همکاریهای ایران و لبنان باید از سطح کنونی فراتر رود و گره‌های روابط گشوده شود

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۰ دی ۱۳۹۵


همکاریهای ایران و لبنان باید از سطح کنونی فراتر رود و گره‌های روابط گشوده شود

سعد حریری:

همکاریهای ایران و لبنان باید از سطح کنونی فراتر رود و گرههای روابط گشوده شود

%d9%87%d9%85%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d9%84%d8%a8%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d8%b7%d8%ad-%da%a9%d9%86%d9%88

«سعد حریری» نخستوزیر لبنان در دیدار با هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید به اینکه «روابط ایران و لبنان باید از سطح کنونی فراتر رود»، گفت: خواستار روابط سیاسی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی با ایران که کشوری بزرگ و قوی در منطقه است و امکانات و ظرفیتهای زیادی دارد، هستیم.

حریری در این دیدار که شامگاه شنبه در «بیت الوسط» خانه حریریها در مرکز بیروت پایتخت لبنان برگزار شد، تأکید کرد: به‌عنوان نخست‌وزیر لبنان برای توسعه و تقویت روابط دوستانه و همکاریها در همه زمینه‌ها به‌ویژه اقتصادی و تجاری تلاش می‌کنم و از وزیران اقتصادی دولت لبنان خواهم خواست تا برای گشودن گره‌های در مناسبات و روابط دو کشور، اقدام کنند.

اعضای هیأت پارلمانی ایران به ریاست «علا الدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به‌اتفاق «محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با سعد حریری دیدار و گفت‌وگو کردند.

محمد آشوری تازیانی، احمد امیرآبادی فراهانی، کمال دهقانی فیروزآبادی، ابوالفضل حسن بیکی و روح اللّه حضرت پور، علاءالدین بروجردی را در سفر به لبنان همراهی کردند.

نخست‌وزیر لبنان خاطرنشان کرد: یک میلیارد و 700 میلیون مسلمان اعم از شیعه و اهل تسنن نمایندگان واقعی اسلام درخشان و تابناک هستند اما یک‌مشت تروریست در کشورهای اسلامی ازجمله سوریه چهره اسلام را مشوش کرده‌اند و زمینه سوءاستفاده دشمنان را فراهم می‌کنند.

وی با تأکید به این‌که «اشتراکات مسلمانان بیش از اندک اختلافهای آنان است»، تصریح کرد: باید اختلافها را کنار بگذاریم و بر منافع مشترک و بزرگ خود تمرکز و توجه کنیم.

سعد حریری تأکید کرد: همکاری کشورهای اسلامی می‌تواند آنها را به یک مجموعه بزرگ اقتصادی تبدیل کند و آنگاه جهان اسلام از جایگاهی به‌مراتب بالاتر از جایگاه کنونی خود برخوردار خواهد بود.

نخست‌وزیر لبنان گفت: رژیم اسراییل از اقدامات تروریستها، چنددستگی در جهان عرب، تقسیم بندیهای جهان اسلام و دودستگی گروههای فلسطینی سوءاستفاده می‌کند و این روند به نفع این رژیم تمام می‌شود.

اعضای هیأت پارلمانی ایران که عصر پنجشنبه از طریق مرز زمینی سوریه و لبنان وارد لبنان شدند، پنجشنبه‌شب با فراکسیون حزب‌الله (وفاداری به مقاومت) در پارلمان لبنان به ریاست «محمد رعد» ملاقات و گفت‌وگو کردند. اعضای هیأت پارلمانی ایران هم‌چنین با «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله دیدار و با وی درباره تحولات سیاسی در منطقه گفت‌وگو کردند.

اعضای هیأت پارلمانی ایران در سوریه با رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و برخی دیگر از مقامات ارشد سوری دیدار و گفت‌وگو کردند. بروجردی و هیأت همراه وی دیروز شنبه با ژنرال «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان و «نبیه بری» رئیس مجلس هم دیدار و گفت‌وگو کنند.

هیأت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر به کشورهای سوریه و لبنان، شامگاه شنبه بیروت را به مقصد تهران ترک کرد. منبع: ایرنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *