مراقب سارقان اینترنتی باشید


دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵


مراقب سارقان اینترنتی باشید


مراقب سارقان اینترنتی باشید

در کنار کلاه‌برداریهای اینترنتی، فیشرها نیز حضور دارند. اینها افرادی هستند که با به دست آوردن اطلاعات شخصی شما مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و … از طریق جعل یک وبگاه، نشانی پست الکترونیک و … پولتان را می‌برند.
گستردگی مباحث حقوقی و پیچیدگیهای موضوعات متنوع آن ضرورت آموزش هر چه بیشتر آن را روشن می‎سازد.
ضروریاتی مانند آشنا شدن شهروندان با ضوابط حقوقی و قانونی حاکم بر روابط اجتماعی و آگاهی بخشی جامعه نسبت به مسائل حقوقی یکی از مهم‌ترین راهکارها در کاهش مراجعات مردم به دادگستری است به همین منظور معاونت منابع انسانی قوه قضائیه اقدام به آموزش حقوق به زبان ساده کرده است که در این قسمت به کلاه‌برداری اینترنتی اشاره‌شده است که در ادامه می‏‌خوانید.
 مراقب فیشرها باشیم
در کنار کلاه‌برداریهای اینترنتی، فیشرها نیز حضور دارند. اینها افرادی هستند که با به دست آوردن اطلاعات شخصی شما مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و … از طریق جعل یک وبگاه، نشانی پست الکترونیک و … پولتان را می‌برند.
روش کار آنها هم خیلی ساده است. ابتدا از طریق پست الکترونیک آگهیهای تبلیغاتی یا صفحات قلابی پایگاه‌های گوناگون شمارا به یک صفحه ساختگی راهنمایی می‌کنند.
بعد با روشهایی که خوب بلدند شمارا وادار می‌کنند که اطلاعات موردنیاز را در اختیارشان قرار دهید. کافی است اطلاعات درخواستی را در اختیار آنها بگذارید به‌این‌ترتیب در کمتر از چند ثانیه حساب شما خالی می‌شود.
در قانون برای این افراد هم مجازات سختی در نظر گرفته‌شده است و طبق مواد 740 و 741 قانون تعزیرات، کلاه‌بردار به بازگرداندن مال به صاحب آن محکوم می‌شود. همچنین در کنار این مجازات باید یک تا پنج سال حبس یا جزای نقدی از 20 تا 100 میلیون ریال را تحمل کنند. گاهی نیز قاضی هر دو مجازات حبس و جریمه مالی را برایش در نظر می‌گیرد.
بخر و ببرهای الکترونیکی
چند سالی از آمدن اینترنت نگذشته است، اما در این مدت آن‌قدر در فضای مجازی کلاه‌برداریهای حرفه‌ای صورت گرفته که قانون‌گذار قانون تجارت الکترونیک را نیز تصویب کرده و در ماده 67 آن‌همه کارهایی را که یک مجرم ممکن است از طریق آن دست به کلاه‌برداری بزند برشمرده است.
ازنظر قانون‌گذار فرقی ندارد این جرم به چه صورتی باشد خواه کلاه‌بردار جنسی را به شما بفروشد و آن را تحویل ندهد خواه داده‌های سیستم شمارا تغییر دهد و با این کار بخواهد شمارا گمراه کند مجازات سختی در انتظارش است. مجازاتی که به سه بخش تقسیم می‌شود و چنین کلاه‌برداری باید همه آن را تقبل کند. این مجازات شامل این موارد است. رد (بازگرداندن ) مال جزای نقدی معادل پولی که بالا کشیده 
حبس از یک تا سه سال.
 یک کلاه‌بردار ناموفق
حالا فرض کنیم کلاه‌برداری می‌خواهد کلاه ما را بردارد و با تقلب، نیرنگ و البته از طریق فضای مجازی مالی از ما بدزدد اما قبل از این‌که به هدف خود برسد به دلایلی مانند متوجه شدن ما تغییر تصمیم یا هر دلیل دیگری این معامله یا کلاه‌برداری انجام نشود آن‌وقت می‌دانید 
تکلیف چیست؟
اگر فکر کنیم که هم ما از دام رمیده‌ایم هم کلاه‌بردار از مجازات بالا سخت در اشتباهیم.
مال برای ما حفظ می‌شود اما در این مرحله هم می‌توانیم از این مجرم شکایت کنیم و در صورت اثبات نیت و دستگیری متهم وی باوجوداینکه مالی از ما به دست نیاورده به کمترین میزان مجازات بالا محکوم خواهد شد تا دوباره به فکر کلاه‌برداری نیافتد.
 به کجا شکایت ببریم؟
اگر خدای‌ناکرده یک از اتفاقهای بالا برایمان رخ داد لازم نیست به 110 زنگ بزنیم یا راهی کلانتری محله شویم. مرکز رسیدگی به این مشکل دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای است.
البته دادسرای عمومی و انقلاب جایی که کلاه‌برداری در آن رخ‌داده است هم به شکایت ما رسیدگی می‌کند اما مرکز تخصصی رسیدگی به مشکل ما همان دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای است. نشانی این دادسرا در تهران، خیابان شریعتی، پایین‌تر از خیابان بهار شیراز، نبش کوچه فرهاد 2 است.

به خاطر داشته باشیم که حین رفتن به این دادسرا کارت ملی، شناسنامه و حدود 12 هزارتویمان پول برای ابطال تمبر و هزینه‌های جانبی همراهمان باشد.
 و بعد از شکایت
بعدازآنکه شکایت خود را در این دادسرا مطرح کردیم پرونده به دادگاه عمومی کیفری واقع در محل وقوع جرم می‌رود و با دریافت پرونده قاضی بلافاصله رسیدگی را آغاز می‌کند و در اسرع وقت رأی مناسب صادر خواهد شد. بعد از صدور نیز دادسرا خود وارد عمل شده و رأی را اجرا می‌کند.
البته روش راحت‌تری هم وجود دارد و آن اینکه کمی مراقب مالمان باشیم و کلاهمان را سفت‌وسخت بچسبیم.
منبع: میزان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *