورت گرفتن عملی در آن و تعهد مرد مبنی بر کاشت درخت ضمن اینکه عمل پسندیده‌ای محسوب می‌شود، این نوع مهر قانونی و قابل ثبت است اما هرگونه مهر مبهم و مجهول مانند نجات حیوانی که نوع حیوان، محل آن و چگونگی نجات آن نامشخص باشد از دید قانون‌گذار باطل است.
به گزارش رادیو سلامت، جوهری در پایان با تاکید بااینکه مهر هرگز نمی‌تواند ضامن تداوم زندگی و پشتوانه اجتماعی برای زن باشد، تاکید کرد: آمار طلاقهای توافقی گویای آن است که مهر در هر نوعی ضامن بقای زندگی مشترک نیست بلکه آگاهی افراد باید نسبت به زندگی افزایش یابد. همین‌طور باید آگاهی‌رسانی شود که مهر نشانه منزلت اجتماعی زن نیست و این مسئله مهم باید از دوران متوسطه دوم آموزشی به دانش‌آموزان آموزش داده شود.گفتنی است که در سالهای اخیر برخی جوانان در انتخاب مهر سکه، طلا و ملک و املاک را کنار گذاشته و سراغ اشکال جدیدی از مهر رفته‌اند. 1978 توپ ورزشی، 2 هزار قطعه شکلات، 10 رأس آهوی وحشی،5 هزار مرجان دریایی، کاشت 1305 اصله نهال، یک کیلو بال مگس و …. طبق ماده 1078 قانون مدنی هر چیزی را که مالکیت و قابل تملک باشد، می‌توان مهر قرارداد. درواقع هر چیز قابل تملکی را چه عین باشد چه منفعت، قابلیت مهر دارد. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *