نکات طلایی در نوشتن چک

دسته: حقوق و اجتماع , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۲ آذر ۱۳۹۵


نکات طلایی در نوشتن چک

نکات طلایی در نوشتن چک

 947985337

مواردی که لازم است دارندگان چک و صاحبان حساب جاری رعایت کنند تا از دسته چک آنان سوءاستفاده نشود:

1- هرگز چک را ندهید دیگری برایتان بنویسد هر چقدر هم آن فرد مورد اعتماد شما باشد این کار اشتباه است و دیر یا زود شما را به درسر می‌اندازد.

2- در قسمت «مبلغ چک» هم تومان را بنویسید و هم ریال را؛ مثلا دومیلیون تومان برابر با بیست میلیون ریال.

3- در قسمت «در وجه» سعی کنید که وجه را به اسم شخص بنویسید و تا می‌توانید از نوشتن کلمه حامل خودداری کنید.

4- بعد از آن‌که اسم طرف را نوشتید، برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی اگر چک بابت قرارداد خاصی است بنویسید که چک «بابت»چه چیزی صادرشده است، ضمن این‌که در قرارداد هم شماره چک و مشخصات آن ذکر شده باشد.

5- در داخل شکل مستطیل که باید مبلغ به عدد نوشته شود سعی کنید از سمت چپ با کمترین فاصله به حرف «ر»در کلمه« ریال» شروع به نوشتن کرده و پس از نوشتن مبلغ در جلوی آن تا انتهای مستطیل خط تیره کشیده شود یعنی سعی کنید طوری عدد را بنویسید که نشود یک عدد مثلاً یک صفر جلوی آن اضافه کرد.

6- پس از نوشتن عدد مورد نظر برای جلوگیری از افزودن رقم به جای آن‌که چسب نواری روی مبلغ چسبانیده شود، زیرا این برچسب را می‌شود با بخارآب کتری به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه اثری از بین برد؛ کار بهتر این است که زیر چک آن قسمتی که عدد را می‌نویسید یک کاربن را به‌صورتی‌که تصویر نوشته شما پشت چک بیفتد استفاده کنید.

7- سعی کنید متن چک را با اعصابی آرام بنویسید و از شتاب‌زدگی و عجله در نوشتن خودداری کنید و تا آن‌جا که ممکن است بدون قلم‌خوردگی باشد.

8- چنان‌چه بدون قلم‌خوردگی چک را نوشتید و امضا کردید در بالای شکل مستطیل که رقم را نوشتید این کلمه را امضا کنید؛ ×بدون خط خوردگی× و دو طرف آن را با علامت ضربدر «×» ببندید و اگر چنان‌چه در هنگام نوشتن دچار قلم‌خوردگی شد و لو این‌که یک حرف یا یک عدد باشد پشت چک قید کنید که مبلغ فلان و تاریخ فلان صحیح است و قلم‌خوردگی از اینجانب می‌باشد این جمله را در پشت چک در گوشه‌ای قید کنید و امضا نموده و سپس زیر آن‌را خط بکشید.

9- در انتخاب امضا برای چک سعی کنید از امضا ساده که قابل جعل باشد خودداری کنید و زیر امضا نام و نام خانوادگی را به همراه تاریخ با خط خود قید نمایید.

10- پس از صدور چک ته چک را نیز کامل کنید و تاریخ چک و مبلغ چک و این‌که چک را به چه کسی دادید؛ حتما قید کنید.

11- از نمونه امضا خود در قسمت ته چک و برگ چک خودداری کنید تا چنان‌چه مورد سرقت قرار گرفت جعل نمونه امضا صورت نگیرد.

12- همیشه سعی کنید دسته چک را در جای امن قرار دهید و از قرار‌دادن آن در ماشین و یا کشوی میزکاری که فاقد قفل است و یا جیب پیراهن خودداری کنید.

13- چنان‌چه دسته چک یا یک برگ از وراق چک مفقود یا مورد سرقت قرار گرفت در اسرع وقت به بانک اطلاع دهید و طبق ماده 14 قانون چک ظرف مدت یک هفته به دادسرا مراجعه نموده و ضمن طرح شکایت دستور قضایی را به بانک تحویل دهید. چنان‌چه دستورقضایی انجام نشود بانک مسؤولیتی نخواهد داشت و می‌تواند وجه چک را پرداخت نموده و یا چک را برگشت بزند.

14- اگر در متن چک جعل و دست‌کاری صورت گیرد و یا مورد کلاه‌برداری قرار گیرد و یا اختلاف حساب وجود داشته باشد مطابق دستور بند 13 عمل کنید.

15- چنان‌چه معامله و یا قراردادی با چک صورت گرفت شماره چک و مبلغ چک و تاریخ آن حتماً در متن قرار داد قید شود.

16- از ضمانت با چک نسبت به افرادی که نمی‌شناسید یا احتمال عدم پرداخت او را می‌دهید خودداری کنید.

17- باتوجه به مشکلات و تراکم کار در بانک و برای جلوگیری از برگشت خوردن چک سعی کنید مبلغ چک را یک روز قبل از موعد آن در بانک تأمین نمایید.

18- چنان‌چه در تأمین وجه چک در موعد مقرر دچار مشکلی شدید حتما با دارنده چک هماهنگی کنید و به او اطلاع دهید و از او درخواست مهلت نمایید تا با برگشت‌ خوردن چک و بد حسابی مواجه نشوید.

19- کسی که چک بلامحل صادرکند علاوه براین‌که دادگاه او را به مبلغ چک محکوم می‌کند به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

20- چنان‌چه چکی را بابت ضمانت یا تخلیه ملکی به طرف مقابل دادید حتماً از او رسید اخذ کنید.

21- اول متن چک را بنویسید و بعد امضا کنید و از امضاکردن چک بدون مبلغ و تاریخ جداً خودداری کنید.

22- هنگام تحویل چک از بانک مطمئن باشید که تمام ورقهایش کامل است. منبع: دادگران


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *