پخش اذان از مسجد الاقصی،حقی مورد توافق

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲ آذر ۱۳۹۵


پخش اذان از مسجد الاقصی،حقی مورد توافق

مفتی شهر نابلس در تجمع پیروان ادیان الهی تشریح کرد :

پخش اذان از مسجد الاقصی،حقی مورد توافق

 2

فعالان سیاسی، نمایندگان گروههای فلسطینی، روحانیون مسلمان، مسیحی و دیگر ادیان آسمانی در اعتراض به ممانعت رژیم صهیونیستی در پخش اذان از گلدستههای بیتالمقدس و شهرهای اطراف در شهر نابلس در شمال کرانه باختری تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، شرکت‌کنندگان دراین تجمع اعتراض‌آمیز، به تأسی از روحانیون خود درحالی‌که قانون منع اذان از سوی رژیم صهیونیستی را مردود دانستند، صدای اذان سر دادند.

در همین حال، احمد شوباش مفتی شهر نابلس تأکید کرد که این تجمع متشکل از مذاهب گوناگون حاوی این پیام به جهانیان بود که همه گروهها با پخش اذان موافق هستند.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری ترکیه‌ای گفت که اذان یکی از انواع حقوق ماست که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و همه ما اتفاق‌نظر داریم که باید همواره صدای اذان را بشنویم، صدایی که مسلمانان را برای ادای نماز دعوت کرده و به‌خوبی فرامی‌خواند.

شوباش تأکید کرد که اذان علامت اسلامی بودن یک جامعه است و امروز ما شاهد این هستیم که مسیحیان و دیگر ادیان اذان سر می‌دهند و ما چنین احساس می‌کنیم که مسأله اذان یک مسأله انسانی است که تنها مربوط به گروه مسلمانان نیست.

یوسف سعاده مسؤول کلیسای کاتولیک رم در نابلس نیز دراین‌باره تأکید کرد:‌ جمع شدن ما درواقع یک گردهمایی ایمانی است، چراکه مسلمان و مسیحی و دیگر ادیان سماوی بر وحدانیت خداوند اتفاق‌نظر دارند.

سعاده افزود که دلیل مشارکت ما دراین تجمع، این است که اقدام رژیم صهیونیستی، برای ممانعت از پخش اذان در بیت‌المقدس، درواقع نقض مقدسات است.

در همین حال، ‘عطاالله حنا’ اسقف اعظم فلسطین نیز اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت: این قانون هرگز نمی‌تواند مانع پخش اذان از گلدسته‌ها و صدای ناقوس کلیساها در بیت‌المقدس شود.

کمیسیون قانون‌گذاری کابینه رژیم صهیونیستی، پیش‌تر با صدور لایحه‌ای، پخش اذان از گلدسته‌های مساجد در بیت‌المقدس و شهرهای اطراف را ممنوع کرد.

این کمیسیون با پیش‌نویس قانونی که از سوی ‘موتی یوگاو’ عضو حزب راست‌گرای خانه یهودی و شماری دیگر از نمایندگان راست‌گرا مطرح‌شده بود، موافقت کرده و قرار است این قانون برای تصویب نهایی به ‘کنیست’ برده شود.

به‌موجب این قانون، رژیم صهیونیستی پخش اذان از مساجد قدس را به ادعای این‌که موجب آزار و اذیت شهرک نشینان صهیونیست می‌شود، ممنوع می‌کند.

به‌موجب قانون یادشده، پلیس رژیم صهیونیستی می‌تواند مؤذنان مساجد را بازخواست کرده و موردتحقیق و بازجویی قرار دهد و حتی احکام و جریمه‌های مالی را علیه آنها وضع کند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز یکشنبه گذشته با پیش‌نویس این قانون نژادپرستانه موافقت کرد.

تصویب این قانون، با واکنشها و محکومیتهای گسترده‌ای همراه بود و جنبش اسلامی نیز تأکید کرده است که هرگز اجازه اجرای چنین قانون نژادپرستانه‌ای را نخواهد داد.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *