نامه دمشق به سازمان ملل درباره تجاوزهای ترکیه

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۳ اسفند ۱۳۹۵


نامه دمشق به سازمان ملل درباره تجاوزهای ترکیه

نامه دمشق به سازمان ملل درباره تجاوزهای ترکیه

619906676

وزارت خارجه سوریه از شورای امنیت خواست تا به مسؤولیتهای خود در زمینه جلوگیری از تجاوزهای ترکیه علیه ملت سوریه عمل کند.

دنیای حقوق به نقل از سانا، وزارت خارجه سوریه درباره تجاوزهای خطرناک و مکرر ترکیه علیه حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، دو نامه خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت این سازمان نوشت.

در این دو نامه آمده است که اقدامات ترکیه در چارچوب تجاوزهای ادامه‌دار این کشور علیه نظام سوریه صورت می‌گیرد که از بیش از 5 سال قبل از طریق ارائه انواع کمکهای نظامی و مادی و لجستیکی به گروههای تروریستی مسلح و تسهیل ورود تروریستهای بیگانه به خاک سوریه، آغازشده است.

دولت سوریه در این دو نامه از شورای امنیت خواست که به مسؤولیتهای خود در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و جلوگیری از تجاوزهای ترکیه علیه سوریه و ملت آن عمل کند.

بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل روز پنج‌شنبه 28/11/1395 طی سخنانی در آستانه تأکید کرد: ترکیه مسؤول کنترل مرزهای خود است، اما نه‌تنها این کار را انجام نمی‌دهد، بلکه ورود دهها هزار تروریست به سوریه را تسهیل کرده است و باید اقدامات قاطعی برای بستن مرزهای ترکیه به روی تروریستها اتخاذ کرد.

رئیس هیأت نمایندگان دولت سوریه در مذاکرات آستانه با بیان این‌که ترکیه نمی‌تواند هم‌زمان نقش روشن‌کننده آتش و آتش‌نشان را ایفا کند از دولت این کشور خواست که نیروهای خود را از خاک سوریه خارج کند و به بیانیه نشست آستانه 1 که بر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید دارد، پایبند باشد.

بن علی ییلدریم نخست‌وزیر ترکیه روز سه‌شنبه 26/11/1395 در سخنانی تأکید کرد: شبه‌نظامیان موردحمایت ترکیه کنترل بخشهای گسترده‌ای از شهر الباب را از تروریستهای داعش باز پس گرفته‌اند.

شهر الباب واقع در استان حلب در فاصله 30 کیلومتری مرزهای ترکیه واقع‌شده است که هم‌اکنون از سمت شمال، غرب و شرق در محاصره نیروهای ترکیه و معارضان است.

ترکیه 24 آگوست گذشته (3 شهریور 95) دخالت نظامی خود در سوریه با نام عملیات درع الفرات (سپر فرات) را برای اشغال شهر الباب آغاز کرد. اردوغان مدعی است که عملیات سپر فرات باهدف رفع تهدیدات تروریستی علیه ترکیه و در رأس آن داعش و کمک به ائتلاف بین‌المللی است.

ترکیه از ابتدای بحران سوریه ضمن تسهیل ورود تروریستهای بیگانه به این کشور، انواع کمکها را در اختیار گروههای تروریستی قرار می‌دهد و اینک این گروههای تروریستی به دردسری برای نظام اردوغان تبدیل شده‌اند. منبع: خبرگزاری تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *