مجازات سقط‌جنین توسط مادر و افراد متخصص

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۵ آذر ۱۳۹۵


مجازات سقط‌جنین توسط مادر و افراد متخصص

مجازات سقطجنین توسط مادر و افراد متخصص

 سقط

طبق ماده 489 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370: «هرگاه زنی جنین خود را سقط کند دیه آنرا در هر مرحلهای که باشد باید بپردازد و خود از آن دیه سهمی نمیبرد .

مجازات سقطجنین توسط افراد متخصص

قانون‌گذار کسانی‌را که زن حامله را به سقط‌جنین راهنمایی می‌‌کنند، چه پزشک باشد و چه فرد عادی، قابل‌تعقیب و مجازات می‌‌داند.

به‌موجب ماده 624 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370: اگر طبیب یا ماما یا داروفروش و اشخاصی که به‌عنوان طبابت یا مامایی یا جراحی یا داروفروشی اقدام می‌کنند وسایل سقط‌جنین فراهم سازند و یا مباشرت به اسقاط جنین نمایند به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهند شد و حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط صورت خواهد پذیرفت .

قانون‌گذار در ماده فوق برای پزشک، ماما، و … به لحاظ سمت و شغل آنها مجازات را تشدید نموده است و قایل به‌شدت عمل خاص شده است زیرا پزشک، ماما، جراح و … قسم خورده‌اند و به‌موجب آن باید حافظ نسل باشند و نه قاتل آنها و مراجعه مردم به آنها ناشی از اعتمادی است که به آنان دارند و به‌علاوه اطلاعات و معلومات طبی آنها نیز انجام این جنایت را تسهیل می‌کند، حتی در مورد اشخاص مذکور در ماده فوق فراهم آوردن وسایل را به‌طورکلی کافی برای وقوع جرم دانسته است اعم از این‌که شخصاً مباشرت کنند یا با دیگری، بنابراین اگر پزشک و … دارو یا وسایل سقط را تهیه و در دسترس خود زن که می‌خواهد سقط‌جنین کند قرار دهند کافی برای تحقق جرم خواهد بود و عمل مذکور معاونت تلقی نمی‌شود بلکه جرم مستقلی است .

همچنین چنانچه پزشک غیر از موارد مجاز از نظر قانونی، اقدام به سقط‌جنین کند به مجازات حبس از 2 تا 5 سال محکوم و ملزم به پرداخت دیه جنین خواهد شد. درخواست صدور مجوز سقط‌جنین فقط هنگامی پذیرفته می‌‌شود که جهت درمان باشد و قبل از چهارماهگی جنین به درخواست زوجین و با معرفی‌نامه پزشک، نتایج آزمایش‌های پزشکی به اداره کل پزشکی قانونی استان تقدیم می‌‌شود. نگارنده: قاسم اربابی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *