همه چیز درباره اجرای فاز نخست LEZ

دسته: دسته‌بندی نشده
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲ آبان ۱۳۹۵


همه چیز درباره اجرای فاز نخست LEZ

همه چیز درباره اجرای فاز نخست LEZ

بالاخره فاز نخست اجرای طرح LEZ یا همان کاهش با ثبت دوربینی جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران آغاز شد، طرحی که بر اساس آن از امروز تمامی خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت ورود به محدوده ترافیکی زوج و فرد 50 هزار تومان جریمه میشوند. معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا به ابهامات و سؤالات پیرامون این طرح پاسخ داد.

سرهنگ عین‌الله جهانی درباره اجرای طرح کاهش اظهار کرد: درباره اجرای این طرح وزارت کشور و شهرداری تهران به‌عنوان متولی اصلی می‌توانند جزئیات را ارائه کنند، اما در مورد جریمه دوربینی خودروهای فاقد معاینه فنی پلیس راهور می‌تواند به مسائل مطرح پاسخ دهد.

وی بابیان اینکه جریمه دوربینی خودروهای فاقد معاینه فنی از امروز آغازشده است، گفت: مبلغ جریمه‌ای که توسط دوربینها ثبت می‌شود با مبلغی که توسط مأموران به شکل دستی ثبت می‌شود تفاوتی ندارد و 50 هزار تومان است. درواقع این‌طور می‌توان گفت که از صبح امروز خودروهایی که وارد محدوده طرح زوج و فرد شده و فاقد معاینه فنی باشند توسط دوربینها جریمه خواهند شد.

%d9%87%d9%85%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b2-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c

جهانی درباره اینکه آیا با جریمه دوربینی، اعمال قانون دستی خودروهای فاقد معاینه فنی متوقف می‌شود یا خیر نیز اظهار کرد: جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی به شکل دستی همچنان در تهران و همچنین سراسر کشور اعمال می‌شود و بر اساس قانون در شهرهای بزرگ 50 هزار تومان و در شهرهای کوچک 30 هزار تومان است.

وی درباره محدوده کنترل مکانیزه یا دوربینی نداشتن معاینه فنی نیز گفت: فعلاً ثبت دوربینی این تخلفات تنها در محدوده زوج و فرد انجام می‌شود و دوربینها در مبادی وردی طرح زوج و فرد نصب‌شده‌اند و در خارج از این محدوده جریمه به شکل دستی انجام می‌شود.

جهانی درباره محدوده طرح lez نیز گفت: محدوده زوج و فرد از شمال به بزرگراه همت؛ از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراههای نواب و چمران محدود می‌شود.

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا درباره جریمه خودروهای پلاک شهرستان نیز گفت:‌ با توجه به فعالیت سامانه یکپارچه معاینه فنی اطلاعات مربوط به‌تمامی خودروهای دارای معاینه فنی معتبر در دسترس است و بنابراین خودروهای دارای پلاک شهرهای دیگر نیز اگر فاقد معاینه فنی باشند، جریمه خواهند شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد بانک اطلاعاتی پلیس برای ثبت جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران، سامانه یکپارچه معاینه فنی یا همان سیمفا به‌منظور متمرکز کردن اطلاعات تمامی مراکز معاینه فنی کشور طراحی و اجراشده و منبع اطلاعات پلیس نیز همین سامانه است.

جهانی در مورد اینکه چه خودروهایی باید معاینه فنی داشته باشند، افزود:‌ طبق قانون تمامی خودروهایی که پنج سال از تاریخ تولیدشان گذشته باشد باید برگه معاینه فنی خود را دریافت کنند. البته رانندگان برای اطلاع از معتبر بودن گواهی معاینه فنی خود می‌توانند به سامانه سیمفا مراجعه کرده و از وضعیت خود اطلاع حاصل کنند. معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا درباره این سؤال مبنی بر اینکه اگر خودرویی فاقد معاینه فنی بوده اما رقم سمت راست پلاکش با روزهای هفته تطبیق داشته باشد جریمه خواهد شد یا خیر گفت: اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد، دیگر رقم سمت راست پلاکش مجوز حضورش در محدوده طرح زوج و فرد نبوده و این خودرو در تمامی روزهای سال جریمه خواهد شد. البته اگر خودروی معاینه فنی نداشته و در روز غیر مرتبط هم وارد محدوده طرح زوج و فرد شود علاوه بر جریمه نداشتن معاینه فنی، به دلیل ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد نیز جریمه خواهد شد.

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در پاسخ به پرسش یکی دیگر از مخاطبان در مورد اینکه آیا امکان اجرای این طرح در شهری همچون مشهد نیز وجود دارد؟ گفت: نه‌تنها در شهر مشهد که این طرح در تمامی شهرها و کلان‌شهرها قابلیت اجرا دارد و البته فاز نخست آن در کلان‌شهرها باید اجرایی شود که در صورت نصب تجهیزات موردنیاز برای اجرای این طرح، پلیس آمادگی اجرای آن را دارد اما فعلاً طرح در تهران اجرا می‌شود.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *