مردانه یا زنانه بودن اعتیاد، مسئله این است

دسته: گزارش حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۴ شهریور ۱۳۹۵


مردانه یا زنانه بودن اعتیاد، مسئله این است

مردانه یا زنانه بودن اعتیاد، مسئله این است

329139115

تصور قالب جامعه درباره اعتیاد آن است که مواد مخدر و سوءمصرف مواد عمدتاً پدیده‌ای مردانه است درحالی‌که بیشترین قربانیان این ماده مرگ‌آور، زنان و دختران هستند. زنانی که پس از گرفتار شدن در دام اعتیاد درزمانی کوتاه به آخر خط می‌رسند و از جامعه و خانواده طرد می‌شوند.
اعتیاد معضلی اجتماعی و درعین‌حال جهانی است که بیشتر کشورها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ ضمن اینکه کشور ما نیز مستثنا از این امر نبوده است و نیست.
پیش‌تر هر وقت از اعتیاد و معتاد سخن به میان می‌آمد، خیلیها، مردی را در ذهن خود تجسم می‌کردند که معتاد است اما انگار این روزها برخی مدعی‌اند که اعتیاد زنانه است.
ادعاهای متفاوتی درباره زنانه یا مردانه شدن اعتیاد در کشور وجود دارد و البته در پس همه این اظهارات مستنداتی وجود دارد که به برخی گفته‌ها عینیت می‌بخشد.
آمار و ارقام موجود هم حکایت از آن دارد که از یک‌میلیون و 325 هزار معتادی که در کشور بسر می‌برند، پنج درصد، زن هستند. این آمار همچنین گویای آن است که طی پنج سال اخیر، اعتیاد در زنان تا 2 برابر رشد داشته است.
علاوه براین مطالعات و مشاهدات نشان می‌دهد که تغییر الگوی مصرف معتادان از سنتی به محرک صنعتی و کاهش تفاوتهای جنسیتی در سوءمصرف مواد بر آمار معتادان زن در کشور افزوده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی دراین راستا برای معضل اعتیاد، مشکلات زنان معتاد و اینکه آیا اعتیاد زنانه شده است یا خیر، میزگردی را با کارشناسان برگزار کرد که پرویز افشار، سخنگو و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام و علیرضا احمدیان مدیرکل برنامه‌ریزی و ارزشیابی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، کارشناسان این میزگرد بودند.

** آیا افزایش شمار زنان معتاد در پاتوق حاکی از افزایش جمعیت آنان است؟

افشار در پاسخ به این سؤال چنین جواب می‌دهد: مشاهده زنان معتاد در پاتوقها (محل تجمع معتادان )به معنای آن نیست که اعتیاد زنان در پنج سال اخیر، پنج برابر شده است بلکه به آن معناست که مدت‌زمانی که افراد به آخر خط رسیده‌اند کوتاه‌تر شده است به همین علت در خیابان بیشتر مشاهده می‌شوند.
وی در توضیح این اظهارات می‌افزاید: اگر زن معتاد از وضعیت بهتری برخوردار باشد و به آخر خط نرسیده باشد در خیابان نیز کمتر دیده می‌شود. بنابراین مشاهده زنان معتاد در پارکها و یا پاتوقها تنها مبین زنانه شدن اعتیاد یا افزایش شمار آنان نیست.
آمار اعتیاد زنان در سال 80 حکایت از آن دارد که زنان، پنج درصد کل معتادان را تشکیل می‌دهند؛ حال‌آنکه در طرحی که سال 90 اجرا شد و البته روش‌شناسی یا متدولوژی آن با طرح اولیه متفاوت بود، شاهد آن بودیم که این رقم به 9 درصد رسیده و این، یعنی آنکه سن اعتیاد زنان درمجموع شمارش معتادان 2 برابر شده است.

** الگوی مصرف مواد در زنان مهم‌تر از اعتیاد آنان

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، الگوی مصرف مواد در زنان را مهم‌تر از اعتیاد آنان عنوان کرد و گفت: این مبحث مهم‌تر از اعتیاد است. متأسفانه زنان به علت ورودشان به برخی مکانهای زنانه همچون آرایشگاه‌ها و سالنهای ورزشی در معرض موادی هستند که مشتقات این مواد عمدتاً از مواد صنایعی جدید همچون آمفتامینها تشکیل‌شده است.
وی بابیان اینکه زنان، مواد محرک صنعتی را براثر القائات مراکز یادشده عمدتاً برای کاهش وزن، تناسب‌اندام، ابراز وجود و در معرض توجه قرار گرفتن مصرف می‌کنند؛ افزود: گرچه این مواد وابستگی جسمی زیادی ایجاد نمی‌کنند اما وابستگی روانی و تخریب مغزی بالایی دارند و درمانشان ساده نیست؛ ضمن اینکه درمان این نوع وابستگیها نه‌تنها گران که خیلی وقت‌گیر است و به مداخلات روان‌شناسی هم نیاز دارد.

** رغبت به مصرف مواد محرک صنعتی در زنان بیشتر است

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره رغبت زنان به مصرف مواد مخدر صنعتی می‌گوید: هیچ مطالعه‌ای که نشان دهد زنان بیشتر به مصرف مواد مخدر سنتی و یا مواد محرک صنعتی گرایش دارند در دست نداریم؛ اما مطالعات میدانی کوچک حکایت از آن دارد که گرایش زنان به سمت مواد محرک صنعتی بیشتر است.
افشار درعین‌حال مصرف مواد محرک صنعتی را آسان بیان می‌کند و اظهار می‌دارد: برخی زنان از روی ناآگاهی و راحتی مصرف به سمت این مواد محرک ترغیب می‌شوند غافل از آنکه پس از مدتی با مشکل وابستگی روبرو می‌شوند.
وی مکانیسم عدم گرسنگی را از عوارض جانبی مواد محرک صنعتی و روان‌گردان ذکر می‌کند و اینکه با این عارضه، وابستگی ایجاد می‌شود و آنجاست که فرد دچار بدخلقی، افزایش ضعف، عرق ریزی، بی‌خوابی، کم‌خوابی وبی اشتهایی می‌شود.
** چقدر معتاد داریم؟
و اما آمار جدید معتادان کشور که به گفته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هنوز استخراج‌نشده است. وی اظهار می‌دارد: اجرای طرح شیوع شناسی به پایان رسیده است و اینک نیازمند تحلیل و کار کارشناسی متخصصان هستیم تا آمار جدید معتادان اعلام شود.
این مقام مسؤول در ستاد مبارزه با مواد مخدر، آخرین آمار معتادان را به سال 90 مربوط می‌داند که در آن سال ‌شمار معتادان را یک‌میلیون و 325 هزار تن عنوان کردند.
افشار ادامه می‌دهد: به‌طورقطع الگوی مصرف، الگوی شیوع مواد مخدر و نیز جنسیت مصرف‌کنندگان نسبت به گذشته تغییر کرده است.

** درمان؛ قدم اول حمایت اجتماعی معتاد است

افشار، درمان اعتیاد را اولین قدم برای حمایت اجتماعی از معتاد می‌داند و اظهار می‌دارد: موضوع حمایت از افراد معتاد در حیطه یک اداره یا یک ستاد نیست. بحث حمایت از گروه‌ها ی آسیب‌پذیر و یک دهک از افرادی که از مواهب حمایتها برخوردار نمی‌شوند بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و دراین زمینه ما با مشکلات جدی روبرو هستیم.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به قانون مبارزه با مواد مخدر به‌عنوان قانونی جامع می‌افزاید: در ماده 15 این قانون و در تبصره ب ذیل ماده آمده است؛ وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تحت پوشش قرار دادن درمان و کاهش آسیبهای معتادان بی‌بضاعت را به‌عنوان یک تکلیف خاص دانسته است.
وی در ادامه می‌گوید: وزارت تعاون طبق این قانون باید فرصتی فراهم کند تا همه مردم و به‌ویژه معتادان با همه نوع پوشش بیمه‌ای، بتوانند از بیمه‌ها ی بستری استفاده کنند که این نیز به‌عنوان یک تکلیف عام دانسته شده است و باید ببینیم کدام‌یک از این تکالیف تاکنون انجام‌شده است؟
افشار، ایجاد 2 تا سه هزار فرصت شغلی برای معتادان بهبودیافته را نتیجه هم‌افزایی دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت تعاون و بهزیستی در حمایت از معتادان برمی‌شمرد.
این مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر درعین‌حال به نکته‌ای اشاره می‌کند و آن اینکه وقتی در کشوری فرصت شغلی برای افراد عادی وجود ندارد، خیلی نباید انتظار ایجاد شغل برای معتادان بهبودیافته را داشت. این، خارج از حد تصور و حتی حاکمیت است.
وی با طرح این سؤال که برای حمایت از معتادین چه کنیم؟ می‌افزاید: به نظر بنده؛ بسنده کردن به بضاعت دولتی حاکمیت وتوان دولت و حاکمیت امر نابجایی است و باید به سمتی برویم که مردم، خود، بخشی از این موضوع را به بر عهده بگیرند.
وی ادامه می‌دهد:90 درصد بار درمان معتادان بر عهده بخش خصوصی و سازمانهای مردم‌نهاد است که خود مردم پول آن را پرداخت می‌کنند بنابراین باید درزمینهٔ حمایت اجتماعی و شغلی هم‌چنین اتفاقی بیفتد.
وی همچنین از ایجاد مجمع حمایت از بهبودیافتگان اجتماعی و صیانت از بهبودیافتگان خبر می‌دهد و می‌افزاید: اساسنامه این مجمع تنظیم‌شده است.

**هویت نوزادان معتاد

افشار همچنین با اشاره به بحث هویت نوزادان معتاد هم خاطرنشان می‌کند: هماهنگیهایی راجع به هویت و حضانت نوزادان معتاد در ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام‌شده است. ممکن است این نوزادان تک والدی باشند و والدشان مشخص نباشد؛ همچنین اگر بد سرپرست باشند سازمانهای متولی همچون سازمان بهزیستی باید حضانت آنان را بر عهده بگیرد.
افشار می‌گوید: مشکلات نوزادان معتاد زیاد است این مشکلات موردنظر مسؤولان نیز هست و البته که مردم هم باید پای‌کار بیایند و کمک کنند.

** بزرگ‌ترین مشکل زنان بهبودیافته وجود اقامتگاه است

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زنان معتاد بهبودیافته را رها بودن و نداشتن یک اقامتگاه بیان می‌کند.
وی می‌گوید: برای رفع مشکل نداشتن اقامتگاه زنان معتاد «شلتر» یا اقامتگاه موقت شبانه را راه‌اندازی کردیم که اکنون هفت‌تا هشت استان، شلتر دارند. این مراکز مختص اقامت شبانه معتادان است یعنی روزها می‌روند سرکار و شبها به شلتر برمی‌گردند. برخی شلترها هم یک وعده‌غذا دارند که به معتادان می‌دهند.
افشار، شلترها را فقط هم ویژه زنان ندانست و گفت که مکانهای یادشده برای معتادان مرد هم تعبیه‌شده است.
وی می‌گوید: راه‌اندازی و توسعه شلترها به‌عنوان اولویت ستاد ارسال 94 به‌عنوان یک تکلیف بر عهده بهزیستی گذارده شده است و منابع آن از محل اعتبارات کاهش آسیبها تأمین می‌شود. ضمن اینکه در سال 94 چند شلتر ایجاد شد و در سال 95 نیز این مهم باید توسعه یابد.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، شمار شلترهای خاص زنان را پاسخگوی نیاز نمی‌داند و نیاز زنان معتاد را خیلی بیش از اینها ارزیابی می‌کند.
وی می‌افزاید: البته برکنار شلترها مرکز نگهداری زنان معتاد هم وجود دارد که علاوه بر اقامت شبانه خدمات توانمندسازی را انجام می‌دهند. این مراکز نگهداری توسط سازمانهای مردم‌نهاد راه‌اندازی شده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: بعضی مراکز درمان اعتیاد هم ویژه زنان معتاد است که کمپهای زنانه زیر نظر ماده 15 قانون ستاد مبارزه با مواد مخدر ازجمله این مراکز به شمار می‌آیند؛ علاوه براین مراکز بهاران هم داریم.
افشار می‌افزاید: از مجموع 44 مرکز بهارانی که باید ایجاد می‌شد 22 مرکز راه‌اندازی شده است که دوتای آن ویژه زنان است که یکی کاملاً فعال و دیگری نیمه فعال است.

** برای درمان اعتیاد دیر شروع کردیم

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: رهبر معظم انقلاب در جلسه خود با مسؤولان فرمودند برای درمان اعتیاد دیر شروع کردیم. ایشان با زبان نرم گفتند که دنبال مقصر نگردید! این کار را 20 سال دیر شروع کردیم اما همه باهم باید آن را به سرانجام برسانیم.
افشار با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بااینکه اعتیاد از میان پنج آسیب مطرح جامعه از همه مهم تراست، تاکید کرد: با بیانات رهبری وظیفه سنگین ما مشخص است و البته آقا، سالها پیش این مطلب را متذکر شده بودند که همه باید به فکر بیفتند. من چندین صحبت هم از امام راحل دارم که مهم‌ترین اولویت پس از جنگ را اعتیاد بیان کرده بودند.
وی خاطرنشان می‌کند: پس از جنگ از امام خمینی (ره) می‌پرسند: جنگ تمام شد اکنون اولویت و مشکل ما چیست و ایشان می‌گویند اعتیاد. می‌گویند آن‌قدر معتاد نداریم. می‌گویند در آینده اعتیاد دامن‌گیرتان می‌شود و از الآن باید به فکر باشید.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌افزاید: از سال 68 تاکنون همه‌ساله رهبر معظم انقلاب به‌صراحت در سخنرانیهایشان به موضوع اعتیاد به‌عنوان اولویت اول اشاره‌کرده‌اند.
وی به دست‌نوشته مقام معظم رهبری در منشور مبارزه با مواد مخدر اشاره می‌کند و می‌افزاید: ایشان با ابلاغ سیاستهای کلان دست‌نوشته‌ای بسیار زیبا دارند که در آن این‌طور نگاشته‌اند؛ «امیدواریم سران قوا سهمشان را دراین مبارزه (مواد مخدر) مشخص کنند و طوری قدم بردارند که پس از مدتی به این نتیجه نرسیم که برآورد آقایان نادرست بوده و کارها بر زمین‌مانده است.»
افشار، حل مشکل اعتیاد را دغدغه همه مسؤولان می‌داند و معتقد است که در حوزه مواد مخدر کم‌کاری شده است، حال که متوجه شدیم باید پای‌کار بایستیم و کم‌کاریها را جبران کنیم.
** خلائی در اسناد بالادستی مبارزه با مواد مخدر نداریم
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: راجع به اسناد بالادستی و سندهای پشتیبان، سندهای اجرایی، راهکارها و استراتژیها مبارزه با مواد مخدر خلائی نداریم ما سیاست کلان مبارزه با مواد مخدر راداریم که توسط مجمع تشخیص به تصویب رسیده است.
وی یادآور می‌شود که 2 سند خوب درزمینهٔ مبارزه با مواد مخدر وجود دارد یکی در بحث کاهش تقاضا و دیگری سند جامع فرهنگی و پیشگیری و استراتژیهاست. دراین سند وظایف مشخص‌شده است و البته راجع درمان اعتیاد هم سندداریم.
افشار از راه‌اندازی کمیته زنان و خانواده طی 2 سال گذشته خبر می‌دهد و اضافه می‌کند دراین کمیته دستگاه‌ها ی مربوط به زنان، وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان ورزش، صداوسیما وزنان ریاست جمهوری عضوند و کار انجام می‌دهند.
بدنه مشورتی این کمیته بنام شورای مشورتی دبیر کل ستاد است که متشکل از متخصصان حوزه‌ها ی مختلف است؛ این متخصصان دغدغه‌ها ی زیادی دارند و هرماه جلسه‌ای درباره یک موضوع برگزار می‌کنند.

** خلاء در آینده‌نگری اعتیاد وجود دارد

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بابیان اینکه در مبحث آینده‌پژوهی و آینده‌نگری اعتیاد خلاء زیادی داریم، می‌گوید: متخصص آینده‌نگری و آینده‌پژوهی کم داریم و معتقدم یکی از سازمانهایی که باید دراین زمینه به ما کمک کند نظام روانشناسی است و بسیار علاقه‌مندیم که از توان نظام سازمان روانشناسی کشور استفاده کنیم که البته تاکنون این مهم محقق نشده است.
**برای جلوگیری از زنانه شدن اعتیاد چه باید کرد؟
افشار درباره این سؤال، چنین پاسخ می‌دهد که نتیجه تجربیات به‌دست‌آمده ما از دنیا به‌ویژه وین و نیویورک آن است که مداخلات ما در کشورهای درحالی‌که توسعه؛ مداخلات دیررسی است؛ یعنی ما صبر می‌کنیم تا شاکله شخصیتی افراد شکل بگیرد و بعد تلاش می‌کنیم تا در آنها تغییر ایجاد کنیم و حال‌آنکه در کشورهای دنیا این مداخلات زودرس است و از مرحله پیش‌دبستانی و 2 سال اول ابتدایی آغاز می‌شود.
وی می‌افزاید: در طول 7 – 8 سال اول زندگی‌بخش عمده‌ای ازآنچه باید در فرد شکل می‌گیرد، شکل‌گرفته است؛ فکرمی کنم باید بازنگری جدی درباره پیشگیری از اعتیاد داشته باشیم و مردم را به این سمت سوق بدهیم. هم‌اینک نیز با بهزیستی هماهنگ شده‌ایم تا در مهدهای کودک، بحث پیشگیری از اعتیاد ورود یابد.
وی در ادامه می‌افزاید: به وزارت آموزش و پروش هم برای پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان اعتباراتی البته نه‌چندان بالا، داده‌ایم؛ اما تاکید براین است که امسال موضوع پیشگیری از اعتیاد و آموزش در برنامه 2 سال ابتدایی گنجانده شود که این مهم محقق شده است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌افزاید: علاوه براین باید مداخله برای مصون‌سازی زنان در مقطع نوجوانی، جوانی و مادر شدن داشته باشیم.
وی می‌گوید: یک جمعیت عمومی داریم با نگاه حداکثری درمی‌یابیم که چهار درصد کل جمعیت را معتادان، 96 درصد را سالمندان تشکیل می‌دهند و البته از این جمعیت 50 درصد زن و مابقی مردند.
افشار با تاکید بر گلوگاه‌ها ی مهم اعتیاد در جامعه می‌گوید: باید ببینیم این گلوگاه‌ها کجا هستند و باوجود کمبود منابع مالی چطور می‌توانیم به اینها دسترسی پیدا کنیم و آن قشر که در سن بالا بیشتر در معرض خطرند در اولویت قرار بگیرند.
وی تاکید می‌کند: همه در سن پایین در معرض خطر قرار دارند و همه باید مدنظر باشند که این موضوع در نظام آموزش‌وپرورش دیده‌شده است.
افشار، خانواده معتادان را در معرض بیشترین خطر اعتیاد می‌داند و می‌افزاید: از سال گذشته حدود هفت هزار مرکز راه‌اندازی شده‌اند که به خانواده معتادان مشاوره ارائه می‌دهند.
وی خاطرنشان می‌کند: وقتی یک نفر از خانواده معتاد به کلینیکی مراجعه می‌کند همه استرسها متوجه خانواده است یعنی هنجار نابجایی شکل می‌گیرد و فشارهایی به خانواده وارد می‌شود اینجاست که مداخله صورت بگیرد که البته مراکز فقط به درمان معتاد بسنده نکنند و به بحث پیشگیری خانواده هم بپردازند.

**چرا نمی‌توانیم آمار را کاهش دهیم؟

سعید صفاتیان رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم دراین میزگرد گفت: اعتیاد زنان یک‌زمانی قوانین خاصی نداشت اما اکنون دارای قانون، برنامه و سیاستهای کلی نظام است اما باید دید که چرا نمی‌توانیم آمار را کاهش دهیم.
وی بابیان اینکه هیچ کشوری برای کاهش اعتیاد اقدامی نمی‌کند، می‌گوید: به همین منظور در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در برنامه ششم توسعه دربند 57 موضوع کاهش 25 درصدی اعتیاد در کشور مطرح شد و این‌یک همت بزرگ را می‌طلبد.
صفاتیان نقش زنان در یک خانواده را بسیار مؤثر می‌داند و ادامه می‌دهد: وقتی یک زن گرفتار اعتیاد می‌شود موضوع سخت‌تر می‌شود و باید دید چرا خانواده‌ها به موضوع اعتیاد در مدارس توجه ندارند.
وی تصریح می‌کند: در سیاستهای کلی نظام دربند 6 آن در سال 1386 موضوع جلوگیری از تغییر الگوی مصرف مواد مخدر آمده بود و ما دراین مدت نتوانستیم کاری انجام دهیم که معتادان کمتر به سمت مواد مخدر صنعتی بروند و باید دید که چه‌کارهایی بوده که ما نتوانستیم انجام دهیم.
وی اضافه کرد: موضوع قیمت و دسترسی به مواد مخدر به‌عنوان 2 مسأله مهم است چراکه وقتی دسترسی به مواد مخدر راحت‌تر باشد و قیمت مواد مخدر نیز پایین باشد، در برنامه‌ها شکست می‌خوریم.
صفاتیان خاطرنشان کرد: در مورد روان‌گردانها نیز در سال 89 که اصلاح قانون انجام شد، قرار شد که جلوی روان‌گردانها گرفته شود اما ما دیر اقدام کردیدم و انگار قانون باوجود سختگیری، نتوانست جلوی این کار را بگیرد.
وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه مواد مخدر سالانه 40 هزار میلیارد تومان به کشور ضربه می‌زند اما بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر 160 میلیارد تومان است و این بودجه فقط کمک ناچیزی به ستاد است.
صفاتیان به تشکیل سازمان امور اجتماعی زیر نظر وزارت کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: با این سازمان تمام موضوعات اجتماعی زیرمجموعه آن دیده می‌شود و چون اکنون این سازمان به شورای عالی اجتماعی تبدیل‌شده است با ریاست رئیس‌جمهوری با قوت بیشتری مصوبات آن تصویب می‌شود.
صفاتیان در بخش دیگری از سخنانش زنانه شدن اعتیاد را تأیید نمی‌کند و ادامه می‌دهد: اینکه اعتیاد زنان از پنج به 10 درصد افزایش‌یافته است و 2 برابر شده است دلیلش این است که زنان دنبال درمان اعتیاد خود هستند و خودشان را نشان می‌دهند.
وی بابیان اینکه باید واقعی‌تر به حوزه زنان وارد شویم، افزود: ورود به مسأله اعتیاد زنان با توجه به جایگاه و علل فردی و اجتماعی در جامعه باید حساسیت بیشتری دراین زمینه داشته باشیم و تحقیقات و بودجه‌ها ی ما باید به این سمت برود.

** از بین رفتن مرزهای جنسیتی دلیل شیوع اعتیاد در زنان

در ادامه این میزگرد، علیرضا احمدیان مدیرکل برنامه‌ریزی و ارزشیابی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره هم می‌گوید: بخشی از این شیوع زیاد اعتیاد به دلیل از بین رفتن مرزهای جنسیتی است و وقتی زنان و مردان ازلحاظ حرفه‌ای و شغلی به هم نزدیک می‌شوند وزنان مانند مردان زندگی حرفه‌ای و پراسترسی را پیدا می‌کنند و درواقع فروپاشی جنسیتی رخ می‌دهد و به‌تبع آسیبهای روانی و رفتاری در زنان تورم می‌یابد.
وی با اشاره به این‌که به دلیل کاهش نقشهای جنسیتی در زنان مسؤولیتهای اجتماعی و حرفه‌ای آنها افزایش می‌یابد گفت: مسؤولیتهای حرفه‌ای و اجتماعی باعث افزایش استرس و درنتیجه استفاده از مواد مخدر در بین زنان شایع می‌شود.
وی اظهار می‌کند: مسؤولان باید تدابیر ویژه و شیوه‌ها ی علمی و اثربخشی در جهت کاهش استرس و رنج روانی این قشر سرنوشت‌ساز و مادران فعلی و آتی جامعه اتخاذ کنند.
احمدیان با اشاره به این‌که فرهنگ و قومیتهای مختلفی در کشورمان وجود دارد، می‌گوید: مستندات کامل و جامعی از رفتار و الگوهای سو مصرف مواد در زنان معتاد در کشور نداریم تا بر اساس آمار و شیوهای علمی و استاندارد بهداشتی بتوانیم این قشر را آنالیز و با شرایط حرفه‌ای‌تری رفتارهای آسیب‌زای آنان را کنترل و درمان کنیم.

** تغییر تاکتیک و استراتژی در تحقیقات ضروری است

وی عنوان می‌کند: نقد اصلی به ستاد مبارزه با مواد مخدر این است که باید تغییر تاکتیکی و استراتژی در تحقیقات انجام دهد و تحقیق نباید صرفاً جهت قطور کردن قطر کتابخانه‌ها ی پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باشد.
احمدیان اظهار می‌کند: سؤالاتی همچون آیا اعتیاد در زنان همان الگوهای مردانه را پیگیری می‌کند؟ آیا اعتیاد در زنان ایرانی همانند اعتیاد زنان در سایر کشورهاست؟ آیا الگوهای شخصیتی و درمان در زنان همانند مردان است؟ را باید در تحقیقات و پژوهشها در نظر بگیریم.
وی با اشاره به این‌که ما تاکنون اعتیاد زنان را نمی‌پذیرفتیم می‌گوید: وقتی پذیرفتیم که این موضوع وجود دارد باید پارادایمها را مطرح و کرسیهای نظریه‌پردازی خاص اعتیاد در زنان جامعه ایرانی را راه‌اندازی کنیم.
احمدیان تصریح می‌کند: تغییر استراتژی و چابک سازی استراتژی در بحث مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد باید مدنظر قرار گیرد چراکه با مدلهای موجود به نتایج مطلوبی نمی‌رسیم. همواره جرم و مجرم از ساختارهای پیشگیری‌کننده، مبارزه و درمان گرها جلوترند و بشر همواره در مواجهه با مشکلات و استرسها دست به خلاقیت می‌زند که در حوزه مواد مخدر هم این‌گونه است و با شیوه‌ها ی کند پیشگیری و درمانی به توفیق نخواهیم رسید.
وی بابیان اینکه اعتیاد یک نوع واکنش مقابله با استرس کاذب است می‌گوید: زندگی بشر همواره با تنش و استرس همراه است که برخی افراد برای کاهش این استرس به مواد مخدر رو می‌آورند و به این شیوه کاذب دفع تنش می‌کنند. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *