واگویه های شخص متفرقه

دسته: حکایات و داستان های پند آموز
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۷ شهریور ۱۳۹۵


واگویه های شخص متفرقه

واگویه های شخص متفرقه

محمدرضا محمدی جرقویه ای

از همان روزهای اولی که قانون مربوط به پذیرش وکلای قوه قضائیه به تصویب رسید و سپس عملاً اجرا شد، حرف و حدیثهای زیادی پدید آمد و در عملاً رقابت شدیدی بین این دودسته از وکلا وجود داشت و دارد. در مورد علت آن می‌توان دلایل زیادی جفت‌وجور کرد ولی به نظر من یکی از دلایل کانونیها، نگرانی از افزایش بی‌رویه وکلا و درنهایت کسادی بازار همه وکلا هم بود. تا اینکه در سالهای اخیر، صحبت از ادغام وکلای قوه قضائیه در کانون وکلا قوت گرفته و همه وکلا منتظر چنین ادغامی هستند. شخص متفرقه دوم: این‌همه پرحرفی می‌کنی که چه چیزی را اثبات کنی؟

شخص متفرقه اول (نویسنده): می‌خواهم بگویم برای از بین بردن دغدغه‌های که وجود دارد، کانون وکلا را در مرکز وکلای قوه قضائیه ادغام کنیم. شخص متفرقه سوم: مثلاً چه فرقی می‌کند کانون در مرکز ادغام شود یا وکلای قوه در کانون ادغام شوند؟ شخص متفرقه اول (نویسنده): اگر کانون در مرکز مشاوران و وکلا قوه قضائیه ادغام شود اصول حاکم بر مرکز، بر وکلا حاکم خواهد شد و عملاً دغدغه زیاد بودن وکلا و بسیاری دغدغه‌های دیگر از بین می‌رود.

شخص متفرقه چهارم: چگونه؟

شخص متفرقه اول (نویسنده): اول‌ازهمه وقتی شرکت‌کنندگان در آزمون پذیرفته می‌شوند ابتدا وارد مرحله گزینش می‌شوند و ممکن است تا مثبت بودن نتیجه گزینش یک سال طول بکشد و این عملاً ورود پذیرفته‌شدگان را به عرصه کار و فعالیت یک سال به عقب می‌اندازد. بعد بسیاری از ایشان در مصاحبه رد شده و عملاً این‌گونه از دور خارج می‌شوند، بعد چنانچه گزینش را با موفقیت پشت سر گذاشته و از مصاحبه هم سربلند بیرون بیایند، باید از شغل خود استعفا بدهند و این در حالی است که همه بالای 25 سال سن دارند و باید یک سال دوره آموزشی را طی کنند، درحالی‌که از هیچ جا حقوق نمی‌گیرند و حق گرفتن پرونده وکالت هم ندارند که دراین وضعیت اقتصادی، یا کارآموز از گرسنگی می‌میرد یا چون پولدار و ثروتمند است، نیازی به وکالت نداشته و حتی بعداً هم اگر وکیل شود، خیلی پرونده نمی‌گیرد و عملاً رقابتی و خطری احساس نمی‌شود. تازه بعد از یک سال آموزشی می‌شود وکیل پایه دوم که نمی‌تواند رقیب جدی برای وکلای پایه‌یک باشد. بعدازآن هم بیمه و صندوق حمایت و تأمین اجتماعی و … در کار نیست و اگر خدای‌ناکرده اتفاقی برای وکیل بیفتد، زود از صحنه خارج می‌شود و بار مالی برای دولت نخواهد داشت. علاوه بر آن درحالی‌که تلاش دولت به تمرکززدایی است، هنوز هم تمدید پروانه در مرکز انجام می‌شود و این عملاً فرصتهای شغلی و مالی زیادی را برای مرکز نشینان به وجود آورده و بین خودمان باشد، دهن‌کجی بزرگی هم به دولت است که می‌خواهد تمرکز را از بین ببرد و نشان می‌دهد که وکلا نه‌تنها مستقل از دولت هستند حتی از مفاهیم حقوق اداری و مزایای آن مستقل هستند و این عملاً گامی بزرگ در جهت جامه عمل پوشاندن به آرزوی دیرینه جامعه وکالت در امر استقلال است. علاوه بر آن تهیه گزارشهای 400- 500 صفحه‌ای تایپ‌شده که هرچند کسی آنها را نمی‌تواند بخواند و بهره ببرد، ولی این فایده را دارد که در بازار رکود اقتصادی فعلی رونق بسزا و شایسته‌ای در امر تایپ و تکثیر و کاغذ ایجاد می‌نماید. مزایای دیگری هم هست؛ اصلا همینی که هست.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *