ماجرای مرد تبر به دست در مشهد چه بود؟

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
شنبه - ۶ آذر ۱۳۹۵


ماجرای مرد تبر به دست در مشهد چه بود؟

ماجرای مرد تبر به دست در مشهد چه بود؟

 554695196

یک حادثه:

خبری مبنی بر حمله مردی با تبر به خودروهای سواری در منطقه پیروزی مشهد شنیده شد که معاون دادستان مشهد دراین خصوص، گفت: دو نفر با یکدیگر اختلاف مالی داشتند و یکی از طرفین نزاع از خودرو خود پیاده شده و با تبر به فرد مقابل حمله میکند، اما به سایر خودروهای در محل حملهای نشده است.

«محمد بخشی ‌محبی» در خصوص جزئیات این حادثه، اظهار کرد: این موضوع مربوط به اختلاف مالی دو نفر بوده و این افراد از منطقه وکیل‌آباد با خودروهای خود نزاع را آغاز کرده‌اند و در منطقه پیروزی با یکدیگر درگیر شده‌اند.

وی ادامه داد: پس از این‌که یکی از خودروها راه خودروی دیگر را سد می‌کند درگیری آغازشده و یکی از طرفین نزاع از خودرو خود پیاده شده و با تبر به فرد مقابل حمله می‌کند.

معاون دادستان مشهد بابیان این‌که دراین حادثه خودروی مذکور تخریب می‌شود، تصریح کرد: این فرد پس از تخریب خودرو و زخمی کردن صاحب آن از محل متواری می‌شود، اما عده‌ای از همشهریان وی را تعقیب کرده و دریکی از آپارتمانهای مشهد خودروی این فرد را شناسایی می‌کنند. بخشی ‌محبی یادآور شد: با اطلاع‌رسانی مردم متهم موردنظر شناسایی و خودروی وی نیز به پارکینگ منتقل می‌شود، هم‌اکنون نیز متهم با قرار تأمین و به این دلیل که نزاع شخصی بوده آزادشده است. وی در خصوص مجازات متهم برای حمل سلاح سرد، تصریح کرد: طبق ماده 617 قانون مجازات اسلامی حمل سلاح سرد مجازات حبس را در پی دارد، چون حمل سلاح سرد دارای جنبه عمومی بوده و مجازات محسوب می‌شود.

معاون دادستان مشهد از مردم خواست درصورتی‌که شاهد این حادثه‌ها بودند اقدامات اولیه را انجام دهند و از عواقب آن ترسی نداشته باشند.

یک تحلیل:

آنجا که خون به مغز نمی‌رسد و خشم، کینه‌ورزی، تسویه‌حسابهای شخصی و… کار را به‌جایی می‌رساند که قمه، شمشیر و حتی چاقو‌های خانگی، صحنه جرم را خونین می‌کند و گاهی ضربات چنان کاری می‌شود که آخرین ثانیه‌های زندگی مقتول را رقم می‌زند. آمار به دست آمده از یک بازه ده‌ساله نشان می دهد. طی این 10 سال، 10 هزار و 600 نفر در سراسر کشور به وسیله سلاح سرد جان خود را از دست داده اند.

در توصیف پدیده وقوع جرایم خشن با چاقو، تحقیقات پلیس نشان می‌دهد، سن مجرمان بین 22 تا 42 سال است که در جامعه، سن جوانی در نظر گرفته می‌شود. جرایم از سوی بیش از یک نفر رخ می‌دهد و اغلب جرایم در خیابان انجام‌شده و مجرمان طعمه‌های خود را به‌صورت شکاری و از روی چهره انتخاب می‌کنند. اغلب جرایم هم در مناطقی کور و از ساعت 20 تا 22 صورت گرفته است. درحالی‌که اکثر قریب به‌اتفاق این دسته از مجرمان مرد هستند، به‌تازگی شاهد آن هستیم که مجرمان زن هم چاقو حمل کرده و از این سلاح استفاده می‌کنند. از سوی دیگر بررسی پرونده‌های جرایم به وقوع پیوسته با کارد نیز نشان می‌دهد مجرمان در چند مورد باهم مشترکاتی دارند؛ ضمن اینکه معمولاً افراد مزبور سابقه‌دارند؛ اما به‌تازگی زورگیرانی دستگیر می‌شوند که بدون سابقه هستند. بررسیها حاکی از آن است حدود 65 درصد این افراد به مواد مخدر جدید به‌ویژه شیشه اعتیاددارند که مصرف چنین مواد مخدری، اعتمادبه‌نفس کاذب برای استفاده از کارد را به فرد می‌دهد. این تبهکاران ازنظر الگوی رفتاری آستانه تهییج‌پذیری زیادی هم دارند.

تحصیلاتشان پایین و اغلب خانواده‌های نابسامان داشته و از همه متنفر و بیزارند. حال با این توضیح باید توجه داشت برای مقابله با این افراد تنها تشدید مجازات کافی نیست. تشدید مجازات باعث کاهش فرصت ارتکاب جرم در جامعه می‌شود که این نقش مؤثری دارد اما نباید فراموش کرد، کاهش ارتکاب جرم باعث تغییر در نوع ارتکاب هم می‌شود. البته لایحه ممنوعیت حمل و استفاده از سلاح سرد اثر قابل‌توجهی بر کاهش قتل در جامعه دارد، چون برخی قتلها به‌صورت ناخواسته بوده و از پیش برای انجام آن هیچ برنامه‌ریزی نشده است؛ بنابراین با تصویب این لایحه می‌توان از افزایش تعداد این قتلها جلوگیری کرد.

آستانه تحمل مردم پایین آمده

بسیاری از کارشناسان براین باورند ریشه و علت اصلی پایین آمدن آستانه تحمل ایرانیها، افزایش استرس به‌واسطه مشکلات و فشارهای اقتصادی باهمه زیرمجموعه‌هایش یعنی گرانی، بیکاری وزندگی چند شغلی برای تأمین هزینه‌ها به‌ویژه در شهرهای بزرگ است. علاوه بر مشکلات اقتصادی باید ترافیک، آلودگیهای صوتی و تصویری، انبوه جمعیت و بالاخره در سالهای اخیر آلودگی کلافه کننده هوا را به عوامل افزایش استرس و کاهش آستانه تحمل شهرنشینان اضافه کرد. آستانه تحمل پایین و افزایش خشونت در جامعه می‌تواند در افزایش استفاده از سلاح سرد مؤثر باشد. تا وقتی سلاحهای سرد در پشت ویترین مغازه‌ها در معرض دید عموم قرار دارد، انگیزه افراد نیز برای خرید آنها بیشتر می‌شود و انگیزه ارتکاب جرایم مختلف را قوت می‌بخشد. حال به نظر می‌رسد اگر برای فروشندگان این نوع سلاحها نیز مجازات در نظر گرفته شود باعث ایجاد ترس در آنها شده و دیگر مبادرت به خرید سلاحهای سرد نمی‌کنند. ازاین‌رو شاید بتوان این جرم را تا حدودی کنترل کرد. حمل سلاحها باید جرم‌انگاری شود و برای مواردی از قبیل خریدوفروش آنها هم مجازات تعیین شود اگر دراین موارد ممانعت ایجاد کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم که از تعداد این جرایم در سطح کشور کاسته شود.

البته این نوعی خوش‌باوری است که فکر کنیم جمع‌آوری سلاحهای نامتعارف به جلوگیری از رشد این جرایم کمک می‌کند زیرا در بسیاری از جوامع افراد حتی می‌توانند به‌راحتی سلاحهای گرم را خریدوفروش یا از آن استفاده کنند؛ اما می‌بینیم تنها سلاح نیست که انگیزه قتل و انتقام را در فرد ایجاد می‌کند؛ یعنی اگر این وسایل نباشد آن‌قدر وسایل دیگر هست که وقتی فرد به ارتکاب جرم تمایل داشته باشد با هر وسیله یا هر شیء دیگری می‌تواند نیت مجرمانه‌اش را اجرا کند؛ بنابراین اگر فردی بخواهد از این وسایل به‌عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف خلافکارانه‌اش یا برای قدرت‌نمایی و ایجاد رعب و وحشت استفاده کند دیگر میل شخصی اوست و این عمل وی هیچ ارتباطی به سلاحهای سرد و جرم و قتلهایی که صورت می‌گیرد ندارد.

بنابراین فقط می‌‌توان انتظار داشت از این سلاحها برای قدرت‌نمایی یا ارتکاب جرایمی مثل قتل استفاده نشود وگرنه انتظار اینکه با جمع‌آوری سلاحهای نامتعارف همانند قمه و… مانع ارتکاب جرایم شویم چندان با واقعیتهای روانشناسی جنایی مطابقت ندارد.

لذا برای علاج این واقعه ناگوار باید اقدامات ریشه‌ای را آغاز کنیم.

منبع: خبرآنلاین-برترینها


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *