فعالیت 950 موسسه غیرمجاز مشاوره کنکور فقط در تهران

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵


فعالیت 950 موسسه غیرمجاز مشاوره کنکور فقط در تهران

دنیای حقوق به نقل از روزنامه ایران- «کنکور» برای خانواده‌ها و دانش‌آموزانشان به معنای «امتحان» و برای مؤسسات آموزشی به معنی «کسب‌وکار» است. همین دو نگاه موجب شده تا از یک‌سو خانواده‌ها به هر دری بزنند که فرزندشان را در نام‌آورترین موسسه آموزشی ثبت‌نام کنند تا بتوانند بهترین نتیجه را بگیرند و در سوی دیگر این مؤسسات کنکور هستند که در قالب طرحهای مختلف برای خانواده‌ها و دانش‌آموزانشان نسخه‌های گاه غیرواقعی می‌پیچند.
برخی از مؤسسات، خود را بهترین مشاور کنکور می‌دانند و برخی دیگر هم مدعی هستند که اولینهای چندساله کنکور با برنامه‌ریزی این مؤسسات حائز رتبه شده‌اند. جملاتی از این قبیل که «کنکور دیگر سخت نیست.»، «چگونه صد درصد تست بزنیم؟»، «بدون شرکت در کلاسهای اساتید بزرگ در کنکور قبول نمی‌شوید»، «معرفی بهترین کتابهای تست‌زنی» و البته از مشاورانی هم نام می‌آورند که در طول یک سال تحصیلی به دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان مشاوره تحصیلی می‌دهند.
آن‌طور که مدیران این مؤسسات می‌گویند آنها اولین و تنها مشاور و برنامه‌ریز دارای مقالات در ایران و جهان را استخدام کرده‌اند تا به دانش‌آموزان راه و رسم درس خواندن را یاد دهند. هرکسی در این دنیا خودش را صاحب سبک نوین برنامه‌ریزی آموزشی می‌داند یا دکتر است یا مهندس؛ اما آنها در یک‌چیز مشترکند و آن‌هم قبولی صد در صد دربرترین دانشگاه‌های کشور است. فقط کافی است سری به سایتهای اینترنتی بزنید با انواع و اقسام آگهیهایی مواجه می‌شوید که مدعی مشاوران و معلمان بنام کنکور هستند.
خبرنگار «ایران» تلفنی پای صحبت مدیر چند مؤسسه‌ای که خود را بهترینهای کنکور معرفی می‌کنند نشسته است، شخصی که خودش را دکتر… معرفی می‌کند این نوید را به «ما» می‌دهد که هرکسی در مؤسسه ما ثبت‌نام کرده یا شریفی بوده یا دانشگاه تهرانی. این هم فقط به خاطر نوع برنامه  آموزشی و مشاورانی است که در خدمت این مؤسسه قرار دارد.
او خودش را تنها مجری سبک برنامه‌ریزی آموزشی می‌داند و می‌گوید: «یک ساعت در هفته به دانش‌آموزان خاص مشاوره تحصیلی می‌دهم. در این مشاوره‌ها بیشتر روی روش تحصیلی، رفتاری و انگیزشی دانش‌آموزان کار می‌کنم. خودم یا همکارانم کل فرایند آموزشی دانش‌آموز را در طول سال تحصیلی تحت کنترل قرار می‌دهیم و بیشتر تمرکزمآن‌هم روی هدف درسی دانش‌آموزان است. در طول مشاوره با دانش‌آموزان بیشتر درباره هدفشان حرف می‌زنم. هزینه هر یک ساعت مشاوره 180 هزار تومان است. البته کلاسهای مختلف هم دارم که آن کلاسها مربوط به کتابهای درسی است که از 110 هزارتومان شروع می‌شود تا 180 هزار تومان. بستگی به نوع رشته افراد دارد.»
خبرنگار «ایران»، در جست‌و‌جویی که در سایتهای اینترنتی داشت با اسمهایی مواجه شد که هرکدامشان خود را نام‌آورترین فرد کنکور و مشاوره تحصیلی ذکر می‌کنند. آنها برای خودشان وبلاگی راه انداخته و در آن وبلاگها از شیوه‌های جدید تست‌زنی و انتخاب رشته دانشگاهی می‌نویسند.
تلفن همراه یکی از همین مشاوران کنکور را می‌گیرم، از پشت خط می‌گوید: «شما با دکتر… تماس گرفتید مشاور کنکور و برنامه‌ریزی درسی…» از او می‌پرسم شما چگونه دانش‌آموزان را برای کنکور آماده می‌کنید: «قبل از هر چیزی باید یک جلسه با دانش‌آموز صحبت کنم تا بدانم علایقش در کدام رشته است. بعد روشهای کتاب خواندن و تست زدن را به آنها یاد می‌دهم. به او یاد می‌دهم چگونه از وقتش استفاده کند و چقدر زمان برای چه درسهایی بگذارد. البته تمام جزوه‌ها و منابع کنکور را به دانش‌آموز معرفی می‌کنم و برخی از درسها را هم با او کار می‌کنم. من با برترین معلمهای ریاضی، انسانی و علوم تجربی در ارتباطم و بر اساس نیاز دانش‌آموز معلم هم به خانه فرد می‌فرستیم.»  ین مؤسسه تنها کارش کنکور و مشاوره درسی نیست. آنها البته روی ارتقای معدل دانش‌آموزآن‌هم کار می‌کنند: «حتی اگر دانش‌آموزی تمایل داشته باشد که به مدارس خاص برود ما بر اساس راهنمایی و مشاوره‌های تحصیلی‌مان او را به آن مدرسه هدایت می‌کنیم. ما  لینکهایی در آموزش‌وپرورش داریم که می‌توانیم دانش‌آموز را در آنجا ثبت‌نام کنیم.»
او درباره هزینه  این مؤسسه می‌گوید: «یک ساعت در هفته 250 هزار تومان است. البته نرخ معلمآن‌هم متفاوت است. برای انتخاب رشته کنکور هم 350 هزار تومان می‌گیریم.» او تأکید می‌کند که نرخ هزینه‌هایشان از دیگر مؤسسات کمتر است: «ما نسبت به مؤسسات دیگر خیلی کم شهریه دریافت می‌کنیم. نرخ ما خیلی هم گران نیست در همین صنف ما افرادی هستند که میلیونها تومان تبلیغ می‌کنند و خوب میلیاردها تومآن‌هم درآمد دارند.»
* فعالیت غیرمجازها بیشتر از مجازها
کم‌کم به زمان کنکور دانش‌آموزان و البته انتخاب رشته داوطلبان نزدیک می‌شویم از حالا خیلی از مؤسسات کنکور تبلیغات خود را در برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون و البته بیلبوردهای تبلیغاتی شهر آغاز کرده‌اند. این درحالیست که مسئولان سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای که هفته  گذشته روی سایت سازمان منتشرشده بود اعلام کرد: «برخی از افراد و مؤسسات سودجو، با توجه به نزدیکی زمان برگزاری آزمون سراسری، انتخاب رشته و… با سوء‌استفاده از نام و عنوان مسئولان و کارشناسان سازمان سنجش آموزش کشور یا معرفی خود به‌عنوان مشاور ارشد سازمان سنجش آموزش کشور، در تهران، اراک، اهواز و دیگر شهرهای مختلف کشور اقدام به تبلیغات گسترده و فریب داوطلبان و خانواده‌های آنان می‌کنند.»
مسئولان سازمان سنجش تأکید کردند: «هیچ‌یک از مسئولان، کارشناسان یا کارکنان سازمان سنجش، همکاری با هیچ مؤسسه‌ای ندارند و افراد نام‌برده شده در تبلیغات مؤسسات یادشده، فاقد ارتباط و همکاری با این سازمان بوده و طرح موضوعات اینچنینی به‌منظور سوء‌استفاده از داوطلبان است.»
در سوی دیگر این ماجرا مسئولان آموزش‌وپرورش هستند آنها هم به خانواده‌ها هشدار دادند تا گول تبلیغات مؤسساتی که در قالب برنامه‌ریزی درسی به دانش‌آموزان مشاوره می‌دهند را نخورند. مسعود ثقفی سخنگوی آموزش‌وپرورش شهر تهران دراین‌باره می‌گوید: «در تهران 845 آموزشگاه مجاز کنکور داریم و 950 آموزشگاه غیرمجاز هم تاکنون شناسایی کرده‌ایم که برای 80 مؤسسه غیرمجاز پرونده تشکیل داده‌ایم و به مراجع ذیصلاح ارسال کردیم. علاوه بر آن دستور پلمب 33 مؤسسه را هم گرفتیم.»  وی تأکید می‌کند: «برآورد ما در تهران این است که یک‌میلیون نفر در سال از این آموزشگاه‌ها استفاده می‌کنند و گردش مالی این تعداد که شامل کلاسهای آزاد و فوق‌برنامه‌های خارج از مدارس دولتی و غیردولتی است چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان در سال است. بر اساس برآوردهای ما برای هر دانش‌آموز در یک دوره تحصیلی چیزی در حدود 20 میلیون تومان هزینه می‌گیرند.»
ثقفی ادامه می‌دهد: «متأسفانه خیلی از خانواده‌ها فریب این آموزشگاه‌ها را می‌خورند و هزینه‌های بسیاری هم می‌پردازند. گزارش‌ها ما نشان می‌دهد که برخی از این آموزشگاه‌ها با گرفتن پولهای بسیار این قول را به خانواده‌ها دادند تا دانش‌آموزشان نفر برتر دانشگاه‌های خاص شود، نه‌تنها این اتفاق نیافتاد بلکه دانش‌آموز در یک دانشگاه درجه سه قبول شد که اگر خودش هم‌درس می‌خواند می‌توانست همان نتیجه را بگیرد؛ بنابراین توصیه  ما این است که با نزدیک شدن به ایام کنکور و البته انتخاب رشته داوطلبان هزینه به مؤسسات انتخاب رشته ندهند. آموزش‌وپرورش در تمام مناطق و شهرها مشاورانی دارد که به‌طور رایگان انتخاب رشته را برای دانش‌آموزان انجام می‌دهد.»                                                 منبع: روزنامه ایران


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *