پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

 

عدول از گذشت و رضایت

پرسش: این‌جانب در سال 90 تصادف کردم (سرنشین بودم) بیمه خسارت زخمهای صورت را با دریافت رضایت محضری داد و زخمها در حال بهبود بود که از سال 91 شروع به پس زدن خورده شیشه از صورت و پیشانی بنده شد. الآن هم ادامه دارد. با توجه به وجود ماده شیمیایی پلی وینیل بوتیرال در شیشه جلویی خودروها که در اثر انفجار شیشه وارد صورت و پیشانی‌ام آیا شکایت دوباره و پیگیری موضوع ارزش مادی دارد؟

پاسخ: مطابق ماده 101 قانون مجازات اسلامی عدول از گذشت و رضایت پذیرفته نیست. البته اگر شاکی ثابت کند که در اثر حادثه‌ای که نسبت به آن گذشت صورت گرفته آثار جدید ایجاد شده به نظر می‌رسد مورد مشمول رضایت سابق نمی‌شود.

ادای دین

پرسش: من مبلغ چند میلیون تومان به‌حساب یک نفر واریز کردم؛ اما الآن ایشون حاضر نیست برگردونه به من. تنها رسیدی که دارم رسیدهای هست که کارت به کارت کردم. خواستم ببینم با این رسیدهای عابر بانک من می‌تونم با قانونی اقدام کنم و حقم رو بگیرم؟

پاسخ: ظاهر قانونی بر این است که هر کسی مالی به دیگری بدهد، دین خود را ادا می‌نماید؛ بنابراین اگر کسی چیزی به دیگری بدهد بدون اینکه مدیون باشد، می‌تواند با اثبات عدم مدیونیت خویش و اثبات اشتباه در پرداخت، آنچه را که داده پس بگیرد؛ زیرا مطابق قانون کسی که اشتباهاً یا عمده چیزی را که مستحق نبوده است دریافت دارد، می‌بایست آنچه را که گرفته به مالک پس دهد.

تقاضای آزادی وثیقه

پرسش: تنها دارایی ﭘدر ما یک ملک است ﮐه برای برادرم به وثیقه گذاشته شده الآن سالیان سال است نه از ﭘرونده یا حکم برای برادرم خبری نیست و ما بلاتکلیفیم و به دلیل نیازی مالی می‌خواهیم ملک را بفروشیم؟ و نه نام شعبه ﭘرونده را می‌تونیم ﭘیدا ﮐنیم نه خود ﭘرونده و نه چیزی حالا برای فروش ملک مانده‌ایم چه ﮐنیم؟

پاسخ: ذی‌نفع می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت‌اسناد و املاک سابقه مکاتبه مقام قضایی و مشخصات مراجع قضایی را استخراج و با مراجعه به آنجا درصورتی‌که پرونده مختومه شده باشد تقاضای آزادی وثیقه را بنماید و اگر پرونده مختومه نشده باشد با جایگزینی وثیقه یا تحویل متهم سند خود را آزاد کند.

صدور سند رسمی بر عهده سازمان ثبتاسناد و املاک

پرسش: یک زمین زراعی همراه با یک حلقه چاه مجوز دار و نسق زراعی (سند اصلاحات ارضی) مشاع خریدم؛ و در آن چاه جدید زدم. موقع گرفتن سند شش‌دانگ از هیأت تعیین تکلیف املاک فاقد سند، اداره ثبت‌اسناد اعلام کرد در بازدیدهای به‌عمل ‌آمده توسط کارشناسان، پلاک ثبتی زمین شما غلط است و سند مالکیت جدید را با پلاک جدید به من داد. سازمان آب منطقه‌ای اعلام کرده ما سند شش‌دانگ را قبول نداریم چون نسق اولیه شما پلاکش شماره‌ای دیگر بوده است و حتی از نسق اولیه که در گذشته به شما پروانه بهره‌برداری از چاه داده شده بود انتقال نگرفتید سند شش‌دانگ شما از نسق دیگری است. به آنان گفتم اداره ثبت متولی صدور اسناد این تشخیص را داده و سند تک‌برگ داده است پروانه بهره‌برداری از توابع ملک می‌باشد ولی قبول نمی‌کنند. و پروانه بهره‌برداری و تغییر نام مالک قبلی به نام من موافقت نمی‌نمایند. چه باید کرد آیا درست می‌گویند.

پاسخ: سند مالکیت تنظیمی توسط سازمان ثبت‌اسناد و املاک، سندی رسمی محسوب می‌گردد و دارای اعتبار اسناد رسمی می‌باشد، لذا حسب مقررات قانونی هرگاه یکی از مأمورین دولتی که از اعتبار دادن به اسناد ثبت‌شده استنکاف نماید در محکمه اداری قابل ‌تعقیب می‌باشد و درصورتی‌که این تقصیر مأمورین بدون جهت قانونی باشد و از همین جهت ضرر مسلم نسبت به صاحبان اسناد رسمی وارد شود محکمه اداری علاوه بر مجازات اداری، آنها را به جبران خسارات وارده نیز محکوم خواهد نمود. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *