علامت تجاری مشهور

دسته: حقوق مالکیت فکری
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۰ آذر ۱۳۹۵


علامت تجاری مشهور

علامت تجاری مشهور

 999653465

علامت مشهور علامتی است که از نگاه مقامات صلاحیتدار کشوری که حمایت از علامت در آن مورد نظر است، مشهور تلقی گردد. علامت تجاری مشهور همواره از حمایت قویتری نسبت به سایر علایم برخوردار است. به عنوان مثال علامت مشهور ممکن است در کشوری که مورد ثبت یا استفاده قرار نگرفته است، مورد حمایت قرار گیرد. یا در حالیکه علامت تجاری ثبت شده در مقابل علایم مشابه تنها در فرضی مورد حمایت قرار میگیرد که علامت برای همان کالاها یا کالاهای مشابه مورد استفاده قرار گرفته باشد، علایم تجاری مشهور تحت شرایطی میتوانند در مقابل علایم معارض حتی در فرضی که علامت یاد شده برای کالاهای غیرمشابه نیز به کار رود، مورد حمایت قرار گرفته میگیرند.

در این‌که چرا باید از علایم تجاری مشهور در مقایسه با سایر علایم حمایت قوی‌تر به عمل آورد پاسخ این است که هدف عمده از حمایت قوی از علایم تجاری مشهور، جلوگیری از سوءاستفاده از شهرت علامت یاد شده و هم‌چنین جلوگیری از سوءاستفاده از شهرت علامت یاد شده و هم‌چنین جلوگیری از ورود ضرر و خدشه به اعتبار آن است؛ به عبارت دیگر حمایت قوی از علامت مشهور به خاطر این است که رقبا نتوانند بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای از شهرت علامت تجاری مشهور و سرقفلی آن بهره‌مند شوند و به حیث و شهرت و اعتبار آن خدشه وارد نمایند.

با توجه به مراتب فوق و از آن‌جایی که صاحبان علایم تجاری مشهور همواره با مشکلات جدی در رابطه با نقض علایم تجاری شان روبه‌رو هستند لذا ضرورت دارد از این قبیل علایم حمایت قوی‌تر به عمل آید. به عنوان مثال اگر علایم تجاری CHANEL و GUCCE که از جمله برای تی‌شرت و کیفهایی به کار روند که توسط صاحبان علایم یاد شده تولید نشده باشد و به عبارت دیگر کیفیت محصولات شرکتهای یاد شده را نداشته باشد چنان‌چه این علایم در کشوری که نقض علامت صورت گرفته است به ثبت رسیده باشد بدیهی است که صاحبان علایم مشهور یاد شده می‌توانند در قالب طرح دعوی نقض احقاق حق نمایند. حال اگر چنین علامتی در کشور مورد نقض به لحاظ این‌که بازار هدف صاحبان علایم فوق نبوده به ثبت نرسیده باشد، صاحبان علایم یاد شده مواجه با مشکلات جدی خواهند بود زیرا بر اساس یک اصل سنتی، حمایت از علایم تجاری محدود به سرزمینی است که در آن به ثبت رسیده‌اند. برای فایق آمدن بر مشکلات فوق کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی در صدد چاره‌جویی برآمده و در ماده 6 مکرر، حمایتی فراتر از علایم تجاری معمولی برای علایم تجاری مشهور پیش‌بینی و در نظر گرفته است.

در بندهای (1) تا (3) ماده 6 مکرر کنوانسیون یاد شده احکامی در رابطه با حمایت اضافی از علایم تجاری مشهور آمده است که به شرح زیر است:

1- کشورهای اتحادیه متحد می‌شوند خواه (راساً اگر قانون داخلی کشور اجازه دهد) خواه طبق تقاضای کتبی ذی‌نفع، علامت صنعتی یا بازرگانی که از نقل یا تقلید یا ترجمه‌ای که موثر در ایجاد اشتباه با علامتی که مقام صالح کشور ثبت‌کننده یا استعمال کننده معتقد باشد که آن علامت از علایم مشهور است و آن علامت مشهوره متعلق به شخصی است که می‌تواند از کنوانسیون حاضر استفاده کند و آن علامت را برای هر نوع کالا یا کالاهای مشابه به کار ببرد، تشکیل یافته است را رد کنند یا ثبت آن را باطل سازند و یا استعمال آن را ممنوع کنند. وقتی که قسمت اصلی علامت شامل نقل علامت مشهور یا تقلیدی باشد که مؤثر در ایجاد اشتباه با آن باشد نیز به همین ترتیب رفتار خواهد شد.

2- برای تقاضای ابطال و حذف چنین علامتی مهلتی برابر لااقل 5 سال از تاریخ ثبت باید داده شود. کشورهای اتحادیه می‌توانند مهلتی که در آن باید منع استعمال درخواست شود، پیش‌بینی کنند.

3- ابطال یا حذف یا منع استعمال علایمی که با سوءنیت به ثبت رسیده و یا استعمال شده‌اند در هر موقع می‌تواند تقاضا گردد. منبع: کتاب حقوق علایم تجاری دکتر سیدحسن میرحسینی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *