ماجرای عذرخواهی ملک عبدالله از هاشمی و عزل خطیب جمعه مدینه

دسته: تجربه و خاطره , غیر حقوقی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۲ دی ۱۳۹۵


ماجرای عذرخواهی ملک عبدالله از هاشمی و عزل خطیب جمعه مدینه

ماجرای عذرخواهی ملک عبدالله از هاشمی و عزل خطیب جمعه مدینه

2

به نقل از دکتر غلامعلی رجایی در مصاحبه با مردم‌سالاری قسمت عمده وقت به توضیحات آیت‌الله درباره روابط ایران و عربستان و خاطرات پیرامونی وی از رابطه خاص و صمیمی با ملک عبدالله پادشاه فقید عربستان بود. درلابلای خاطرات متعددی که آیت‌الله می‌گفتند یکی‌اش به نظر من جالب‌تر از بقیه بود و آن این‌که ایشان می‌گفت در مسجدالنبی برای شرکت در نماز جمعه رفته بودیم که خطیب معروف مسجدالنبی که حذیفی قاری معروف مدینه نام داشت در خطبه خود مطالبی را تعمداً علیه تشیع مطرح کرد و به تمسخر گفت اینها قبلاً دوازده امام داشتند حالا باوجود خمینی سیزده امام دارند. همراهان آیت‌الله هاشمی نقل می‌کنند ایشان تا این را شنیدند گفتند ایشان به دلیل این تمسخر از عدالت خارج شد و به نشانه اعتراض برخاستند. ماهم به‌تبع ایشان برخاستیم و به اتاقی برای نماز رفتیم و نماز جمعه را ترک کرده و پس از اقامه نماز فرادا به سمت محل استقرار حرکت کردیم.

 آیت‌الله هاشمی در این مصاحبه گفتند وقتی حرم پیامبر را به علامت اعتراض به بیانات حذیفی ترک کردیم هنوز به هتل نرسیده بودیم که شخص ملک عبدالله در آن زمان ولیعهد بود به من تلفن زد و با عبارت واخجلتاه و وااسفاه نسبت به این پیشامد تلخ از من عذرخواهی نمود. ملک عبدالله بعدازاین تلفن و عذرخواهی بلافاصله دستور عزل حذیفی را هم از امامت جمعه مسجدالنبی که عنوان مهمی است شخصاً صادر کرد که سه سال وی از این سمت محروم بود. گویا ایشان به دلیل این بی‌احترامی به مهمانان ایرانی مدتی ناچار به ترک مدینه هم شد. این برخورد ملک عبدالله در عربستان و جهان عرب با توجه به موقعیت ویژه‌ای که حذیفی داشت و نوارهای ترتیل قرآن او در جهان اسلام مشهور بوده و هست بازتاب وسیعی داشت و همه دریافتند که وی به خاطر برخورد ناشایست حذیفی با اعتقادات شیعه و ایران شیعی وی را از سمتش برکنار نموده است. سفیر وقت ایران در ریاض جناب نوری شاهرودی می‌گفت شاهد بوده در مناسبتی که بزرگان عربستان و سفرای کشورهای خارجی به‌صف ایستاده و تک‌تک خدمت ملک عبدالله می‌رسیدند و شانه وی را به نشانه احترام می‌بوسیدند، وی تا متوجه حذیفی شد وی را به خاطر این بی‌حرمتی از نزدیک شدن به خود و بوسیدن شانه‌اش دور کرد و به او گفت برو کنار!

آقای نوری شاهرودی از قول تویجری مشاور ملک عبدالله می‌گفت ملک بعدها به ژنرال سعودی که از سوی وی همراه آیت‌الله هاشمی وآجودان وی بود گفته چرا وقتی حذیفی به مهمانان من توهین کرد نرفتی تا بلندگو را از جلویش برداری و به سرش بکوبی! منبع: انتخاب


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *