فرصت دریافت مجوز خوابگاه داران غیردولتی
 تا پایان شهریور


دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵


فرصت دریافت مجوز خوابگاه داران غیردولتی
 تا پایان شهریور


فرصت دریافت مجوز خوابگاه داران غیردولتی
 تا پایان شهریور



معاون تسهیلات صندوق رفاه دانشجویی گفت: خوابگاه داران فاقد مجوز تا آغاز سال تحصیلی جدید فرصت دارند تا با مراجعه به شورای نظارت و ارزیابی جهت دریافت مجوز اقدام کنند؛ در غیر این صورت از فعالیت آنها در سال تحصیلی ۹۶ -۹۵ ممانعت به عمل خواهد آمد.
صدور مجوز خوابگاههای غیردولتی همواره یکی از مسائلی است که قبل از آغاز سال تحصیلی مشکلاتی را برای خوابگاه داران این حوزه ایجاد می‌کند.
نداشتن متولی مشخص برای خوابگاهها و عدم نظارت بر روی آنها باعث می‌شود هزینه‌های چند برابری از جیب دانشجویان خرج شود.
اما چندی پیش وزیر علوم با ابلاغیه‌ای به صندوق رفاه دانشجویان، شرایط و نحوه صدور مجوز این خوابگاهها را تعیین و تکلیف کرد و در هر استان دو دانشگاه مادر را موظف به صدور این مجوزها کرد؛ ولی هنوز بنا به اظهارات خوابگاه داران غیردولتی، مشکلات این خوابگاهها حل‌نشده و برای دریافت مجوز شرایط سختی را ایجاد کرده‌اند که تاکنون با این شرایط ۷۹ خوابگاه تعطیل‌شده است. به همین دلیل به سراغ فردین تقی زاده، معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه رفتیم و در این خصوص با وی به گفت‌وگو نشستیم.
در خصوص دستورالعمل اجرایی خوابگاههای غیردولتی توضیح دهید؛ این دستورالعمل چه زمانی ابلاغ‌شده و به چه صورتی است؟
تقی زاده: با توجه به محدودیتی که درزمینه اعطای خوابگاه دولتی وجود دارد و به‌منظور پاسخگویی به مازاد تقاضای خوابگاهی، لزوم تقویت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت خوابگاههای غیردولتی اجتناب‌ناپذیر است. بر این اساس دستورالعمل اجرایی تأسیس و اداره خوابگاههای دانشجویی غیردولتی در تاریخ ۹۴/۰۴/۳۰ به امضای وزیر علوم رسیده و به دانشگاهها ابلاغ شد.
بر اساس این دستورالعمل، شوراهای نظارت و ارزیابی خوابگاههای غیردولتی متشکل از معاونین دانشجویی دانشگاههای دولتی و مدیران حراست آنها و همچنین روسای مؤسسات غیرانتفاعی آن استان یا شهرستان، مسئولیت کنترل، نظارت و صدور مجوز خوابگاههای دانشجویی غیردولتی را عهده‌دار شدند.
تاکنون در ۳۱ استان کشور این شورا تشکیل‌شده و اقدام به صدور مجوز برای خوابگاههای واجد شرایط کرده‌اند و درخواستهای دیگر متقاضیان تأسیس خوابگاه نیز در دست بررسی است.
سیاست صندوق رفاه در این زمینه حمایت کامل از متقاضیانی است که شرایط لازم برای خوابگاه داری را دارا بوده و از مرجع مربوطه، مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. تعدادی از خوابگاههای فاقد شرایط نیز بر اساس دستورالعمل و تفاهم‌نامه‌ای که با پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا منعقدشده است تا زمانی که صلاحیت لازم را کسب کنند پلمپ خواهند شد.
دیگر خوابگاه داران فاقد مجوز نیز تا آغاز سال تحصیلی جدید فرصت دارند تا با مراجعه به شورای نظارت و ارزیابی جهت دریافت مجوز اقدام کنند؛ در غیر این صورت از فعالیت آنها در سال تحصیلی ۹۶ -۹۵ ممانعت به عمل خواهد آمد.
شوراهای نظارت و ارزیابی باید پس از صدور مجوز برای خوابگاههای واجد شرایط اقدام به ثبت مشخصات آن خوابگاهها در سامانه خوابگاههای غیردولتی کنند و با این وضعیت امکان مراجعه دانشجویان به این سامانه و انتخاب خوابگاه موردنظر وجود دارد. لذا دانشجویانی که به هر دلیل امکان استفاده از خوابگاههای دولتی را ندارند، می‌توانند از ظرفیت خوابگاههای غیردولتی دارای مجوز استفاده کنند.
این دانشجویان می‌توانند با مراجعه به سامانه خوابگاههای غیردولتی صندوق رفاه به آدرس kg.swf.ir صرفاً از خوابگاههایی بهره بگیرند که دارای مجوز از شورای نظارت و ارزیابی آن شهر یا استان هستند و در صورت استفاده از خوابگاههای فاقد مجوز، مسئولیت و عواقب آن به عهده خود دانشجو است.
نحوه کنترل و نظارت بر خوابگاههای غیردولتی به چه صورت است؟
آیا صندوق در این خصوص تاکنون اقداماتی انجام داده است؟ تقی زاده: بر اساس دستورالعمل جدید تأسیس و اداره خوابگاههای غیردولتی، متولی صدور مجوز و نظارت بر فعالیت خوابگاههای غیردولتی، شوراهای نظارت و ارزیابی بر خوابگاههای غیردولتی شهرستانها هستند که این شوراها زیر نظر دانشگاههای منتخب استانها و با حضور معاونین دانشجویی، مدیران حراست دانشگاهها و همچنین مدیران دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و آزاد مستقر در شهرستانها و مراکز استانها و همچنین نماینده فرمانداریها و استانداریها و اداره کل نظارت بر اماکن عمومی ناجا تشکیل می‌شوند و مسئولیت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، صدور مجوز فعالیت و نظارت بر عملکرد خوابگاههای غیردولتی را بر عهده‌دارند و یکی از اعضای دانشگاهی شورا به‌عنوان دبیر و یکی نیز به‌عنوان ناظر توسط اعضا انتخاب و مسئولیت تشکیل جلسات و روند رسیدگی بر امور و وظایف محوله را بر عهده‌دارند.
صندوق رفاه دانشجویان نیز نظارت عالیه بر روند اجرای امور مربوط به شوراها را بر عهده دارد و در همین راستا نشستهایی با حضور دانشگاههای منتخب سراسر کشور برگزار کرده و برنامه‌ریزیهایی را نیز به‌منظور ایجاد وحدت رویه، شناسایی مشکلات و چالشها و تدوین آئین‌نامه اجرایی شوراها و… در دستور کار قرار دارد؛ که در جلسات آتی با نشست شوراهای نظارت و ارزیابی ۳۱ استان کشور مطرح و موردبررسی قرار خواهد داد.
 شرایط تأسیس خوابگاه غیردولتی به چه صورت است؟
تقی زاده: اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت شرایط مندرج در دستورالعمل تأسیس و اداره خوابگاههای غیردولتی می‌توانند اقدام به تأسیس خوابگاه کنند که شامل شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان، خوابگاه داران، سرپرست، کارکنان خدماتی و سایر کارکنان و همچنین شرایط مکانی و فضایی و محل استقرار خوابگاه است؛ و در ماده ۳ و ۴ و ۵ دستورالعمل مذکور به‌تفصیل به آن اشاره‌شده است.
دانشجویان به چه صورت می‌توانند بفهمند آیا جایی که می‌خواهند اسکان یابند، دارای مجوز رسمی است؟
تقی زاده: از چند طریق امکان دستیابی به خوابگاههای دارای مجوز، وجود دارد؛ که دانشجویان و خانواده‌ها می‌بایستی به آن توجه کنند:
۱-از طریق دانشگاهها و مراکز آموزش عالی محل تحصیل
۲-مراجعه به شوراهای نظارت و ارزیابی مراکز استان و دانشگاههای منتخب استانها
۳-مراجعه به سایت صندوق رفاه دانشجویان

لازم به ذکر است، سامانه خوابگاههای غیردولتی صندوق، طراحی و آماده بهره‌برداری است و اطلاعات خوابگاههای دارای مجوز به‌زودی بر روی سایت صندوق قرار خواهد گرفت.
همچنین خوابگاههای دارای مجوز موظف‌اند اطلاعات خوابگاه و دانشجویان ساکن را در این سامانه ثبت نمایند و مجوز فعالیت خود را که توسط دبیر شورا و دانشگاه ناظر صادر و به مهر و امضای معاون دانشجویی مربوطه رسیده است را، در معرض دید عموم قرار دهد.
منبع: دانشجو

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *