قاضی کیست؟ 
کار قاضی چیست؟


دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۲ مرداد ۱۳۹۵


قاضی کیست؟ 
کار قاضی چیست؟


قاضی کیست؟ 
کار قاضی چیست؟

کار قاضی مبتنی بر علم قضاوت است. قاضی کسی است که به تنهایی یا به‌عنوان عضوی از هیئت قضات، مدیریت یا ریاست دادگاه را بر عهده دارد و به قضاوت می‌پردازد.
قاضی از قوانین در دادگاههای مختلف استفاده کرده و بر روند قانونی دادگاه نظارت دارد. او اختلافات بین دوطرف دعوا را حل کرده و مذاکره بین آنها یا نمایندگانشان را تسهیل می‌کند و درصورت نیاز بر اساس قوانین و مقررات نسبت به صدور حکم و دستور اجرا اقدام می‌نماید.
قضاوت بر دو رکن ‘قانون و عدالت’ استوار است.
همه نظامهای قضایی دنیا از مقررات قضایی مدون که بر اساس قانون اساسی کشورشان شکل گرفته استفاده می‌کنند و در ایران قوانین مصوب برگرفته از قوانین دینی و شریعت نیز می‌باشد. ب
ا توجه به این مسئله لذا تعاریف مختلفی که از قاضی و قضاوت نیز در قوانین ما وجود دارد برگرفته شده از قرآن و احادیث می‌باشد. نمونه‌ای از آن به شرح زیر است :
” قضاوت و حکمیت منصبی شریف و کار پیغمبران و اولیاء خداست. رای قاضی و حکم در صورتی عادلانه و خداپسند است که هنگام رای دادن، خدا را در نظر داشته باشند به مسوولیتی که برعهده دارند توجه نمایند، روز قیامت را فراموش نکنند، خودشان را بجای آن کسی که می‏خواهند درباره‏ی او حکم صادر کنند فرض نمایند، از راهنمایی و اطاعت وجدان سرپیچی نکنند، باطل را به صورت حق و حق را به صورت باطل جلوه ندهند، با ظالم توافق نکنند تا بدین وسیله حق مظلوم را پایمال نمایند، دام طمع، آنان را از پرواز نمودن در فضای عدالت و حق‏گویی بازندارد حاضر باشند دست از مقام و رتبه خود بردارند اما برخلاف شرع و وجدان حکمی نکنند. حکم خدا همیشه به وسیله قاضیان و داوران پاکدامنی که با این موضع بکار خود مشغولند زنده و پاینده است.“
ساعت کاری یک قاضی معمولا به صورت تمام وقت است. برخی از دادگاههای آنها ممکن است ساعتها طول بکشد. محل کار آنها بیشتر در دفتر کاری و دادگاهها است ولی گاهی برای بررسی شواهد و ملاقات با برخی افراد باید به محیطهای بیرونی و یا حتی به سفرهای کاری بروند.
در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف، دانش و مهارت مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، بازار کار و فرصتهای شغلی و میزان درآمد قاضی ارائه می‌شود.
وظایف قاضی
•
بررسی مباحث قانونی و کسب اطلاع از آخرین قوانین و مقررات مصوب مجلس شورای اسلامی
•
بررسی و ارزیابی مستندات و شواهد دو طرف دعوی به منظور احاطه بیشتر بر موضوع پرونده مورد بررسی
• ریاست جلسه دادگاه و حفظ نظم آن
•
شنیدن سخنان دو طرف دعوی به منظور اطلاع دقیق از روند ماجرا و اطلاعات هر یک از طرفین دعوا
•
نظارت بر قانونی بودن رویه‌ها و روشهای بازجویی، رفتار با متهم پرونده و …
•
تحلیل، بررسی و بکارگیری قوانین و مقررات برای صدور رای نهایی
•
صدور رای نهایی دادگاه جهت اجرا توسط دستگاههای مربوطه
در مقالات دیگر اطلاعات بیشتری از شغل قاضی کسب خواهید کرد.
منبع: دنیای کار

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴۷۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *