همین‌که خدا را می‌خوانید، لبیک می‌گوید!

دسته: اخلاق و رفتار
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۱ آبان ۱۳۹۵


همین‌که خدا را می‌خوانید، لبیک می‌گوید!

همینکه خدا را میخوانید، لبیک میگوید!

544055743

ما آدمها در تمام لحظاتی که تصور میکنیم به خدا نزدیکتریم و احتمال استجابت دعاهایمان بیشتراست او را از ته دل صدا کنیم و منتظر باشیم اتفاق غیرمنتظره یا معجزهای رخ دهد تا بفهمیم دعایمان مستجاب شده و خداوند پاسخ ما را داده است!«دعا»

دام لطف خداوند را دریابید

همه ما در دوره‌هایی از زندگی ممکن است احساس غم و دل‌تنگی و تنهایی کنیم و بااینکه می‌دانیم خداوند رحمان و رحیم است و هرگز ما را رها نمی‌کند باز آرامش و شادی واقعی را در دل نداشته باشیم. شاید سعی کنیم هرگاه به یاد خدا می‌افتیم و دلمان می‌شکند و یا هرگاه باران می‌بارد یا هنگام اذان می‌شود و در تمام لحظاتی که تصور می‌کنیم به خدا نزدیک‌تریم و احتمال استجابت دعاهایمان بیشتراست او را از ته دل صدا کنیم و منتظر باشیم اتفاق غیرمنتظره یا معجزه‌ای رخ دهد تا بفهمیم دعایمان مستجاب شده و خداوند پاسخ ما را داده است! اما چیزی که نمی‌دانیم این است که باور و تصور ما از ذات اقدس الهی، دعا و اجابت اشتباه است.

توجهتان را به داستانی از کتاب مثنوی جلب میکنم:

کسی بوده که هر شب با خودش ذکر الله می‌گفته تا این‌که یک روز شیطان به دلش می‌اندازد که آخر ای مرد پرحرف تو که این‌همه الله می‌گویی آیا تابه‌حال لبیکی از جانب خدا شنیدی؟ مرد آن شب دلش از این فکر شکست و سرش رو گذاشت و بدون ذکر گفتن خوابید.

در خواب شخصی دید که به او گفت: ای مرد چرا امشب ذکر نگفتی و خوابیدی؟ مرد جواب داد که چون هر چه الله میگم جوابی از جانب خدا نمی‌شنوم می‌ترسم که خدا من را از درگاه خودش رانده باشد … آن شخص به او جواب داد که خدا می‌گوید؛

گفت آن الله تو لبیک ماست     مستی و آن سوز و دردت پیک ماست

اگر شما هم خدا رو صدا می‌کنید و منتظر جوابید اگر دلتان شکسته و هرروز و شب صدایش می‌زنید اما جوابی نمی‌شنوید بدانید که همین صدازدن‌هایتان! همین خدا خدا گفتن‌هایتان! یک جواب از طرف خدا است…. خودش فرموده است: أَمَّن یجُیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ (62- نمل)

همین‌که تو نگران عشق خداوند هستی این دام لطف خدا برای تو هست و زیر هر یارب تو لبیکهاست؛ اما کسی که نادان است گرچه این دعا کردن و الله گفتن برایش کار سختی نیست دستوری هم برای این دعا کردن ندارد و خدا هم شرایطی را فراهم کرده که نیازی به این دعا کردن نداشته باشد

در همه عمرش ندید او دردسر

تا ننالد سوی حق آن بدگهر

درد آمد بهتر ازملک جهان

تا بخوانی مر خدا را در نهان

شما برای خدا عزیزی

خواستم بگویم … اگر شما هم خدا رو صدا می‌کنید و منتظر جوابید اگر دلتان شکسته و هرروز و شب صدایش می‌زنید اما جوابی نمی‌شنوید بدانید که همین صدازدن‌هایتان! همین خدا خدا گفتن‌هایتان! یک جواب از طرف خدا است…. خودش فرموده است: أَمَّن یجُیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ (62- نمل)

[آیا آن شریکان انتخابى شما بهترند] یا آنکه وقتى درمانده‌ای او را بخواند اجابت می‌کند و آسیب و گرفتارش را دفع می‌نماید؟

قید «اضطرار» براى این است که در حال اضطرار، دعاى دعاکننده از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست؛ زیرا تا آدمی درمانده و مضطر نشود، دعایش آن واقعیت و حقیقتی که در حال اضطرار دارد را ندارد … و باز فرموده است وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذا دَعان (سوره البقره، آیه 186): و چون بندگان من از تو سراغ مرا می‌گیرند بدانند که من نزدیکم و دعوت دعاکنندگان را اجابت می‌کنم البته درصورتی‌که مرا بخوانند؛«ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»(سوره مومن آیه 60): با دعا کردن خودتان را مورد اجابت من قرار دهید.

کلام آخر

ما انسانها گویی بر نخستین پله‌های نردبانی قرارگرفته‌ایم که خداوند در بالاترین پله آن است. ما از جایگاه پایین خود با افق دید محدودی که از نیازها و مصالح زندگی خودداریم مرتب خداوند را صدا می‌زنیم که این را به من بده و آن را از من بگیر اما او که از بالا ما را می‌بیند بهتر می‌داند واقعاً به چه چیزی احتیاج داریم. ممکن است یک ماه یا ده سال دیگر بفهمیم که حق با او بوده است! اما متأسفانه در چرخه‌ی این درخواست‌ها و به دست نیاوردن‌ها و نفهمیدن‌هاست که ایمان و آرامش خود را از دست می‌دهیم چراکه در این چرخه محصورشده‌ایم و از حقیقت بزرگ‌تر و مهم‌تر که بالا رفتن از این نردبان و رسیدن به مبدأ آرامش و هستی است، غافل شده‌ایم. درحالی‌که اگر در همان ابتدا فقط خود او را بخواهیم و غیر از او چیزی را طلب نکنیم، با بالا رفتن از پله‌های نردبان تکامل، اسرار هستی برایمان آشکار می‌شود و از حصار نیازها و محدودیت‌های زندگی بشری رها می‌شویم و در آن زمان است که آرامش و شادی مطلق را درک خواهیم کرد….

و در آخر اینکه شاید لازم باشد این را هم بگویم که ضمن ذکر و یاد خدا به یاد داشته باشید

بی جهاد و صبر کی باشد فرج

اگر می‌خواهید فرجی در کارتان حاصل بشود هم به یاد خدا باشید هم تلاش کنید و هم صبر داشته باشید.

منبع: تبیان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *