میشل عون در انتخاباتی پرحاشیه، به‌عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور لبنان انتخاب شد

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
جمعه - ۱۴ آبان ۱۳۹۵


میشل عون در انتخاباتی پرحاشیه، به‌عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور لبنان انتخاب شد

میشل عون در انتخاباتی پرحاشیه، بهعنوان سیزدهمین رئیسجمهور لبنان انتخاب شد

 310507454

میشل عون در دور نخست رأیگیری انتخاب رئیسجمهور لبنان در مجلس این کشور آرای لازم را به دست نیاورد و رأیگیری به دور دوم کشیده شد.

در دور نخست رأی‌گیری، از 127 نماینده 83 نفر به میشل عون رأی دادند.

این در حالی است که وی برای رسیدن به ریاست جمهوری نیازمند حداقل 86 رأی بود.

36 نماینده در این رأی‌گیری برگه سفید و یا رأی ممتنع دادند و 6 رأی نیز باطل شد. یک رأی نیز به یکی دیگر از نمایندگان به نام زوین داده شد.

با کشیده شدن رأی‌گیری به دور دوم، میشل عون برای رئیس‌جمهور شدن تنها به 65 رأی نیازمند خواهد بود.

تعداد آرا در دور دوم رأی‌گیری به 128 نفر رسید و رئیس مجلس لبنان خواستار رأی‌گیری دوباره شد.

دور دوم انتخابات رئیس‌جمهور لبنان به دلیل عدم مطابقت تعداد برگه‌ها با تعداد نمایندگانی که رأی داده بودند، باید تکرار می‌شد. 127 نماینده در جلسه پارلمان لبنان حضور داشتند ولی در صندوق رأی‌گیری 128 رأی انداخته‌شده بود که به همین دلیل دور دوم انتخابات رئیس‌جمهور لبنان تکرار شد.

درحالی‌که رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور، همچنان در پارلمان لبنان در جریان بود، خودروی انتقال رئیس‌جمهور به کاخ ریاست جمهوری، به ساختمان پارلمان رسید.

نبیه بری، پس از مشخص شدن این موضوع، خشمگین شد و خطاب به نمایندگان گفت: «نیم ساعت نمی‌توانید روی صندلیهایتان بنشینید؟ همگی سر صندلیهایتان بنشینید تا اوراق رأی‌گیری دوباره توزیع شود.» به‌این‌ترتیب، توزیع اوراق رأی‌گیری در دور دوم دو بار صورت گرفت تا از بروز تقلب جلوگیری شود.

درصورتی‌که میشل عون می‌توانست در دور دوم رأی‌گیری، 50 + 1 از آرای نمایندگان را کسب کند، رئیس‌جمهور لبنان می‌شد.

نبیه بری خطاب به نمایندگان گفت: «تمام مردم لبنان و جهان، در حال رصد انتخاب رئیس‌جمهور هستند؛ جایی برای شوخی وجود ندارد. هیأتهای دیپلماتیک نیز در سالن حضور دارند و آنچه اتفاق افتاده، به‌هیچ‌وجه قابل افتخار نیست.»

به دلیل تقلب صورت گرفته در رأی‌گیری در دور دوم و سوم و شمارش 128 رأی، اخذ رأی نمایندگان چهار بار تکرار شد.

پس از رأی‌گیری و شمارش آرا، میشل عون رئیس جریان ملی آزاد لبنان، با کسب اکثریت آرا به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد.

به‌این‌ترتیب لبنان پس از دو سال و نیم صاحب‌دولت می‌شود. میشل عون 81 ساله از فرماندهان اصلی در جریان جنگ داخلی لبنان بوده و از سال 2006 به جمع متحدان حزب‌الله پیوسته است.

پیش‌ازاین میشل سلیمان آخرین رئیس‌جمهوری لبنان بود که در مه 2014 دوره ریاستش به پایان رسید و گروههای سیاسی از آن زمان تاکنون بر سر انتخاب رئیس‌جمهوری جدید به توافق نرسیده بودند.

میشل عون در حالی به‌عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهوری لبنان به قدرت رسید که سعد حریری، رئیس جریان المستقبل و نخست‌وزیر سابق لبنان نیز طی چند روز گذشته از حمایتش از وی خبر داده بود. سعد حریری و جریان 14 مارس از منتقدان جدی حزب‌الله لبنان هستند و آقای حریری گفته بود که این حمایت را در راستای تلاش برای پایان دادن به خلأ ریاست جمهوری در این کشور انجام داده است.

منبع: انتخاب


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *