پرداخت 13 میلیون دلار از داراییهای ایران به قربانیان تروریسم

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۹ تیر ۱۳۹۵


پرداخت 13 میلیون دلار از داراییهای ایران به قربانیان تروریسم

رای دادگاه کانادا:

 پرداخت 13 میلیون دلار از داراییهای ایران به قربانیان تروریسم

%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%ae%d8%aa-13-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%af%d9%84%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86

قاضی دادگاه عالی اونتاریو رأی به پرداخت 13 میلیون دلار از محل داراییهای غیردیپلماتیک ایران به‌قربانیان حملات تروریستی حماس و حزب‌الله، که مورد حمایت تهران هستند داد. این رأی بازتابی از پیروزی قربانیان این حملات در دادگاه ایالات متحده بود، رأیی که چندی پیش صادر شد، و تهران آن را فاقد اعتبار توصیف کرد. این دادگاه نیز مانند دادگاه آمریکایی، ایران را به دلیل حمایتهای مالی از حماس و حزب‌الله، مسوول اعمال این گروهها دانسته است. البته رای دادگاه آمریکایی به‌دلیل تصمیم دولت ایران در پیگیری پرونده در محاکم بین‌المللی، هنوز به مرحله اجرا درنیامده است.
قاضی دادگاه عالی کانادا گفته است: تروریسم یکی از بزرگترین تهدیدهای جهان امروز است. اما مسأله اصلی این بود که آیا کانادا، با توجه به اصل مصونیت دولتها، می‌تواند دولت ایران را در دادگاه داخلی خود محکوم به پرداخت خسارت کند یا خیر؟ دولت کانادا در سال 2012 قانونی را تصویب کرد که به قربانیان تروریسم اجازه می‌داد در دادگاههای این کشور مطالبه خسارت کنند.
دولت ایران در ابتدا واکنشی به این پرونده نشان نداد، اما پس از صدور قرارهای ابتدایی دادگاه آمریکایی که خواهان اجرای رای آن دادگاه در کانادا بودند، وارد دعوی شد و به عنوان دفاعیات خود، اعلام کرد که از اوراق دادگاه و ابلاغها مطلع نشده، پرونده شامل مرور زمان شده و بسیار دیر طرح شده است، و اقدام دولت کانادا در مصادره اموال ایران، اهانت آمیز است. قاضی استدلالهای دولت ایران را فاقد ارزش ماهوی توصیف کرد و از کنارگذاشتن آرای دادگاه آمریکایی نیز امتناع ورزید.
اماکن دیپلماتیک ایران در اتاوا مصادره نمی‌شوند، اما داراییهای غیردیپلماتیک و موجودی حسابهای بانکی به قربانیان حملات تروریستی بوینس‌آیرس، اسرائیل، لبنان، و عربستان سعودی در سالهای 1983 تا 2002 تعلق می‌گیرد.
این رأی درحالی صادر شده است که دولت جاستین ترودو، روزهای سختی را می‌گذراند. کانادا درحال رایزنی به دولت ایران برای آزادی هما هودفر، تبعه ایرانی کانادایی و استاد دانشگاه مونترال که در ایران بازداشت شده، می‌باشد و صدور این رأی احتمالا به تنشها در روابط این دو دولت دامن خواهد زد. منبع: موسسه حقوق بین‌المللی پارس


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *