محروم کردن فرزندان از ارث

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۷ شهریور ۱۳۹۵


محروم کردن فرزندان از ارث

محروم کردن فرزندان از ارث

پرسش: مردی 50 ساله هستم که صبح تا شب مشغول کار و فعالیت هستم تا زندگی بی‌دغدغه‌ای داشته باشم؛ اما متأسفانه فرزندانم خائن و ظالم هستند و به‌شدت مرا عذاب می‌دهند به‌طوری‌که در نظر گرفته‌ام آنها را از ارث و حق‌وحقوق خودشان محروم نمایم، آیا من این اجازه را ازلحاظ قانون دارم؟
پاسخ: این پرسش، موضوعی است که مبتلابه اجتماعی است، به‌ویژه آنکه در محافل عمومی و حتی رسانه‌ای نیز، محرومیت از ارث به‌اشتباه، اغلب به‌عنوان یک حق برای پدران اعلام‌شده، حال‌آنکه فقط تا یک‌سوم را می‌توان وصیت کرد.
ورود در حقوق آتی وراث حتی از سوی مورث منتفی است، چون قواعد و قانون ارث، خاص و آمره است وکسی نمی‌تواند نسبت به اموال خود برای وراث، برای زمان بعد از خود تعیین تکلیف کند. البته این‌همه، جدا از اختیاری است که شما به‌عنوان مالک نسبت به اموال خوددارید و می‌توانید هم‌اکنون نسبت به فروش یا هبه و یا هر عمل حقوقی دیگر، اقدام کنید تا بدین ترتیب، به نحوی از انحا، به اقدامات نامتعارف فرزندانِ خودپاسخ داده باشید. ازجمله می‌توانید اموال خود را به شخص حقیقی یا حقوقی موردنظرتان صلح کنید و شرط کنید تا زمانی که زنده هستید استفاده از این اموال با خود شما باشد و یا می‌توانید اموالتان را وقف کنید و شرط کنید تازنده هستید خودتان از این اموال استفاده کنید. منبع: کتاب مجموعه پرسش و پاسخهای حقوقی در امور خانواده 4
معاونت آموزش قوه قضاییه، انتشارات جاودانه سال 1387
سال برداشت مطلب تیرماه 95


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *