پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱ اسفند ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

495653130

پیامدهای غیبت شاهد یا مطلع در دادگاه

پرسش: بنده یک نفر را به‌عنوان شاهد برای پرونده خود معرفی کردم اما او حاضر نیست به دادگاه بیاید و شهادت بدهد چه‌کار کنم؟

پاسخ: اگر شاهد یا مطلع برای غیبت خود عذر موجهی نداشته باشد، جلب می‌شود، اما درصورتی‌که عذر موجهی داشته باشد و بازپرس آن عذر را بپذیرد، دوباره احضار می‌شود و اگر برای بار دوم حاضر نشود، جلب خواهد شد.

نکته مهم این است که شاهد را فقط می‌توان به «حضور» در دادسرا ملزم کرد، اما نمی‌توان وی را به «ادای شهادت» ملزم کرد.

درصورتی‌که شاهد یا مطلع به عللی از قبیل بیماری یا کهولت سن نتواند در دادسرا حاضر شود یا تعداد شهود یا مطلعان زیاد و در یک یا چند محل باشند، هم‌چنین اگر اهمیت و فوریت موضوع اقتضا کند، بازپرس به محلی که شاهد حضور دارد می‌رود و به تحقیق می‌پردازد.

نحوه محاسبه سرمایه ملک از نگاه کارشناسان بیمه

پرسش: چگونه سرمایه ملک در بیمه محاسبه می‌شود؟

پاسخ: غالباً ارزش هر مترمربع با توجه به سازه، نوع ساخت، سال ساخت و مصالح به‌کاربرده شده توسط کارشناسان رسمی دادگستری اعلام می‌شود و کارشناسان بیمه نیز از حدود این مبلغ مطلع هستند. ارزش هر مترمربع یک ساختمان با توجه به امکانات آن متغیر است؛ بنابراین سرمایه یک ملک، با ضرب متراژ ملک در ارزش هر مترمربع محاسبه می‌شود.

چه کسی میتواند مدیر ساختمان شود

پرسش: چه کسی می‌تواند مدیر ساختمان شود؟ می‌خواهیم برای ساختمانمان مدیر انتخاب کنیم. آیا مدیر آپارتمان باید از میان مالکان انتخاب شود یا مستأجر هم می‌تواند به‌عنوان مدیر انتخاب شود؟

پاسخ: مدیر ساختمان که از سوی مجمع عمومی انتخاب می‌شود، می‌تواند از میان مالکان، مستأجران یا حتی اشخاصی غیر از مالک و مستأجر باشد؛ زیرا طبق ماده ۸۸ قانون تملک آپارتمانها، در هر ساختمانی که تعداد مالکان بیش از سه نفر باشد، مجمع عمومی مالکان مکلف است مدیر یا مدیرانی انتخاب کند. این مدیران می‌توانند از میان خود مالکان یا غیر از مالکان باشند. هم‌چنین، اگر در انتخاب مدیریت ساختمانهای کمتر از سه واحد توافق به عمل نینجامید، تصمیم‌گیری درباره قسمتهای مشترک، با نظر مالکانی است که بیشتر از نصف مساحت اختصاصی را در اختیار دارند.

هزینه برفروبی پشتبام با کیست

پرسش: پشت‌بام خانه ما نیاز به برف‌روبی دارد. هزینه این کار با همه واحدهاست یا واحدهای طبقه آخر؟

پاسخ: پشت‌بام یکی از قسمتهای اشتراکی ساختمان است و حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان نیست؛ بنابراین، همه مالکان حق استفاده از آن را دارند. باید بدانیم نه هیأت مدیره بدون اذن مجمع عمومی مالکان آپارتمانها و نه اهالی ساختمان نمی‌تواند از تردد اشخاص و استفاده آنها از پشت‌بام جلوگیری کند، زیرا طبق بند ج ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون تملّک آپارتمانها، پشت‌بام جزء قسمتهای مشترک ساختمان است و مالکان حق دارند از آن به‌طور متعارف استفاده کنند.

هزینه آسفالت و برف‌روبی بام و هزینه‌های مشابه دیگر بر عهده همه است و هرگاه یکی از واحدها از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک خودداری کند، برابر مادّه 4 قانون تملّک آپارتمانها بقیه واحدها باید مخارج مشترک را پرداخت و سپس با تقدیم دادخواست به دادگاه عمومی تقاضای وصول سهم مبلغ واحد خودداری کننده را نمایند.

هک کردن رمز وای فای جرم است

پرسش: یکی از همسایگان با هک کردن رمز وای فای، از اینترنت منزل ما استفاده و مقدار زیادی از پهنای باند را استفاده کرده است، آیا این عمل جرم است؟

پاسخ: بله. می‌توانید به دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای شکایت کنید. طبق قانون جرایم رایانه‌ای چنان‌چه شخصی به‌طور غیرمجاز به سامانه مخابراتی دیگران دسترسی پیدا کند مجرم بوده و به حبس از سه ماه تا یک سال یا جریمه نقدی از پانصد هزار تا دو میلیون تومان محکوم می‌شود. نکته: درصورتی‌که برای مودم خود رمز قرار نداده باشید امکان شکایت ندارید. منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *