عفاف ورزیدن را در جامعه نهادینه کنیم

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۳ شهریور ۱۳۹۵


عفاف ورزیدن را در جامعه نهادینه کنیم

دادستان تهران؛عفاف ورزیدن را در جامعه نهادینه کنیم

به نظر می‌رسد مواضع دولت یازدهم و نهادهای قضایی درباره برخی موضوعات اجتماعی مانند عفاف دارای همسویی است، چنان‌که اکنون هر دو نهاد بر اتخاذ تصمیماتی تاکید دارند که دارای فاصله با برخوردهای سخت است.
‌نمی‌توان برای همه مأمور گذاشت
به گزارش حقوق نیوز، دولت یازدهم منکر تصمیمات نهادهای مسئول در امر عفاف و حجاب نمی‌شود، بلکه توصیه دارد توصیه به عفاف در فضای منطقی و به‌دوراز هیاهو باشد که برخلاف سیاست دولت گذشته است که رئیس‌جمهور وقت در پشت تریبون به انتقاد از سیاستهای فرهنگی و تصمیمات اتخاذشده برای ارتقای حجاب و عفاف در جامعه می‌پرداخت.
دیروز دادستان تهران عفاف را کم‌هزینه‌ترین راه برای مبارزه با آسیبهای اجتماعی دانست و گفت: دستگاهها باید به‌گونه‌ای عمل کنند که عفاف موردتوجه همه قرار گیرد. نمی‌توانیم برای همه افراد و خانواده‌ها مأمور بگذاریم ولی می‌توان با دعوت آنها به عفاف بسیاری از آسیبها را مهار کرد. دکتر جعفری دولت‌آبادی ابراز امیدواری کرد که همه مسئولان عفاف ورزیدن را به‌عنوان راهکاری مهم و پیام قرآن موردتوجه قرار دهند تا بتوان با عفاف ورزیدن با کمترین هزینه‌ها آسیبهای اجتماعی را رفع کرد. وی با اشاره به آیاتی از قرآن که می‌فرماید «قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن»، آن را به اقدامات ایجابی در حوزه‌ عفاف تعبیر کرد و بیان کرد: اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه ازجمله غمض عین یا عفاف چشم که دراین آیات مورداشاره قرارگرفته، راهکاری پیشگیرانه و مؤثر است، ولی متأسفانه دراین حوزه‌ها کار زیادی صورت نگرفته است. دادستان تهران به انعکاس برخی موضوعات مطرح در جلسه‌ گذشته‌ دادستانی با موضوع عفاف و حجاب در رسانه‌ها دایر بر اینکه اقدامات سلبی در حوزه‌ عفاف بی‌نتیجه است، اشاره کرد و گفت: ما هم معتقد به اقدامات ایجابی هستیم و این توصیه قرآن است که افراد را به اجتناب از گناه و عفت ورزی دعوت کنیم، اما این اعتقاد مانع از انجام اقدامات سلبی نیست، به این شرط که اقدامات ایجابی در حد وسیع و اقدامات سلبی در حد ضرورت انجام گیرد.
استفاده تبلیغاتی از حجاب و عفاف
همان‌طور که ذکر شد، عفاف و حجاب ازجمله موضوعاتی است که در تمام سالهای پس از انقلاب اسلامی مدنظر مسئولان قرار داشته است و دلسوزان همواره براین اصل تاکید داشتند که حجاب زن مسلمان ایرانی باید معرف آموزه‌های اسلام به جهان باشد. پر بیراه نیست که برخی اوقات در دولتهای گذشته از این مؤلفه سوءاستفاده سیاسی و حتی تبلیغاتی برای انتخابات شده است، چنان‌که در اذهان بسیاری وجود دارد که در سال ۸۹ محمود احمدی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی به موضوع برخوردهای آن مقطع با بدحجابی اشاره کرد و گفت: «ما این‌گونه برخوردها را توهین می‌دانیم که زن و مردی در خیابان راه بروند و کسی بیاید بگوید نسبت شما چیست؟» او با اشاره به اینکه هیچ‌کسی حق ندارد دراین خصوص سؤالی بپرسد، گفت: به اعتقاد بنده روش موجود روش درستی نیست، البته این به آن معنا نیست که ما نابسامانیهای اجتماعی را نمی‌بینیم یا نباید اصلاح کنیم. دولت این‌گونه رفتارها را قبول ندارد و تا آنجایی که بتواند برخورد و کنترل خواهد کرد. احمدی‌نژاد بابیان اینکه برخیها در کشور به‌محض آمدن اسم زن ناراحت می‌شوند، گفت: آنها باید خود را اصلاح کنند. وقتی نابسامانیهای اخلاقی پیش می‌آید همه مقصرند و مردها بیشتر از همه. وی اضافه کرد: باور ما این است که هرکجا زن به‌صورت گسترده وارد شد، اجتماع آنان بسیار سالم‌تر، صحیح‌تر و اخلاقی‌تر است. البته این اظهارات مختص آن سال نبود، بلکه به نظر می‌رسد یک تفکر است که در سال ۸۴ هم بروز آشکارتری داشت، چنانکه محمود احمدی‌نژاد در یک برنامه انتخاباتی در سال ۸۴ درباره حجاب زنان و جوانان ازجمله معروف «مگر مشکل کشور ما تار موی جوانان است» استفاده کرد.
مشی متفاوت روحانی در مواجهه با عفاف
اما روحانی که از سال ۹۲ بر کرسی ریاست‌جمهوری نشست، مشی متفاوت با احمدی‌نژاد انتخاب کرد، چنان‌که منکر وظایف دستگاههای مربوطه نشد که برای حفظ حجاب و عفاف در کشور دارای مسئولیت هستند، بلکه بارها توصیه کرد که باید اگر درزمینهٔ عفاف و حجاب در کشور مشکلی وجود دارد، با زبان نرم و دوستانه جوانان را به راه صحیح هدایت کرد. رئیس‌جمهور یازدهم زمانی که از او درباره حفظ حجاب و عفاف در جامعه سؤال شد، این‌گونه پاسخ داد که «عفیف بودن چیزی فراتر از حجاب داشتن است. به نظر من اگر زنی یا مردی حجاب رسمی مدنظر ما را رعایت نکند، عفیف بودنش زیر سؤال نمی‌رود. قبل از انقلاب زنان زیادی در جامعه ما حجاب نداشتند، ولی آیا انسانهای عفیفی نبودند؟ من هشدار می‌دهم که حجاب را عین عفاف ندانیم. به نظر من زنان زیادی از جامعه ما حجاب مطلوب قانون را ندارند، ولی عفیف هستند. عفت شاخصهای زیادی دارد. کما اینکه می‌توان کسانی را هم یافت که ظاهر مطابق قانون دارند و حجاب دارند (چه مرد و چه زن) ولی اصول عفت را رعایت نمی‌کنند؛ بنابراین تاکید ما باید بر عفت باشد. باید ببینیم عفت را چه چیزی تهدید می‌کند. به نظر من عفت مردم ما را فقر اقتصادی و ناتوانی در ازدواج، بیشتر تهدید می‌کند تا رعایت حجاب مطابق استانداردهایی که عده‌ای دوست دارند و تعریف کرده‌اند. این را چرا گفتم؟ چون یک عده‌ای فکر می‌کنند اگر جوانان باهم کوه بروند، در یک مراسم شادی شرکت کنند، یا در خیابان باهم قدم بزنند، عفت جامعه خدشه‌دار می‌شود؛ اما واقعیت این است که عفت را چیزهای مهم‌تری تهدید می‌کند. برخی از برخوردها هم ناشی از نگاه پلیسی و امنیتی به جامعه است، نگاهی که همه‌چیز را سیاسی می‌بیند.» منبع: حقوق نیوز


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *