پرسش و پاسخ حقوقی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۰ دی ۱۳۹۵


پرسش و پاسخ حقوقی

پرسش و پاسخ حقوقی

822871572

آیا صحنهسازی در تصادف رانندگی جرم است؟

هر کس با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه‌سازی صوری تصادف، تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی وجوهی را بابت خسارت دریافت نماید، به حبس تعزیری درجه شش (شش ماه تا دو سال) و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود. هرگاه شخصی برخلاف واقع خود را به‌عنوان راننده وسیله نقلیه مسبب حادثه معرفی نماید به مجازات حبس درجه هفت (حبس از نودویک روز تا شش ماه) محکوم می‌شود؛ راننده نیز چنان‌چه در ا‌ین امر تبانی کرده باشد به مجازات مذکور محکوم می‌شود.

چرا محل وقوع خسارت در تعیین مجازات و جریمه اهمیت دارد؟

زیرا گاهی بین ساکنان آپارتمان این اختلاف پیش می‌آید که چه قسمتهایی از ساختمان برای استفاده عموم است و چه قسمتهایی مختص واحدی مشخص. قانون تملک آپارتمانها در نخستین مواد خود به این موضوع پرداخته است. به‌موجب ماده یک، مالکیت در آپارتمانهای مختلف، شامل دو قسمت است: مالکیت قسمتهای اختصاصی و مالکیت قسمتهای مشترک.

آیا تهدید به آبروریزی جرم است؟

تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی گردد، خواه تهدیدکننده به این واسطه، تقاضای مال به‌قصد اخاذی کرده و یا نکرده باشد، جرم مستقلی است که بر اساس ماده 699 قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات تا هفتادوچهار ضربه ‌شلاق و یا از دو ماه تا دو سال حبس برای آن در نظر گرفته‌شده است؛ بنابراین همین‌که کسی شما را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی (شامل عکسها، متن چتها، صدای ضبط‌شده، فیلم و …) کرده باشد، حتی اگر هرگز آن عمل را انجام ندهد (که در اکثریت مواقع این تهدیدات هرگز عملی نمی‌شوند)، ارتکاب جرم «تهدید» از سوی او قطعی و برای شما قابل شکایت و پیگیری است.

آیا در آپارتمان برای نوزاد هم باید حق شارژ پرداخت شود؟

تصریحی در خصوص پرداخت سهم شارژ نوزاد در قانون نیامده است و این موضوع به توافق مدیر یا هیأت مدیره ساختمان بستگی دارد؛ امّا ازنظر منطقی، چون مصرف موارد عمومی ساختمان (مانند آب، گاز و…) با ورود نوزاد افزایش می‌یابد، بنابراین شارژ وی از همان بدو ورود محاسبه می‌شود. باید توجّه داشت که نوزاد بعضاً مصرف آب، گاز و برق را بیش از یک بزرگ‌سال افزایش می‌دهد.

مجازات والدین در صورت جلوگیری از تحصیل فرزندان چیست؟

ممانعت از تحصیل فرزند و عدم تهیه وسایل موردنیاز آن، جرم است زیرا هر کودکی حق تحصیل دارد و این وظیفه والدین است که جهت تحصیل کودک وسایل و مقدمات را آماده نمایند.

مجازات والدینی که مانع از تحصیل فرزندان خود می‌شوند، سه ‌ماه و یک روز حبس تا ۶ ماه یا تا یک‌میلیون تومان جزای نقدی است.

آیا افشای اطلاعات خصوصی جرم است؟

قانون جرایم‌ رایانه‌‌ای افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای‌‌ نقدی (از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال) و تا دو سال حبس در نظر گرفته است. البته اسرار خصوصی در قانون ایران به‌صورت مشخص تعریف‌نشده‌ اما صرفاً در ماده ۸ قانون «احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی» نامه‌ها، عکسها، نوشته‌ها و فیلمهای خصوصی را از مصادیق بارز آن دانسته‌ است.

آیا تهیه فیلم و عکس از مکانهای اختصاصی بانوان جرم است؟

تهیه فیلم و عکس از مکانهای اختصاصی بانوان و انتشار آنها جرم است. این مورد شامل مکانهایی می‌شود که بانوان در آنجاها پوشش مناسب ندارند مانند خوابگاه دانشجویی دخترانه، آرایشگاه زنانه، استخر و حمام زنانه، اتاقهای پرو زنانه و…. به یاد داشته باشیم در این مورد (به استناد بند ب ماده 5 قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند) تهیه عکس و فیلم به تنهایی از این مراکز برای مجرم شدن فرد کافی است، حتی اگر اقدام به توزیع و تکثیر آن نکند. مرتکب این جرم به دو تا پنج سال حبس و ده سال محرومیت از حقوق اجتماعی و هفتادوچهار ضربه شلاق محکوم می‌شود. منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *