هزینه خدمتکار، جزو نفقه زن محسوب می‌شود

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵


هزینه خدمتکار، جزو نفقه زن محسوب می‌شود

هزینه خدمتکار، جزو نفقه زن محسوب میشود

طی - خدمتکار - کار منزل - نظافت

  باید بدانید که منظور قانونگذار از نفقه این موارد است: مسکن، البسه، غذا و اثاث خانه که بهطور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد. تازه اگر زن به داشتن خدمتکار عادت داشته یا به خاطر بیماری یا نقص عضو نیاز به چنین فردی داشته باشد، هزینه استخدام خدمتکار هم جزء نفقه است.

حالا شاید بعضی آقایان زرنگ فکر کنند که هرکدام از اینها به‌تنهایی «نفقه» است، در حالی‌که این‌طور نیست و در واقع، نفقه متشکل از همه این موارد است و هیچ‌یک به‌تنهایی نفقه محسوب نمی‌شود. در واقع، اگر مردی یکی از اینها را تأمین کند، تکلیفش را کامل انجام نداده است، چون همه این موارد باید فراهم شود.

نکته: نفقه فقط در عقد دایم وجود دارد؛ یعنی در عقد موقت یا همان صیغه، مرد تعهدی به دادن نفقه ندارد. در ضمن، زن برای این‌که نفقه بخواهد، باید از همسرش تمکین کند.

اگر مردی به همسرش نفقه ندهد و امکان این هم نباشد که دادگاه او را به دادن نفقه مجبور کند، آن‌وقت زن می‌تواند درخواست طلاق کند.

البته اگر شوهر آه در بساط نداشته باشد و نتواند نفقه بدهد، زن نمی‌تواند مستقیماً درخواست طلاق کند، بلکه اول باید به دادگاه خانواده برود. پس‌ازآنکه حکم و اجراییه به سود زن صادر شد، می‌تواند برای دریافت نفقه اقدام کند. باوجود همه این موارد، اگر بازهم مرد نفقه زن را ندهد، آن‌وقت زن می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند و دادگاه هم زوج را به طلاق همسرش اجبار می‌کند. در این مرحله، اگر حکم طلاق از طرف شوهر اجرا نشود، دادگاه خودش وارد عمل می‌شود و طلاق زن را می‌گیرد.

لازم به ذکر است در شروط ضمن عقد که در سندهای ازدواج درج‌شده است قانون‌گذار در چند مورد حق طلاق را دودستی تقدیمتان کرده است؛ یعنی به شما اجازه داده بدون دردسر در شرایطی از همسرتان جدا شوید.

یکی از آن شرایط نپرداختن نفقه از سوی مرد است، پس اگر همسرتان این شرط را امضا کند به شما ضمن عقد ازدواج، اختیار یا وکالت داده است که اگر به مدت 6 ماه هزینه‌های زندگی شما را تأمین نکند، شخصاً یا توسط وکیل بتوانید از وی طلاق بگیرید. منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *