پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

 

 

اعتبار معاملهای که روی یک ورق کاغذ معمولی نوشته شود

پرسش: نصف منزل مسکونی‌ام را فقط با امضا و بدون قید هیچ‌چیزی به خانمم واگذار کردم آنهم بین خودمان و روی یک کاغذ معمولی و نوشتم در صورت اختلاف بینمان حقی در این مورد ندارم. الآن پرونده در دادگاه است. آیا نصف خانه را از دست می‌دهم.

پاسخ: در صورت اثبات اصالت سند عادی موردنظر و صحت وقوع معامله و احراز آن توسط دادگاه دارای اعتبار خواهد بود.

پرداخت هزینههای مشترک ساختمان، ربطی به سکونت در آن ندارد.

پرسش: شخصی بنا به دلایلی یک سال خانه نبوده ولی همه وسایلهایش بود آیا این شخص باید پول شارژ این یک سال را بپردازد؟

پاسخ: مطابق ماده 4 قانون تملک آپارتمانها پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از این‌که ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد، الزامی است.

هر توافقی که بازپرداخت پول یا جنسی را مشروط بهاضافه کند، ربا محسوب میشود.

پرسش: می‌خواستم بدانم که قوانین ایران، چه چیزی را ربا می‌داند؟

پاسخ: به‌موجب ماده ۵۹۵ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی: “هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل بیع، قرض، صلح و امثال آن جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مکیل و موزون معامله نماید و یا زاید بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید ربا محسوب و جرم شناخته می‌شود. مرتکبین اعم از ربادهنده، ربا گیرنده و واسطه بین آنها علاوه بر رد اضافه به صاحب‌مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز معادل مال مورد ربا به‌عنوان جزای نقدی محکوم می‌گردند”.

نقد کردن چکِ ضمانت دشوار است.

پرسش: بین دو نفر قرارداد مشارکت ساخت ملکی منعقدشده. سازنده چکی بایت حسن انجام کار به مالک داده که در چک در بخش “در وجه” نوشته: قرارداد مشارکت در ساخت ملک پلاک ثبتی فلان بابت تضمین حسن اجرای کار، آیا این چک درست صادرشده است؟ و آیا اگر لازم شد صاحب‌ملک می‌تواند آن را وصول کند؟

پاسخ: قید بابت ضمانت بودن چک در وجه آن دارای اثر خواهد بود و با درج این عبارت وصف کیفری چک ساقط می‌شود. هرچند که اثبات بابت ضمانت بودن به استناد ماده 133 قانون صدور چک به هر نحوی این اثر را خواهد داشت؛ اما در خصوص نحوه مطالبه چنین چکی باید بیان داشت اگر فردی چک را بابت تضمین معامله یا انجام تعهد بدهد و آن معامله صورت نگیرد یا وظیفه فرد انجام نشود، بر این اساس باید در دادگاه حقوقی موضوع را پیگیری کرد. مثلاً در خصوص مطالبه چک تخلیه در قراردادهای اجاره باید توجه داشته باشند این‌طور نیست که به‌محض دادن دادخواست از بابت چک تخلیه به‌راحتی می‌توانند مبلغ آن را وصول کنند؛ محاکم در خصوص مطالبه چک تضمینی کمی سخت می‌گیرند و دارنده باید پس از انقضای مدت، عدم انجام تعهد را ثابت کند و سپس مبلغ ودیعه را به صندوق دادگاه واریز کند.

گرفتن رسید راهی برای مطالبه وجه

پرسش: نزدیک به یک سال پیش بنده به یک بنگاه معاملات ملک مراجعه کردم که از آشناهام بود و قرار شد خونه‌ای رو برای من معامله کنه و برای خرید خونه به من گفت که 400 میلیون پول بهش بدم تا مقدمات کار رو آماده کنه اما خبری از خونه‌ای نشد بعدشم که بهش گفتم پولم رو برگردون امروز فردا کرد تا که الآن یک سال شده من هم رو حساب آشناییت تا الآن اقدامی برای شکایت نکردم. من در قبال این 40 تومن رسیدی ازش گرفتم که مهر بنگاهش روش خورده. خواستم ازتون بپرسم که من با این رسیدها می‌تونم شکایت کیفری ازش بکنم؟ مثلاً شکایت کیفری کلاه‌برداری؟ ممنون میشم اگه جوابم رو سریع‌تر بدین.

پاسخ: شما می‌توانید با ارائه دادخواست مطالبه وجه و جبران ضرر و زیان، با توجه به رسیدی که در دست دارید به‌حق و حقوقتان برسید. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *